شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
شوشان - قاسم امیری:

اگر بصورت پیش فرض ریسک سرمایه گذاری انتخاباتی برای گزینه های مختلف را بین ۱تا ۵ در نظر بگیریم و عدد ۱ را کم خطرترین و عدد ۵ را با ریسک بالا فرض نماییم می توان به نتایج  زیر رسید.

ریسک با درجه ۵(خیلی زیاد):

سعید محمد،رستم قاسمی

ریسک با درجه ۴(زیاد):
سعید جلیلی،حسین دهقان،حسین قاضی‌زاده هاشمی

ریسک با درجه ۳(متوسط):
محمد باقر قالیباف،علی نیکزاد،عزت‌الله ضرغامی

ریسک با درجه ۲(کم):
ابراهیم رئیسی

ریسک با درجه ۱(خیلی کم):
محسن رضایی،علی لاریجانی

بنابر این به زعم نگارنده اگر اصولگرایان روی گزینه های با ریسک کمتر تمرکز کنند می توانند شانس پیروزی خود را بالا ببرند.

آقای رئیسی بدلیل دو قطبی کردن انتخابات می تواند مشارکت را علیه اصولگرایان تقویت کند اما با این حال بصورت مجزا و بدون در نظر گرفتن سایر عوامل  ،نسبت به سایر کاندیداهای اصولگرایان شانس بیشتری برای رای آوری دارد.

بعد از آقای رئیسی ،آقای قالیباف بدلیل تشکیلاتی که دارد و هزینه هایی که کرده است رای بالاتری نسبت به بقیه دارد اما پتانسیل تخریب شدن بالایی دارد.بعلاوه قدرت جمع کردن اصولگرایان را مانند رئیسی ندارد.بنابراین درجه ریسک آن برای اصولگرایان به مراتب از رئیسی بیشتر است.

نامزدهایی مانند نیکزاد و ضرغامی با ریسک بیشتری نسبت به قالیباف و کمتر نسبت به جلیلی ،دهقان،قاضی زاده اما در ردیف قالیباف و با درجه ریسک ۳ (متوسط)تعریف می شوند.

گروه بعدی با درجه ریسک بالا ،آقایان جلیلی،دهقان و قاضی زاده قرار دارند که شانس اصولگرایان را با این نامزدها خیلی پایین می آورد.

گروه آخر که با درجه ریسک بسیار زیاد می تواند وضعیت اصولگرایان را به هم بریزد آقایان سعید محمد و رستم قاسمی می باشند که با وجود سر وصدای زیاد اما رای چندانی حتی در بین اصولگرایان ندارند.البته سعید محمد یک فاکتور مهم تحریک مخالفان را هم دارد که می تواند مشارکت را علیه خود افزایش دهد.

بنابر این اگر اصولگرایان روی گزینه ای مانند محسن رضایی اجماع کنند یا حتی به سمت لاریجانی تمرکز پیدا کنند بدلیل حساسیت بسیار کمتر جریان رقیب و تا حدودی مردم(البته لاریجانی تا حدودی متفاوت تر است)امکان دوقطبی شدن انتخابات کاهش پیدا می کند و شاید تعداد آرای کمتری در مقایسه با شرایط دوقطبی کسب کنند اما از نظر درصد آرا نسبت به رقیب شرایط بهتری پیدا خواهند کرد.

شما در این مورد چه فکر می کنید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار