اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
این روزها که قطع گسترده،‌ طولانی مدت و چندین باره برق در طول شبانه روز به تازه‌ترین دغدغه مردم و بسیاری از کسب و کارها که هنوز از ضرر و زیان ناشی از کرونا و تعطیلی‌ها،‌کمر راست نکرده‌اند تبدیل شده است.

این روزها که قطع گسترده،‌طولانی مدت و چندین باره برق در طول شبانه روز به تازه‌ترین دغدغه مردم و بسیاری از کسب و کارها که هنوز از ضرر و زیان ناشی از کرونا و تعطیلی‌ها،‌کمر راست نکرده‌اند تبدیل شده است،‌ بی مسئولیتی و پاسخگو نبودن مسئولان بیش از همیشه بر دردهای ما می افزاید.

در حالی که روز گذشته در بسیاری از مناطق سه با رد طول روز برق قطع شد و مردم را از کار و زندگی و دانش آموزان را از درس و مشق انداخت، آنتن های تلفن همراه قطع شد و مشکلات را دو چندان کرد،‌مدیر کل دفتر خدمات مشترکین شرکت توانیر درباره  در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات  مشکلات ناشی از قطعی برق بیماران در منزل برای استفاده از اکسیژن و سایر موارد، فرمودند:‌ جاهایی که وجود برق نیاز است باید از قبل به فکر برق اضطراری باشند! اگر شخصی دستش را به سیم برق بزند و فوت کند شامل بیمه می‌شود، نه بیمارانی که با قطعی برق دچار مشکل می‌شوند!

 این پاسخ  عجیب و غریب از زبان این مسئول از چند جهت قابل بررسی است،‌نخست آنکه آقای محترم، آقای رئیس، برق اضطراری یعنی برای زمان اضطراری، یعنی ماهی، دو ماهی سه ماهی یک بار که برق قطع شود.

نه اینکه در طول روز هشت ساعت برق برود،‌کدام دستگاه برق اضطراری توان این زمان طولانی را برای برق دارد؟ مخصوصا اگر متداوم و برنامه هرر روزه باشد؟ دوم آنکه با این گرانی و تورم آیا می دانید هزینه یک دستگاه برق اضطراری خانگی و جمع و جور چقدر است؟ واقعا کدام اقشار جامعه توانایی خرید دستگاه برق اضطراری را دارند؟ این پاسخ مهمترین موضوع را هم به ما یادآوری می :ند؛‌اینکه قرار  نیست وضعیت اصلاح شود بلکه قرار است مثل شهرهای خوزستان و سایر استان‌های جنوبی،‌دستگاه برق اضطارای همچون دستگاه ةای تصفیه آب خانگی به یکی از اجزای مهم زندگی ایرانیان مبدل شود!

امسال علیرغم هشدارهای فراوانی که برای کمبود آب و در نتیجه آن کاهش تولید برق داده می‌شود اما گویی ماینینگ مجاز و غیرمجاز در کشور بدون هیچ مشکلس ادامه دارد،‌سود برخی برجاست و مردم هم باید تاوان را با قطعی برق در ساعات گرم و پرمصرف بدهند! این نتیجه مدیریت دولتی است که در قصل سرما، چندین ماه خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را تاریک کرد تا ضرری به مزارع کشت بیت‌کوین وارد نشود وای به حال فصل گرما و استفاده از کولر آبی و گازی.

گزارش‌ها خبر از قطعی برق در مناطق غرب، جنوب غربی و جنوب شرقی می‌دهند. مسئولان صنعت برق کشور علت این را ماینینگ غیرمجاز و شروع فصل استفاده از کولرها می‌دانند اما مردم همچون سال گذشته معتقدند ماینینگ چینی‌ها و نورچشمی‌ها که به سود کلانی برایشان ختم می‌شود هزینه‌اش به پای مردم است.

هرچند نیروی انتظامی اعلام کرده که با ماینینگ غیرمجاز مقابله می کند و در یک سال گذشته بیش از 80 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز را کشف و ضبط کرده است اما هنوز فصل گرما به طور جدی آغاز نشده که قطع برق‌های مکرر و طولانی اعصاب مردم را به بازی گرفته است. همین حالا در برخی از مناطق پایتخت در طول شبانه روز دو بار قطع می‌شود! 

با این حساب در اوج گرما سیاست چیست؟ چه میزان قطع برق مردم می تواند پاسخگوی این حجم از کشت بیت‌کوین و مصرف انرژی باشد؟قطع گسترده برق در بسیاری از شهرها در حالی  خبرساز شده که  کاربران فضای مجاری هم به آن واکنش نشان دادند.

بیشتر انتقادها با این مضمون است که این موضوع هم مثل همیشه افتاد گردن مردم: «برق قطع می‌شود می‌گویند تقصیر مردم است. آب نیست می‌گویند مردم است. آلودگی است می‌گویند تقصیر مردم است. آره تقصیر ماست!» 

مدیریت ضعیف دولت در بسیاری از حوزه‌ها باعث به وجود آمدن انتقادهای گسترده مردم شده است،‌خوب است مسئولان دولت در این روزهای پایانی کارشان نگاهی به کارنامه درخشان خود در حوزه‌های اقتصادی و بخصوص تولید و مصرف برق هم بیندازند! با یک گشت و گذار ساده می‌توان دریافت که با وجود این در روز‌های نخست شمار ادارات و سازمان‌های دولتی که کم نیستند اداراتی که یا وسایل  گرمایشی خود را  خاموش نمی‌کنند یا شب‌ها برق دفاتر و اتاق هایشان روشن می‌ماند. این موضوع برای افکار عمومی نیز چندان خوشایند نبود.

آن هم برای دولت که می‌خواست تغییر و مدیریت مصرف را از خودش آغاز کند. در روزهایی که فشارها بر مردم در هر زمینه‌ای بالاست قطع هر روزه برق هم می‌تواند دغدغه تازه ای برای مردم و کسب و کارها باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار