اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۸۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
نوشتاری از علی بدوی؛
مرداد ماه امسال ،نماینده مسجد سلیمان در گفتگوی با صدا و سیما از صدور مجوز زیست محیطی احداث جاده میانبر مسجدسلیمان – اهواز توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و ارسال نامه از سوی این اداره به مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد.

شوشان - علی بدوی – کارشناس ارشد اقتصاد انرژی:

در تاریخ 22 تیرماه 1396 مقاله اینجانب  با عنوان " برای بهسازی جاده ملاثانی -مسجد سلیمان چند قربانی دیگر نیاز است"  درپایگاه خبری شوشان منتشر گردید .

 از آن تاریخ 4 سال می گذرد  ولی همچنان این مسیر بهسازی نشده و مسیر جدید از دو راهی نفت سفید به مسجد سلیمان احداث نشده است. 

اگر چه استان خوزستان رتبه دوم را از نظر تولید ناخالص داخلی دارد ، اما در حوزه راه سازی  متاسفانه از رتبه بسیارپایینی برخوردار است.

مرداد ماه امسال ،نماینده مسجد سلیمان در گفتگوی با صدا و سیما از صدور مجوز زیست محیطی احداث جاده میانبر مسجدسلیمان – اهواز توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و ارسال نامه از سوی این اداره به مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد.

حدود ۱۲ سال از آغاز به کار پروژه جاده میانبر می گذرد  و بیش از ۸ سال است که این جاده از سمت وزارت راه پیگیری می‌شد اما مورد موافقت محیط زیست قرار نمی‌گرفت، خرداد ماه امسال مجوز ۷ کیلومتر تونل در منطقه حفاظت‌شده داده شد و قرار شد ۴ کیلومتر مابقی نیز که در حاشیه منطقه حفاظت‌شده است با ایجاد مسیرهای بسته باشد.

اگر چه بنظر می رسد مجوزی از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده و تنها صورتجلسه ای در خصوص جزئیات طرح جاده تنظیم شده است.

این خبر بهمراه نامه ای با امضای مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست انتشار یافته که در بخشی از این نامه قید شده است: ” این صورتجلسه بعنوان مجوز زیست محیطی فاقد اعتبار بوده و مجوز نهایی پس از اخذ تعهدات لازم از مجری جهت رعایت ضوابط اجرایی محیط زیست صادر خواهد گردید.” 

اما جاده ملاثانی به مسجد سلیمان  چه مشکلاتی دارد که باعث این همه ترس ودلهره مسافرین شده است؟ به گفته علی عیدی‌وندی، معاون مهندسی راه‌های استان خوزستان ۵۰ نقطه از این مسیر ۱۴۲ کیلومتری حادثه خیز است.

عمده تصادفات در سه بخش محور مسجدسلیمان – دوراهی لالی و از ملاثانی تا سه راهی گاوسوار و دو راهی نفت سفید است. عمده دلایل این حوادث را می توان به شرح ذیل عنوان کرد:

-افتادگی شانه راه در بسیاری از مکان های مسیر ونبود مکان هایی برای پارکینگ خودرو در شرایط اضطراری.

- کم عرض و باریک بودن جاده در بسیاری مکان ها که با افزایش حجم تردد خودروها ، این جاده ظرفیت پذیرش خودروهای زیاد را ندارد.

-اتصال مستقیم جاده های  فرعی به این جاده و عدم پیش بینی زیرگذر و یا روگذر  که منجر به بروز حوادث مرگباری شده است نمونه آن تقاطع جاده ملاثانی –مسجدسلیمان  و جاده صلیعه است.

-کافی نبودن علائم هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی که سبب بروز حوادث ناگوار در این جاده شده است.

- رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی وسبقت های غیر مجاز رانندگان که منجر به تصادفات مرگباری در این جاده شده است. 

-تاریک بودن مسیر جاده که خود عامل بروز بسیاری از حوادث مرگبار شده است . 

-خرابی  جاده در بسیار از مسیر  که در هنگام افتادن خودرو در این چاله ها  باعث تکان شدید و انحراف خودرو به یک سمت می شود . 

متاسفانه در طول سالیان گذشته ، قول‌های داده شده از سوی مسئولان به مردم، تنها در حد حرف و وعده باقی ماند و آنچه در این مدت نصیب مردم خوزستان شد ، غم از دست دادن عزیزان خود در این جاده بود.  

از طرفی براساس اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چهارمحال بختیاری ، اعتبار احداث راه اصلی شهرکرد- بازفت -مسجد سلیمان به مبلغ 575000 میلیون ریال در قانون بودجه سال 1400 مصوب شده است و تا کنون مبلغ 287500 میلیون ریال آن تخصیص یافته است . 

شروع عملیات اجرایی آن از سوی اداره راه و شهرسازی استان چهارمحال بختیاری موجب ایجاد مسیر ایمن مسجد سلیمان -شهرکرد خواهد شد و لازم است سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان های خوزستان و چهارمحال وبختیار  و همچنین اداره های مسکن و شهرسازی این دو استان بصورت مشترک با هم در پیشبرد احداث جاده اهواز -مسجدسلیمان -شهرکرد  همسو شوند تا هر چه زودتر شاهد احداث کوتاه ترین مسیر اهواز به تهران باشیم . احداث این مسیر مزایای ذیل را به همراه خواهد داشت:

1- احداث مسیر اهواز-مسجدسلیمان-اندیکا-شهرکرد-اصفهان   نسبت به وضعیت موجود آن که 460 کیلومتر است حدود 128 کیلومتر کوتاه تر شده و مسیر ایمن تر خواهد شد. 

2- احداث مسیر اهواز-مسجدسلیمان-اندیکا-شهرکرد-اصفهان  نسبت به جاده فعلی اهواز-ایذه-دهدز-لردگان -اصفهان  حدود 167 کیلومتر کوتاه تر خواهد شد.  

3- با بهسازی جاده و کوتاه شدن مسیر  باعث می شود سوخت مصرفی خودروها و استهلاک خودروها کاهش یافته و حوادث جاده ای به حداقل ممکن خواهد رسید که نقش بسزایی در بازگشت سرمایه آن خواهدداشت . 

4- با بهسازی کاهش تصادفات جاده ای به دلیل استاندارد بودن مسیر 

5- با توجه به افزایش ماههای گرم سال در استان خوزستان ، در دوران پسا کرونا مردم خوزستان دسترسی سریعتری به طبیعت بکر و خوش آب و هوای زاگرس بویژه خواهند داشت و این امر تاثیر مثبتی ارتقای روحیه و بهره وری مردم این استان بویژه کارکنان مشاغل سخت و زیان آور خواهد داشت.  

6- رونق گردشگری در استانهای خوزستان و چهارمحال بختیاری موجب توسعه اقتصاد مردم مسیر خواهد داشت . 

7- ارتباط سریع جاده ای به شهرهای اصفهان و از آنجا به شهر مشهد برای مردم و حمل بار 
8- با توجه به اینکه پروژه مسیر  الیگودرز -مسجد سلیمان نیز در دستور کار فرمانداری الیگودرز قرار دارد.

در صورت اتصال مسجد سلیمان به شهر الیگودرز علاوه بر مناطق بکر چهارمحال بختیاری ، مردم به طبیعت بکر مسیر استان لرستان نیز دسترسی خواهندداشت . 

 قطعاً احداث پروژه ی زیرساختی و با اهمیت ملاثانی-مسجد سلیمان -شهرکرد ، به رونق منطقه و اتصال استان خوزستان به استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان و در نتیجه مرکز کشور و تبدیل شدن شهرهای مسیر  به کریدور استراتژیک ترین استان کشور یعنی استان خوزستان به مرکز ایران کمک خواهد کرد و توسعه پایدار منطقه را برای همیشه تضمین می کند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
comment
0
0
comment احسنت...
این شدحرف حساب تاکی محیط زیست شوشتربه بهانه وجودکل بزوقوچ ومیش میخوادمردمو بکشتن بده اخه مگه نگفتن تونل خب تونل اززیرمنطقه میگذره چه ربطی داره که سنگ اندازی میکنن....هرچنداین فقط بهانس چون الان مسجدسلیمان واندیکاولالی برارفتن به اهوازبایدازنزدیکی شوشتربگزرندبه خاطرهمین اگه جاده جدیدزده بشه هم ارزش جاده قدیم صفرمیشه وهم بخشی ازخاک شوشترجزمسجدسلیمان میشه ....الان به بهانه منطقه حفاظت شده بخشی ازمسجدسلیمان رودادن زیرنظرشوشترکه اصلاجزشوشترنیست براثبات تقسیمات کشوری روببینید...مسوولین بدانندتاهزارسال هم طول بکشه بایدجاده مسجدسلیمان اهوازجابه جابشه وباچهارخطه کردن جاده قدیم صورت مسئله پاک نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار