اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۶۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
شوشان - ملک محمد مکوندی:

اکثر روسای جمهور پس از طی مراسم تنفیذ و تحلیف و اخذرای اعتماد دولت از مجلس، نخستین سفراستانی را از خوزستان اغاز نمودند.

این بار هم به رسم مهمان نوازی اما با دلی پرخون و چشمانی اشکباردرغم از دست دادن عزیزانمان بر اثر ویروس کرونا که البته مسئولیت بخشی از ان متوجه معاون اول جنابعالی و وزیربهداشت  ودرمان دولت روحانی است،خیر مقدم عرض می نماییم.

اقای رییس جمهور: مردم خوزستان از حرف های کلیشه ای مسئولین از گذشته تا کنون و اینکه به انها القابی همچون  مردم قهرمان، مردم مقاوم ودلاور، پیشگامان خط مقدم جبهه ، مردم شهید پرور و .... بدهند،خسته شده اند.

بدون تعارف انرا شعر و شعاری بیش تلقی نمی کنند و به قول تهرانی ها نوعی تعارف شاه عبد العظیمی می دانند.

اوضاع به سمتی پیش رفته است که به هر کس بیشتر از مردم خوزستان تعریف کند بدبین تر می شوند،انقدر وعده های بی عمل دیده اند که بقول بختیاری ها پیر بی باور شدند.

 از زمانی که  امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال 1360 ان جمله تاریخی مبنی بر اینکه: خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است را گفته، حدود 40 سال می گذرد بعد از ان هم جملاتی با عناوین مختلف اما با همین مضامین به کرات توسط مسئولین کشوری گفته شد است.و مردم خوزستان هم با صداقت مثال زدنی و دلی پاک و یکرنگ و بی ریا و با انداختن بادی به غبعب از اینکه  توانستند دین خود و این خدمت بزرگ را به ایران و جمهوری اسلامی بکنند راضی و خشنود بودند و به ان افتخار می کردند، به وعده های پشت سرهم دولت ها دل خوش و مسرور وامیدوار بودند.

اما بتدریج متوجه شدند انگار پشت ان وعده ها وحرف شیرین دلخوش کننده خبری از عمل نیست.

رفته رفته شاهد بی توجهی عملی مسئولین جمهوری اسلامی نسبت به استان خوزستان و در مقابل توجه جدی و توسعه استانهای زادگاه خود شده اند مردم این استان که غالب انرا قومیت های لر و عرب تشکیل می دهند، درکنار سایر اقوام  بدلیل صفت های انسانی و خلق وخوی عشایری ازجمله صداقت،راستگویی  یکرنگی، خوش باوری،وفای به عهد اعتماد به مسئولین نظام، زمانی متوجه شعارهای غیرواقعی و  توخالی برخی از مسئولین شدند که دیگر خیلی دیر شده بود.

 اقای رییسی، فراتر از جمله حضرت امام(ره) باید گفت:  خوزستان دین خود را از یکصد سال پیش که اولین چاه نفت در مسجد سلیمان به بهره برداری رسید و پول حاصل از فروش نفت و گاز این استان همه شهر ها و روستاهای  کشور را اباد نمود، دین خود را به ایران و اسلام ادانموده است.

 حداقل وضعیت شهرهای نفتی استان در رژیم گذشته از رونق نسبی برخور دار بوده اند.اما بعد از انقلاب بتدریج ان شهرها بدلایل مختلف نه تنها امکانات جدیدی بدست نیاوردند بلکه امکانات قبلی انها نیز مستهلک گردید و از بین رفته است و به همراه سایر شهرها و روستای استان از نبود ابتدایی ترین نیازهای اولیه همچون تامین اب و فاضلاب، برق،  نبود سیستم جمع اوری ابهای سطحی، بهداشت ودرمان، اموزش و پرورش مناسب،خدمات شهری و جاده ای و ازهمه مهم تر بیکاری و فقر در کنار این همه مزیت ها و قابلیت های اقتصادی خدادادی رنج می برند.

اقای رییسی مردم خوش قلب و زود باور خوزستان  زمانی متوجه وخامت اوضاع استان خود شده اند که باندهای مافیایی تشکیل شده در ارکان مختلف تصمیم‌گیری حکومت، اب رودخانه های انها را با مصوبات محرمانه و غیر منصفانه و غیر عادلانه از سرچشمه ها غارت کردند.

زمانی متوجه وضعیت نابه سامان خود شدند که صدای پر خروش زیبای کارون به ناله ای غم انگیز و سپس به خاموش گرایید.

زمانی متوجه شدند اب سرچشمه های دز و کرخه به سمت شهرهای کویری رفت که دیگر این دو رودخانه نتوانستند هورالعظیم و سایر هورهای خوزستان را پر اب نمایند و همچون گذشته با صدای دلنواز خود ارامش خاطر همیشگی به همنشینان قدیمی خود بدهند.

از راه دور و از پشت کوههای زاگرس صدای ناله و تشنگی و خبر مرگ گاومیش ها را می شنیدند و بر انسان های بی عاطفه و بی برنامه و ضد توسعه، فرصت طلب و ایران خراب کن نفرین می فرستادند..

زمانی متوجه وخامت اوضاع استان خود شدند که بهترین زمین های کشاورزی انها به زمین های بایر وغیرقابل کشت تبدیل شده و بیابان زایی استان را فراگرفت و ریز گردها نفس ساکنین را بریدند، باران های اسیدی ریه های گرده گرفته انها را مسدود کردند. و توان فریادزدن و مظلومیت خواهی هم از انها گرفته شد. 

زمانی متوجه شدند که عمده منابع نفت و گاز استانشان استخراج شده و نه تنها سهمی از ان نصیب مردمش نگردید بلکه اثار مخرب زیست محیطی ناشی از استخراج نفت وگاز امان ساکنین را بریده بود.

و ودرکنار ان گروه زیادی از مردمش بدلیل بیکاری، فقر و نداری به شغل جدیدی زباله گردی روی اورده اند. 

زمانی متوجه شدند که دولت های جمهوری اسلامی نه تنها قابلیت ومزیتی در جهت رفاه حال مردم این استان همانند استان های مشابه  ایجاد نکردند، بلکه مزیت ها و قابلیت های خدادادی انها همچون اب و نفت و گاز را بردند.محیط زیست انها را نابود کردند زمین های دایر را به بایر تبدیل نمودند.
 
اقای رییس جمهور بهتر است بدانید زمانی که بیش از ۹۰ درصد مناطق کشور با کالسکه و گاری و حیوانات اهلی تردد می کردند و از اب چشمه و قنات استفاده می نمودند و چیزی بنام اسفالت و خیابان کشی به چشم ندیده بودند و به گوششان هم  نخورده بود و دیدن اتوموبیل و هواپیما و قطار برای انها رویا بود و از بهداشت ودرمان و مراکز اموزشی در انها خبری نبود، بسیاری از شهرهای خوزستان از یکصد سال پیش اسفالت،خیابان سازی وجدول کشی،سیستم ابرسانی و تصفیه خانه های اب و فاضلاب ،نیروگاههای تولید برق  و روشنایی.

باشگاهای تفریحی و ورزشی برای جوانان، راه اهن، اتوبوسرانی مدرن،  زمین های ورزشی، زمین گلف و ساختمانهای زیباداشتند. فرودگاه های بین المللی با پرواز به لندن وفرانکفورت،پاریس  نیویورک در انها دایر بود.

انزمان پکن بیشتر شبیه یک روستا بود والی پرواز به انجا هم بر قرار می شد!!!! شما خود در اوائل انقلاب در مسجدسلیمان بوده اید.

می دانید عمربیمارستان شرکت نفت این شهر که هنوز هم فعال است به بیش از یکصد سال می رسد.کارخانه تولید برق تمبی مربوط به صد سال پیش را دیده اید. دربنگله های زیبای انجا زندگی کرده اید.

متاسفانه دوستان شما با کشیدن دیوارهای بلوکی به دور باغ های زیبا محصور شده توسط فضای سبزبا گیاه مورد و‌ گل های محمدی که بوی ان انسان را سرمست می کرد دیوار های بلوکی بدریخت کشیدید وچهره شهرمان را عوض کردند.

اینک اگر مقایسه ای  عادلانه به وضعیت اهواز بعنوان مرکز استان و شهرهای قدیمی ان همچون ابادان،خرمشهر،سوسنگرد،  ماهشهر، مسجدسلیمان،، شوشتر، دزفول، بهبهان، رامهرمز،ایذه، امیدیه و اغاجاری، هفتکل با ان امکانات صد سال پیش، با مراکز و شهرهای قدیمی و جدید التاسیس استانهای مشابه نظیر خراسان رضوی، سمنان، کرمان،فارس،البرز،اذربایجان های شرقی وغربی و اردبیل،گیلان و مازندران،اصفهان داشته باشیدبه مظلومیت خوزستان پی خواهید برد.باید گفت پیشرفت و توسعه این استانها وکل ایران عزیز حتی به مراتب بهتراز وضعیت فعلی حق طبیعی انهاست.اما صرفا به خاطر مقایسه ذکر گردیدند.  

جنابعالی در هنگام اعتراضات مردم خوزستان نسبت به غارت اب رودخانه های خود در یک جلسه بیان نمودید که مصمم به استفاده از بخشی از ثروت عظیم خداوندی به این استان برای توسعه و جبران عقب ماندگی ان هستید.

انشاالله که برای خاموش کردن صدای مردم و فرو نشاندن اعتراضات، این مطلب را بیان نفرمودید!وفراموش هم نخواهید کرد.

در همان مقطع مطلبی نوشتم و در قسمتی از ان اشاره نمودم جناب  رییسی اگر واقعا قصد جبران بی مهری های گذشته نسبت به خوزستان را دارید و مصمم هستید مشکلات خوزستان را بصورت ریشه ای حل نمایید بوتاکس ممنوع یعنی زخم ها و چین و چروک های ناشی از مشکلات عدیده خوزستان انقدر عمیق شده اند که  با رفرم و انجام کارهای مقطعی و روبنایی و‌ بعبارتی با اقدامات سطحی  بوتاکس گونه قابل  اصلاح نمی باشند اینک چند پیشنهاد خدمت جنابعالی ارائه می گردد.

1- لغو کلیه مجوزات انتقال اب از سر چشمه های رودخانه های کارون و دز و کرخه به غیر از اب شرب که تنها یک طرح انتقال اب برای اب شرب همه انها  کافی است. اغلب این طرح ها قاقد تائیده ی محیط زیست هستند.

2- تخصیص 5 درصد از بودجه فروش نفت خوزستان و  محصولات پتروشیمی واحدهای تولیدی در استان در یک دوره 5 ساله

3- تشکیل شورای راهبردی از کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان استانی درزمینه های اقتصادی، صنعتی،کشاورزی،نفت، ایران گردی وجهانگردی از نیروهای درون استان.

 ضمن تشکر از جنابعالی که برای اولین بار در طول عمر جمهوری اسلامی چند نفر از خوزستانی ها اعم از معاون اول رییس جمهور،معاون اقتصادی، وزیرمیراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و اقای شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را در کابینه خود بکار گرفته اید.

بهتر است که این دوستان بنا بر دلایلی که ذکر انها خارج از بحث است محوریتی در شورای راهبردی استان نداشته باشند.و از نیروهای متخصص استانی بعنوان محور  شورای راهبردی استفاده شود. 

و الی، تشکیل شورای راهبردی با محوریت این دوستان و نمایندگان  خبرگان و ائمه جمعه بتدریج به یک تشکیلات سمبلیک اداری تبدیل خواهد شد وکارایی خود را از دست خواهد داد، و از حیظ انتفاع خارج می شود.
 
4- شرط لازم برای رسیدگی به مشکلات خوزستان و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و اجتماعی  کشور، توسعه اقتصادی بر مبنای صادرات با توجه به مزیت ها و قابلیت های منطقه ای و بر اساس طرح امایش سرزمین و اتخاذ سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی حاصل می شود، که اجرای این امر مستلزم رفع تحریم ها و بیرون اوردن کشور از محاصره اقتصادی، برقراری روابط سیاسی واقتصادی متوازن با تمام کشورها اعم از کشور های غربی و شرقی و همسایگان  امکان پذیر می گردد.

نباید اجازه داد 7 قطعنامه شورای امنیت یکبار دیگر با ارجاع پرونده برجام به ان شورا احیا و عملیاتی شوند، که در انصورت خارج شدن از ان مصوبات به اسانی قبل  نخواهد بود.

کشور ایران ازموقعیت ژئوپلتیک وژئو اکونومی بسیار خوبی برخوردار  است که اگر بدرستی ازاین امتیازات درسیاست   خارجی و روابط بین المللی بعنوان برگ بدنده استفاده شود.

می توان روابط متوازن و منطقی و عادلانه ای هم با غرب و امریکا و هم با چین و روسیه و سایر کشورهای توسعه یافته برقرار نمود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
comment
0
0
comment ملک جان! بازهم دم خروس بیرون زد. یک کلام به صدکلام: قسم به روح جیکاک تنها راه توسعه برقراری مجدد رابطه گرگ و میش با امریکا است والسلام.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار