شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
شوشان - ملک محمد مکوندی:

بلاخره دوران ریاست جمهوری8 ساله حسن روحانی‌ تمام شد.دورانی سخت، همراه با مشکلات عدیده، پر از تجربه و پراز عبرت، دورانی که روحانی خار در چشم و استخوان در گلو با جنگ اقتصادی  و تحریم های بی نظیر در دنیا‌، کرونا و خطر حمله نظامی ناشی از 7 قطعنامه ذیل فصل هفتم شورای امنیت که به مراتب مهم تر و پیچیده تر از جنگ 8ساله بود را تحمل کرد و به هر نحوی پشت سر گذاشت.

اما اجازه نداد فروپاشی اقتصادی و اجتماعی کامل همانند انچه در ونزوئلا اتفاق افتاد درایران رخ دهد.

 او انواع و اقسام توهین ها،مقالات خلاف واقع و گاها ناجوانمردانه، ایرادات و اتهامات غیر واقعی که بدون اطلاع ازمسائل  پشت پرده نوشته و یا بیان می شد را به خاطر مصالح ملی تحمل کرد. 

 هیچ کس نمی تواند ادعا کند همه ی اقدامات دولت روحانی بدون اشکال بوده،یا تمام وزرا و نیروهایی که در دولت بکار گرفته است از زبده ترین وبهترین نیروها بوده اند، اتفاقا یکی از نقاط ضعف دولت روحانی بکارگیری برخی وزرای بی لیاقت و استانداران ضعیف و منفعت طلب بود که عملکرد ضعیف و گاها فساد برخی از انها اسیب فراوانی به برنامه های دولت، به اصلاحات و به مردم واردنمود. پاشنه اشیل دولت روحانی انتصاب نابجای برخی از مسئولین بخصوص اطرافیان نزدیک  بود.

 روحانی در مصاحبه ی یک شب قبل از مراسم تنفیذ رییس جمهور جدید، باصدا و سیما، از مجری خواست که فرض کند فردا شب  است و مراسم تنفیذ ریاست جمهور جدید انجام شده است.او قصد داشت برخی از مطالبی را که قبلا به خاطر مصالح ملی نگفته بود شفاف تر بیان نماید.گرچه باز هم کمتر از ده درصد واقعیت ها را بیان نمودند اما همین میزان شفافیت هم نشان می دهدکه دولت روحانی تحت چه فشارهایی قرار داشته است و چگونه با فشارهای فوق تصورداخلی و تحریم های بی نظیر در تاریخ دنیا مملکت را اداره کرده است.به قول اسحاق جهانگیری روحانی گنجینه اسرار نظام است. سال ۹۲ که عهده دار قوه مجریه شد، کشور دچار رکود و تورم و در اوج اختلافات داخلی و مهم تر از انها در تنگنای شدید بین المللی بود‌. 7 قطعنامه شورای امنیت که تنها یکی از انها نظام  کشورهای هم چون صربستان، عراق، لیبی، افغانستان ، برخی از کشورهای افریقایی و امریکای جنوبی را سرنگون کرده بود. پیش روی دولت روحانی قرار داشت.

درجریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال های ۹۲ و۹۶ نیروهای سیاسی، اجتماعی و تحلیگران دلسوز جامعه، عنوان  کردند:با وجود قطعنامه های سازمان ملل، اگر به روحانی رای ندهید،جنگ قطعی است.بعدها که خطر جنگ با دیپلماسی دولت روحانی وهنرنمایی  کم نظیر ظریف برطرف شدواوضاع  ارام گرفت، نیروهای تندرو و راست افراطی،پایداری ها و حتی برخی از نظامیان طی تبلیغاتی گسترده شعار زمان انتخابات را سیاه نمایی اصلاح طلبان تلقی نمودند و اعتقاد داشتند طرفداران روحانی و سایر نیروهای خیرخواه نظام، تنها به خاطر جلب رضایت مردم، چنین تبلیغاتی را در جامعه  گسترش دادند تا رای مردم را کسب نمایند.

اینک روحانی پس از 8 سال سکوت شب گذشته می گوید : فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در سال 92 به من گفته بود که 5+1 یعنی علاوه بر امریکا و سه کشور اروپایی دوکشور چین و روسیه که ذیل  قطعنامه های شورای امنیت را امضا کرده بودند، همگی در حمله نظامی به ایران به توافق رسیده بودند.

روحانی می گوید: اولاند گفت وقتی شما انتخاب شدید و مذاکرات جدید اغاز شد *گزینه جنگ کناررفت اوگفت: گره یا با دیپلماسی حل می شد و یا جنگ،که دولت روحانی و تیم ظریف بزرگ ترین   شاهکار دیپلماسی 50 سال اخیردنیا را رقم زدند و با به رسمیت شناخته شدن فناوری هسته ای که بعد از جنگ دوم جهانی در دنیا بی سابقه بود، رفع تحریم ها و ازاد سازی اموال ودارایی های ایران،لغو تمام  قطعنامه های شورای امنیت، تبدیل چهره ی ایران از یک کشور متمرد و غیر متعهد به اصول و قوانین بین الملل همچون کره شمالی، به کشوری متعهد به اصول سازمان ملل و شورای امنیت و عضوی موثر در جامعه جهانی، سایه شوم جنگ را از سر ایران برداشتند.انچه گذشت تنها می تواند بعنوان یک تجربه مورد بهرداری قرار گیرد.

اما سوال اساسی این است که ایا اصول گرایان،، پایداری ها، تندروها، موعودگرایان، کیهان، عباسی،علم الهدا،جنتی،احمد خاتمی و برخی از نیروهای نظامی به واقعیت موضوع پی برده اند یا نه؟ اگر انها همچنان بر مواضع گذشته خود اصرار ورزند و خطر بروزجنگ که با تدبیر دولت روحانی از سر ایران ردشده است را درک نکرده باشند، باید گفت خطر جنگ دیگری کشور را تهدید خواهد نمود.

اصول گرایانی که معتقدند تنها با اجرای عملیات ایذایی و قدرت نمایی نظامی،یا با خواسته های یک طرفه و نامعقول مصوبه اذر ماه سال گذشته مجلس که خواهان رفع همه تحریم ها تنها با مذاکرات هسته ای است به همه چیز دست خواهند یافت.

تصوری غلط، باطل و غیر واقعی دارند،که ناشی از عدم درک صحیح و تحلیل غیر واقعی انها از روابط بین الملل است.

این گروه درادامه با فشار به دولت رئیسی و اصرار بر تقاضای غیر معقول ازجامعه جهانی و کشور های 5+1 مذاکرات برجام را به بن بست می کشانند و کشور را به سوی یک درگیری نظامی جدید سوق خواهند داد.
  
درفارسی ضرب المثلی است که می گوید  هرچقدر پول بدهی به همان قدر اش می خورید، دولت روحانی در سال92 تنها اجازه مذاکره در مورد انرژی هسته ای را داشت و به نحو مطلوب انرا به سرانجام رساند.

تمام تحریم های مربوط به هسته ای را لغو نمود.و نرخ رشد اقتصادی در دولت اول روحانی به 7در صد رسید و برای اولین بار تورم تک رقمی شد..

در مذاکرات اخیر تیم دیپلماسی ایران با دولت بایدن در وین، ظرف دو هفته با تشکیل دو کمیته در زمینه هسته ای و تحریم ها به نتیجه نهایی رسید.

اما مجلس با تصویب طرح راهبردی ضد برجام در اذر ماه سال گذشته،، در ماده 7می گوید: تمام تحریم ها اعم از هسته ای، حقوق بشر ، سیاست های منطقه ای ایران و تحریم های موشکی باید برداشته شود.که این درخواست خارج از توافق برجام ۹۴ و احیا ان در شرایط حاضر است.

 میزان توقعات مجلس ،پایداری ها،  موعود گرایان، با دستور کار هسته ای  توافق برجام، به هیچ وجه  همخوانی ندارد.

انها انتظار دارند تمام تحریم ها از جمله تحریم های مربوط به حقوق بشر .تحریم های موشکی، تحریم های سیاست منطقه ای ایران، تحریم های مربوط به تروریسیم همگی باید برداشته شود.

 که باید گفت خواسته ای کاملا غیر معقول و خلاف توافق برجام است. لازم است به این اقایان متذکر شد که مذاکرات برجام و احیا مجدد ان در دولت بایدن، تنها مربوط به مسائل هسته ای است، نه سایر تحریم ها.

به قول معروف باندازه پولی که دادید اش می خورید،حال اگر خواهان رفع همه تحریم ها در زمینه دیگر هستید، باید جداگانه مذاکره کرد، امتیاز داد و امتیاز  گرفت تا به توافق رسید و انوقت انتظار رفع همه تحریم ها را داشت.

برداشتن همه تحریم ها میدان وسیع تری برای مذاکره با امریکا و 5+1 می خواهد.اگر اصرار براجرای مصوبه مجلس و نظرات ارمانگرایان و جنگ طلبان اخرالزمانی در دولت رئیسی همچنان ادامه داشته باشد وحاضر به مذاکره در مورد موضوعات حقوق بشر، سیاست های منطقه ای ایران،  تروریسیم و موشکی نشوند اما اصرار به لغو تمام تحریم ها داشته باشند،از همین حالا باید فاتحه  برجام را خواند و منتظر اجرای مکانیزم ماشه و رفتن پرونده ایران به شورای امنیت و تبعات بعدی ان بود.صلاح مملکت خویش خسروان دانند!!!!

اگر فکر می کنید  بدون رفع تحریم ها و حل مسئله برجام می توان به رشد و شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات مردم دست یافت تصور غیر کارشناسی و زهی خیال باطل است‌.

رشد درون زای برون نگر و توجه به صادرات راه نجات کشور از بن بست موجود است. با تحریم ها راه به جایی نخواهید برد.

 روحانی در پاسخ خبرنگار صدا و سیما گفت: "ما می توانیم به توافق برسیم.از نظر من چشم انداز توافق وجود دارد به شرط اینکه  معیار ما فرمایشات مقام معظم رهبری باشد، اما مصوبه مجلس مانع توافق است.

باید به روحانی متذکر شد که جامعه از معیارهای مقام رهبری درپشت پرده اطلاعی ندارد، اما انچه درروی پرده مشاهده می شود،مقام رهبری چندین بار از تصویب طرح اقدام راهبردی مجلس تقدیر کردند.

از طرفی اگر نظر ایشان مساعد نبود دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نمی توانست به مدت دو ماه در تدوین طرح اقدام راهبردی  با مجلس همکاری نماید.

بعلاوه پس از تاییدطرح مجلس در شورای نگهبان، نشریه دفتر رهبرانقلاب در اطلاعیه خود از طرح اقدام راهبردی مجلس حمایت کرد.

از سوی دیگر باید به روحانی متذکر شد خواست ایران مبنی بر اخذ تضمین از امریکا در مذاکرات برجام که از طرف مسئولین ایران و اخیرا نیز از زبان رهبری نظام مطرح شد، در شرایط کنونی خواسته ای غیر قابل اجرا است. 

چرا که اولا در اکثریت قریب باتفاق توافقات دنیا تضمین وجود ندارد و برجام هم یک توافق نامه بود نه قرارداد.

دوم اینکه در شرایط حاضر علی رغم حضور اکثربت دموکرات ها در کنگره و اکثریت ضعیف یک نفره در سنا تصویب این طرح غیر ممکن است، چون نیاز به دو سوم ارا در سنا دارد‌.

 چه بسا ممکن است دموکراتها در انتخابات اتی اکثریت شکننده ی دو مجلس بخصوص سنا را ازدست بدهند انوقت دستیابی به  توافق فعلی هم با مشکل مواجه خواهد شد.

 سوما در بسیاری از کشور از جمله امریکا بسیاری از قرار دادها که مصوبه مجلس  را دارند از طرف کشور مربوط به صورت یک طرفه فسخ شد.

 وجوداین نقطه نظرات در داخل کشور، کار رییسی برای توافق برجام را دشوار می سازد،و خطر جنگ را افزایش می دهد..تضمین برجام تنها درتنیدگی روابط اقتصادی با روابط سیاسی محقق خواهد شد.

باید اجازه داد شرکت های امریکایی به همراه شرکت های سایر اعضای برجام در ایران سرمایه گذاری نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار