اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
بخش اول

شوشان - ملک محمد مکوندی:
 
حکمرانی مانند دیگر فنون، نیازمند علم و دانش است. بنابراین کسانی که می خواهند بر کشوری حکمرانی نمایند و فرمان دهند باید اطلاعات قابل توجهی از علوم انسان شناسی،جامعه شناسی وروانشناسی و حتی اخلاقی یک جامعه داشته باشند.

در غیر این صورت مرتکب خطاهای وحشتناکی خواهند شد که باعث سقوط ازاد و انحطاط و فروپاشی جامعه می گردد. حکمران نااگاه به علوم فوق گاها حرف هایی می زند که از زباله های هسته ای خطرناکتر است. 

رفتاری از خود بروز می دهند که شیب سقوط جامعه را تندترو سرعت انرا افزونتر خواهد کرد.این مشکلی است که کشور  ایران رادراستانه فروپاشی اقتصادی   و اجتماعی قرار داده است.

ما نظام حکمرانی داریم که از یک طرف درگیر و تعارض با بیرون و اجرای سیاست های استکبارستیزی بر  مبنای ارمان های ایدئولوژیکی است و از طرف دیگر گرفتار درگیری های داخلی است.

همواره گرفتار تعارض های بزرگ داخلی بوده ایم. تدوین یک برنامه با کارامدی مناسب برای تحقق یک هدف مشخص از میان این دو تعارض بسیار سخت است.

رییسی صرف نظر از عدم توجه و اگاهی به ابر بحران ها و چالش های پیش رو و ارائه راه حل برای انها فاقد اهداف منظم و یکپارچه و برنامه ای توام با مکانیسم علمی برای حل مشکلات است،در هنگام تبلیغات انتخاباتی تیتر 50  برنامه را اعلام نمودکه نه تنها  تناسبب و سنخیت یکدست در جهت تحقق  اهداف یک برنامه توسعه ای مدون و واحد ندارند.

بلکه گاها در تضاد با یکدیگر هم قرار دارند. بعنوان مثال یکی ازبرنامه های اعلام شده توسط رییسی ایجاد تورم تک رقمی در کشور است.برنامه دیگر او ساخت یک میلیون مسکن درسال و چهار میلیون مسکن تا پایان عمر دولت است.

گرچه اصل مطلب یک شعارپوپولیستی، غیر واقعی و عوام فریبانه است امابرخی از کارشناسان واردمحاسبه شدند که ایابرای اجرای چنین وعده ای مصالح ساختمانی از قبیل فولاد و سیمان و سایر مصالح ساختمانی وجود دارد یا نه که این بحثی جداگانه است؟ اما بحث اصلی این است که برای ساخت این تعداد واحد مسکونی سالیانه چه میزان نقدینگی وارد بازار می شود، تورم ناشی از برپاکردن چنین عملیات بزرگی کمر اقتصاد کشور و مردم را خواهد شکست و همه مردم را گرفتار تورم شدید خواهد کرد.

بر اساس نظرکارشناسان برای ساخت  یک میلیون واحد مسکونی نیاز به تزریق پانصد هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد کشور در طول یکسال است. اولا این رقم حدود پنج برابر بودجه عمرانی کشور است و منابع تامین چنین رقمی وجود ندارد.

ثانیا  تزریق این پول به جامعه تورم‌ وحشتناک ۴۰ درصدی علاوه بر تورم کنونی را در پی خواهد داشت." *ملاحظه می شود بین برنامه اعلامی رییسی و دولت او شامل ساخت یک میلیون مسکن درسال و برنامه تورم تک رقمی نه تنها سنخیتی برای  اهداف اقتصادی واحد وجود ندارد بلکه کاملا در تضاد با هم قرار دارند."

برنامه دیگررییسی ایجاد یک میلیون شغل در سال است. بعلاوه محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور نیز در برنامه های تبلیغاتی خود اعلام کرد: خواهید دید کاری خواهم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلا کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.

به نقل از خبر گزاری تسنیم وزارت صمت در ۱۴ مهر ۱۳۹۸ هزینه ایجاد یک شغل صنعتی دولتی را ۴۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است. براساس گزارش مهر ماه نخست سال ۱۳۹۹ وزارت صمت هزینه ایجاد یک شغل صنعتی دولتی را بالغ بر  یک میلیارد تومان اعلام کرده است؛ هزینه یک شغل صنعتی در بخش خصوصی ۷۰۰ میلیون و در بخش تعاون ۴۰۰ میلیون و در بخش کشاورزی و خدمات ۲۰۰ میلیون تومان براورد شده است.

اگر برای ایجاد یک شغل بطور متوسط تنها ۴۵۰ میلیون تومان در نظرگرفته شود حدودا به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در یک سال نیاز است.

سوال اول اینکه با  توجه به سیاست های ضد برجامی و ضد FATF رییسی، معاون اول، معاونت اقتصادی و وزیر اقتصاد این سرمایه از کجا تامین می شود.

دوم: تزریق این همه پول در عرض یک سال به اقتصاد کشور بار تورمی بسیار بالایی را به مردم تحمیل خواهد نمود که با برنامه تورم تک رقمی اعلامی از سوی رییسی و دولت او در تضاد است.

رییسی گر چه در مقام ریاست جمهوری موضع خود را در مورد FATF اعلام نکرده است اما  در بهمن ۹۷ در واکنش به اصرار دولت روحانی درباره ضرورت پیوست ایران به پالرمو و CFT مخالفت خود را اعلام نمود.معاونت اقتصادی  از جدی ترین مخالفان FATF است.

معاون اول نیزمخالفت FATF است. وزیر اقتصاد نیز گفت : بحث FATF یک موضوع بسیار کم اهمیت در موضوع اقتصاد امروز کشور است این یک ادرس غلط است که برخی مدام اصرار بران دارند.وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از پیش گفته بود: FATF سودی برای ایران ندارد و موجب می شودایران امکان دور زدن تحریم ها را از دست بدهد.

وزیرصمت هم گرچه مستقیما درباره FATF موضع گیری نکردند اما طرفدار اقتصاد مقاومتی و دور زدن تحریم هاست. وزیر نفت در مجلس اعلام کرد صادرات نفت را افزایش می دهداما در امدارزی را با واردات کالا تهاتر می کند که این حرف به معنای مخالفت او با برجام و FATF است.

برنامه دیگر رییسی سوق دادن نقدینگی به سمت تولید است. که با توجه به مخالفت شخص رییس جمهور با برجام که گفتند: هر گونه مذاکره صحبت یا توافق با امریکا یعنی تسلیم و تسلیم هم یعنی از دست دادن تمام دست اوردهای ۴۲ساله انقلاب‌.

مخالفت معاون اول با برجام، که طی هفته های اخیر اعلام کرده بود فکر نکنم برجام با توجه به خوی استکباری امریکابه جایی برسد.

مخالفت سایر وزرا و حامیان رییسی در انتخابات با  برجام و FATF،  اولا این همه نقدینگی از کجا تامین می شود ثانیا برفرض  وجود نقدینگی، تزریق یکباره ان به اقتصادکشور بار تورمی دربرخواهد داشت و نمی توان تورم تک رقمی که ابزار دیگر دارد را محقق ساخت

رایگان شدن اینترنت برای دهک های پایین جامعه و رونق اقتصاد فضای مجازی دوبرنامه دیگر رییسی  در دوران انتخابات بوده اند.

که با توجه به مصوبات مجلس در مورد فضای مجازی هم قیمت اینترنت افزایش می یابد و هم فضای مجازی و در نتیجه توسعه کسب کار در ان بسیار محدود خواهد شد.

ایجاد تیم اقتصادی هماهنگ.
رییسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری به مردم وعده تشکیل دولت فراجناحی داد در حالی که کابینه فعلی فراسلیقه ای هم نیست  و بین سلایق اصول گرایی گیر کرده است. بطوری که جبهه پایداری از هم اکنون ساز مخالف را کوک کرده است.

دولت رییسی فاقد اهداف وچشم انداز منسجم و برنامه ریزی علمی وخط مش های لازم برای رفع مشکلات و ابر بحران های پیش رو است.

به همین دلیل کابینه غیر هماهنگ و نامتجانس خصوصا در امر اقتصادی تشکیل شده است که هرکدام ساز برنامه ها و دیدگاههای اقتصادی خود را می زند.هنوز کابینه به صورت جدی کار خود را شروع نکرده است.

شائبه های اختلاف نظر بخصوص در تیم اقتصادی دولت بوجود امده است.رییسی پس از انتخاب مخبر بعنوان معاون اول عنوان کردند که ایشان مسئول هماهنگی تیم  اقتصادی دولت است.

این درحالی است که محسن رضایی بعنوان معاون اقتصادی رییس جمهور تعیین شده که بنظر میرسد طرح اقتصادی ایالتی ایشان با دیدگاه های اقتصادی مخبر هماهنگ نیست. از سویی خاندوزی بعنوان وزیر اقتصاد معرفی شده است که هیچ سابقه اجرایی ندارد.دیدگاههای وی در مرکز پژوهش های مجلس با دیدگاه دیگر اعضا تیم اقتصادی متفاوت است.

میرکاظمی بعنوان رییس سازمان برنامه و بودجه نیز دیدگاه های خود را دنبال می کند. صالح ابادی کاندیدای ریاست بانک مرکزی که سابقه فعالیت موفقی در بورس دارد دیدگاه متفاوتی نسبت به دیگران داردو به هیچ وجه حاضر نیست از سیاست های خود عدول کند و تابع دیگران باشد.

وقتی به ترکیب تیم اقتصادی دولت نگاه می کنیم  ترکیب تیم‌ملی مقابل تیم ملی سوریه در ذهن متبادر می شود که ناهماهنگی در ان موج می زد.

این تیم اقتصادی در دو موضوع وحدت نظر دارند که اتفاقا پاشنه اشیل دولت رییس است و ان اینکه همگی هم ضد برجام و هم ضد FATF هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار