اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
نماینده‌ی مردم ایذه و باغملک در مجلس یازدهم:
عبدالله ایزدپناه گفت: وضعیت اشتغال در استان خوزستان بحرانی و نگران‌کننده است. نرخ بیکاری استان خوزستان از میانگین کشوری به شدت بالاتر است.
عبدالله ایزدپناه (نماینده‌ی مردم ایذه و باغملک در مجلس یازدهم) در خصوص وضعیت اشتغال در استان خوزستان گفت: وضعیت اشتغال در استان خوزستان بحرانی و نگران‌کننده است. نرخ بیکاری استان خوزستان از میانگین کشوری به شدت بالاتر است؛ به خصوص در برخی از حوزه‌ها مثل شهرستان باغملک و ایذه که هیچ اشتغال پایداری در آن وجود ندارد.

او ادامه داد: ما نه صنعت و نه شغل پایدار در منطقه داریم. علی‌رغم اینکه این استان پتانسیل‌های بسیاری برای اشتغال، مخصوصا در زمینه کشاورزی دارد ولی هیچ اقدام مناسبی در جهت رفع بیکاری انجام نشده است.

به طور مثال در شهرستان باغملک، پنج رودخانه جاری‌ست اما هیچ استفاده‌ای از این رودخانه‌ها نمی‌شود؛ نه بند خاکی دارند و نه جداول کشاورزی. ما پیشنهاد دادیم روی این رودخانه‌ها بند خاکی ایجاد کنند تا بتوان آب را برای کشاورزی ذخیره کرد. این موضوع در یکی از مناطق عملیاتی شده است و به زودی بند خاکی آن کلنگ‌زنی می‌شود.

نماینده مردم ایذه و باغملک اظهار داشت: از طرفی در حوزه‌ی انتخابیه ما معادن وسیعی وجود دارد؛ معدن فسفاتی که در منطقه‌ی ما کشف شده سالهای سال بلاتکلیف مانده است که در صورت استفاده می‌توان بخشی از مشکلات را حل و حتی درصدی از کود فسفات کشور را هم تامین کرد.

همچنین در خوزستان، معدن دولومیت و سیمان داریم که متاسفانه هیچ توجهی به آن‌ها نشده است. یکی از اقداماتی که انجام داده‌ایم، پیگیریِ جدی در خصوص این معادن و بحث ایجاد کارخانه سیمان است.

او ادامه داد: همچنین در ایذه به دنبال ایجاد کارخانه‌ی نساجی در بخش خصوصی هستیم که مجوز آن داده شده است و اگر عملیاتی شود به رفع معضل اشتغال کمک خواهد کرد.

ایزدپناه گفت: ما در مجلس یازدهم به بحث فعال شدنِ معادن پرداختیم و در این خصوص مسئولین را تحت فشار قراردادیم که این باعث شد وزیر صنعت و معدن به استان‌ها نامه بزند و دستور دهد که یا معادن را فعال کنید و یا معادن را از دست کسانی که به نام آن‌هاست، خارج نمایید.

۷۰ درصد کارگران پتروشیمی، غیربومی هستند

نماینده مردم ایذه و باغملک با تأکید بر اینکه نمایندگان استان خوزستان در مجلس به دنبال پیگیری مسائل برای اشتغال‌زایی هستند، گفت: در بندر ماهشهر، که صنعت پتروشیمی در آن فعال است، بالای ۷۰ یا ۸۰درصد کارگران، نیروهای غیربومی هستند. خب با این وضعیت، طبیعی است که مردم این استان بیکار باشند! ما تلاش می‌کنیم از نیروهای بومی استفاده شود.

وی در ادامه گفت: در بحث کشاورزی، رسیدگی به طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری را در دستور کار داریم. زمانی که ایشان به خوزستان تشریف آوردند، دستورِ آماده‌سازیِ هشتصدهزار هکتار از زمین‌های خوزستان را برای کشاورزی دادند؛ البته این مقدار در حال حاضر به ۵۵۰ هزار هکتار تقلیل یافته است.

یک فاز از این طرح در جنوب به شکل ناقص انجام شد اما فاز دوم در شمال و شمال شرق انجام نگرفت. یکی از کارهایی که نمایندگانِ مجلس در این مدت پیگیرآن بودم، اجرای فاز دوم این طرحِ کشاورزی است. اگر این فاز دوم اجرایی شود و وزارت نیرو اجازه‌ی برداشت آب از سطح کارون و سدهای مجلس سلیمان را بدهد و وزارت جهاد هم وارد کار شود، بخش عمده‌ای از مشکل اشتغال در این مناطق حتما حل خواهد شد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: اگر دولت آینده با ما همکاری و این ظرفیت‌ها را پیگیری کند، قطعا بخش عمده‌ای از مشکل بیکاری حل خواهد شد. این معضل در کشور وجود دارد و البته در استان ما بیشتر است. ما مصر هستیم در این دوره چهارساله از ظرفیت‌های دولت‌ها استفاده کنیم و تا جایی که می‌توانیم، این معضل را حل کنیم.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار