تصادفات مکرر جاده شوشتر – دزفول در حالی اتفاق می افتاد که اصلاح این جاده قدیمی (که در زمان جنگ تحمیلی نقش بسیار مهمی در ارتباط مرکز استان با تهران داشت) بخشی از آزاد راه خلیج فارس هم بود که به ستم از تکمیل و چهارخطه شدن حذف شد
شوشان - سامان فرجی بیرگانی :
وقتی جاده ها به قتلگاه انسان ها و جایی برای از دست رفتن عزیزان تبدیل شده اند، شایسته آن است که به احترام جان انسان ها و خانواده هایی که داغدار می شوند، این یک موضوع را سیاسی نکنیم.
شنیده می شود حوادث مکرر و مرگبار جاده شوشتر – دزفول، نتیجه اعمال نفوذ در عدم تکمیل طرح آزاد راه خلیج فارس در مقطع شوشتر – دزفول و عدم چهار خطه شدن این محور است، این شایعه به حقیقت نزدیک باشد یا نباشد، مسئله سیاسی نگاه کردن به جاده ها در استان ما به امری بدیهی تبدیل شده است، با این حال کسانی بدون احساس پشیمانی از عواقب آن علنا گاهی با تکمیل یا احداث راه هایی ایمن یا کوتاهتر به مخالفت بر می خیزند.
برای نمونه با آنکه حوزه ی شهرستان مسجدسلیمان یکی از پر تلفات ترین مجموعه راه های استان را دارد ، طی سال های اخیر بسیاری از نیروهای سیاسی آن وقت و انرژی زیادی صرف اختلاف نظر بر سر سناریوهای مختلف جاده های منتهی به این شهر کرده اند، اختلاف نظری که متاسفانه شنیده می شود مبرا از منافع سیاسی، طایفه ای و شخصی نیست.
علی رغم تصادفات مکرر در جاده مسجدسلیمان – اندیکا که بخشی از محور خوزستان – شهرکرد و خوزستان – الیگودرز هم هست، مسئله اصلاح قطعه تنگ مو – سد گدار هنوز در خانه اول متوقف شده است.
نماینده ولی فقیه شهرستان شوشتر ، در یک تصادف جاده ای در گذشت، دو هفته قبل از این، تصادف مرگباری در جاده سوسنگرد اتفاق افتاد و مرگ عزیزانی را رقم زد، در چند روز گذشته چهار نفر دیگر هم در نقطه حادثه خیز حومه صالح شهر در مسیر شوشتر – دزفول جایی که به قتلگاه معروف شده است، جان خود را از دست دادند.
چند سال پیش تر نیز در همین نقطه خودروی حامل تعدادی از دانشجویان دچار حادثه شد که ۹ کشته و۱۳ زخمی برجای گذاشت و خانواده های زیادی را عزادار کرد.
تصادفات مکرر جاده شوشتر – دزفول در حالی اتفاق می افتاد که اصلاح این جاده قدیمی (که در زمان جنگ تحمیلی نقش بسیار مهمی در ارتباط مرکز استان با تهران داشت) بخشی از آزاد راه خلیج فارس هم بود که به ستم از تکمیل و چهارخطه شدن حذف شد.
در سیلاب ۹۸ با به زیر آب رفتن محور اهواز به اندیمشک و قطع راه زمینی اهواز یا شمال خوزستان، بار دیگر این جاده به عنوان تنها مسیر باقی مانده دسترسی اهواز ، اهمیت و کارکرد خود در دوران جنگ تحمیلی را یادآور شد و همزمان ستم دست اندرکاران وقت در حذف این قطعه از آزاد راه خلیج فارس را به نمایش گذاشت .
تاکنون عدم اجرای پروژه های راهسازی در خوزستان و عدم اصلاح و کوتاه کردن جاده ها موجب بروز تصادفات مکرر و کشته شدن تعداد زیادی شده است.
جاده های با اهمیتی همچون، جاده شوشتر - دزفول ، جاده اهواز- مسجدسلیمان – اندیکا – الیگودرز – که اصلاح آن پوشش دهنده راه میانبر خوزستان – تهران خواهد بود ، جاده لالی به سردشت دزفول ، جاده پاشنه زاگرس ، جاده دیشموک به باغ ملک که راه میانبر اتصال خوزستان به کهگیلویه و استان فارس خواهد بود، می توانند در بهبود شرایط زیستی و کاهش هزینه ها و افزایش سرعت انتقال کالا و خدمات در سراسر ایران نقش آفرینی کنند.
امید است استاندار محترم خوزستان ضمن باز خواست عوامل عدم اجرای قطعات ناقص مانده در آزاد راه خلیج فارس در مقطع شوشتر – دزفول و بدون اثر پذیری از مناسبات محلی ، نسبت به رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل زنجیره ی راه های استان دستورات لازم را مبذول نمایند.
در حالی که می توان با کوتاه کردن یا اصلاح و تکمیل جاده های استان از خطرات جانی و مالی و هدر رفت وقت و انرژی هموطنان کاست، پسندیده تر آن است که در کنار هم بایستیم و مطالبه خود را، کوتاه کردن راه ها و حذف نقاط حادثه خیز قرار دهیم. بیاییم جاده ها که مسیر ناگزیر زندگی روز مره مان هستند را سیاسی نکنیم.