شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
به مناسبت روز حماسه سوم خرداد

شوشان - نوید قائدی:

هر كس اندك آشنايی با تاريخ و فرهنگ كشور عزيزمان ايران داشته باشد به طور قطع نمی تواند تاريخ خوزستان و نقش آن در پيدايش تمدن های بزرگ بشری و ايران زمين براحتی بگذرد،چه دوره های پيش از اسلام و چه پس از اسلام،دوران حكومت های بزرگ و شاخصی همچون عاشوريان،عيلاميان، هخامنشيان و ساسانيان و بعدها دوران ورود اسلام و مذهب تشیع به ايران.

خصوصا ارادت مردم اين ديار به مذهب تشيع و چگونگی ورود آن به كشور از نكات برجسته و مهم تاريخ است كه همگان بدون شك به آن اقرار و اذعان دارند.

هدف نگارنده اين نيست كه در كوچه پس كوچه های تاريخ بدنبال افتخارات گذشته بگردد آنها را علم نماید و كليشه وار ذكر نمايد يا با گفتن موضوعات تكرارای مانند وجود منابع بزرگ نفت و گاز،آب های جاری و سدها، صنايع برق،كشاورزی پر رونق،دسترسی به آب های آزاد و بنادر و هزاران نعمت خدادادی و موقعيت ژئوپليتيكی وقت مخاطبان را بگيرد فقط می خواهد به اجمال در باب فضايل اخلاقی و نقش مردم اين ديار در دوران پس از انقلاب نكاتی را يادآوری کند تا شايد قدری ذهن مسئولين كشور بيدار و منجر به اين گردد تا به فكر تدوين و اجرای برنامه های اساسی و اصولی برای اين استان باشند.

جمله معروف حضرت امام كه " خوزستان دين خود را به اسلام ادا كرد " آنچنان حكيمانه و پر مغز است كه اگر به آن توجه و احساس دين می شد امروز مردم مظلوم خرمشهر و آبادان آب شيرين در لوله هايشان جاری بود يا از لحاظ رونق اقتصادی ، اشتغال ، امنيت شهرها ،آموزش،عمران و آبادی شهری و... در رتبه های خوبی قرار داشت ولی افسوس كه چنين نيست.

شايد بد نباشد مديران تهران نشين و ارشد استان نگاهی دقيق و تفكر آميز به تاريخ اسلام در خصوص حكومت های اسلامی و نهضت های گذشته داشته باشند تا قدر مردم را بيشتر بدانند،مگر نه علی بن ابيطالب در دوران حكومت كوتاه خود در كوفه اين قدر رنج و سختی از ملت مسلمان دوران خود نكشيدند ؟ می توان بارهای بار در خطابه های نهج البلاغه اين رنج ها و ملامت ها و عدم همراهی ملت را ديد، همچنين در دوران ولايت حسنين جزء عده قليلی از مسلمانان خالص همراهی و مساعدت ملت مسلمان با اين بزرگوارن چگونه بود؟

تاريخ اسلام گواه مي دهد هر گاه ملت های مسلمان با خلوص نيت و احساس دين و تكليف وارد صحنه شدند نتيجه پيروزی و بهروزی بوده و منجر به ايجاد امتی واحد گشته و حكومت واقعی اسلامی ايجاد گرديده و هر كجا اين خلوص و ارادت نبوده نتيجه ياس و نا اميدی و تفرقه و تزلزل بوده است كه فكر نمی كنم نياز به مثال و توضيح بيشتر باشد.

اما خوزستان كه روی سخن ماست چرا بزرگ و عزيز و شايسته تقدير و توجه است؟
بنظر شما در سرزمين مقدس كربلا و در جوار امام معصوم خون پاك چندين مسلمان بر زمين ريخته شد كه تا دنيا دنيا باقی است اين واقعه زنده خواهد ماند. 

در غزوات دوران رسول گرامی اسلام يا جنگ های ديگر دوران معصومين امت اسلام چقدر شهيد و مجروح داشت ؟
مردم هر مقطع زماني چقدر همراهی و مساعدت نمودند؟ قضاوت و مطالعه با خودتان گرچه همه چيز روشن و هويداست.

سوال اين است كه از ابتدای انقلاب اسلامی كه دشمن و استكبار قصد اين كشور را كرده و با تمام قوا و توان به سوی مرزهای جنوبی كشور و استان خوزستان روانه شدند آيا مردم همين شهرهای آبادان و خرمشهر با دست های خالی حسب دين و تكليف خود به مبارزه با گلوله و خمپاره و آهن نرفتند؟ آيا در ايام اشغال خرمشهر يا محاصره آبادان بزرگترين رشادت های تاريخ مشاهده نشد؟ هزاران زن و كودك و مردمان اين ديار مظلومانه به كام شهادت نرفتند؟

اگر باور نداريد كافی سری به گلزار شهدای شهر های استان خوزستان بزنيد.

تقديم هزاران هزار شهيد از استان خوزستان و هزاران هزار شهدای ديگر كه به شهرها و ديار خود اعزام شدند ولی محل شهادت آنها اين ديار بود.

آيا در فردای قيامت ارواح طيبه اين شهدا بر مظلوميت اين ديار و مردمانش گواهی نخواهند داد ؟

به جرات می توان گفت در جای جای اين ديار خون و گوشت و استخوان شهداء با خاكش آميخته و گويا تقدير الهی اين بوده كه اين سرزمين عزيز و پاك و مقدس باشد و مردمان اين ديار را به كام امتحانی بزرگ سپرد كه با سربلندی از آن بيرون آمدند و تاريخ تا نسل های آتی در اين خصوص قضاوت خواهد كرد؟

نكند روزی مردمانی از كشور و شايد ديگر شهرهای دنيا جهت ديدن اين همه رشادت و دليری به اين سرزمين سفری داشته باشند و اوضاع و احوالش را اينچنين ببينند كه البته دارند می بينند؟
نه برای استان خوزستان بلكه برای كل كشور و غرور ملی مان خوب نيست كه چنين زخم زبان هايی را بشنويم كه جايگاه استان شما اين نيست، چرا چهره شهرهايش كه اسم آنها گاهی به دليل رشادت های مردم و دليری آنها زبانزد عام و خاص مردم دنياست اينچنين است؟

مگر از دست شهروند گرفتاری كه در جای جای همين آبادان و خرمشهر،بستان،هويزه و سوسنگرد و... زندگی مي كند و كمترين امكانات رفاهی موجود را ندارد چه بر می آيد به جزء گفتن اين همه سختی و گرفتاری كه تا كنون هم به اين گفته ها توجه درستی نشده است.

خدا را هزاران هزار بار شكر و سپاس كه مردمان خوزستان با خدايشان معامله كردند و برای زنده نگه داشتن بيرق اسلام آن هنگام كه تمامی لشكر كفر و ظلم و استكبار در صحنه دنيا دست به كار و متحد شدند و از هيچ دريغ نكردند تا مقاومت و غرور اين ملت را بشكنند جانانه و مردانه ايستاندند و آنها را عقب نشاندند و خوار و ذليل كردند و امروز حاصل پر بركت اين مقاومت جانانه غروری ملی و ميهنی كه افتخار آن نه تنها براي خوزستان بلكه تمام مردم اين زمين است .

مردم خوزستان اكنون هم چنين روحيه ای دارند و هيچگاه از ارزشهای ايمانی و اعتقادي خود ذره اي عقيب نشينی نخواهند داشت.

بايد به مسئولين محترم گفتاين مردم هيچگونه چشمداشت مادی و اشرافيگری كه در بعضی از شهرهای كشور حاكم شده را هم ندارند فقط تنها دغدغه های آنان اوضاع و احوال معيشتی است و اينكه به جايگاه مطلوب و معقول خود برسند كه حق و حقوق مسلم آنها است نه اينكه عقب مانده و بدور از هر گونه امكانات اوليه دوران سپرس نمايندكه تحمل چنين شرايطی بدور از انصاف است.

اميد است دولت آینده بتواند با اتفاقات فرخنده و ميمونی كه در حوزه های گوناگون سياسی،اقتصادی و اجتماعی كشور به وقوع پيوسته و در جريان است با عظمی جدی وارد شده و با انتخاب مديران قوی ، لايق ، متعهد با داشتن برنامه های مفيد و مطلوب چهره استان را عوض نمايد و البته مطالبات،تذكرات،رهنمودها و پيگيری های فرهيختگان ،اصحاب رسانه و جرايد ،نمايندگان مردم در مجلس و شوراهای اسلامی و کنشگران اجتماعی شهر های استان بسيار مفيد و سودمند خواهد بود و بايد مانند ديگر استان های كشور به دور از هر گونه جنجال و سهم خواهی با تشريك مساعی به جايگاه واقعی خود برسند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار