اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
در دومین روز کنفرانس بین‌المللی بررسی صنعت فولاد و مواد اولیه (پلنکس ۲۰۲۱) طرح الگوی مدیریت بازار عرضه و تقاضا از سوی مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری وزارت صمت ارائه شد.
به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان، در دومین روز کنفرانس بین‌المللی بررسی صنعت فولاد و مواد اولیه که از ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ در مرکز همایش‌های جزیره کیش آغاز به کار کرده بود، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری وزارت صمت الگوی جدید مدیریت بازار را ارائه کرد.
 
صباغ با بیان اینکه الگوی جدید شامل تمام کامودی‌ها می‌شود، افزود: در الگوی جدید که با همکاری و هم فکری بخش خصوصی تدوین شده است، اجرای الگو فقط محدود به فولاد، مس، روی و پتروشیمی‌ها نیست. ویژگی این الگو در نظر گرفتن عرضه و تقاضا و شرایط بازار با در نظر گرفتن پیش‌بینی است، بدان معنا که در شرایطی که به دلیل کمبود عرضه و به تبع آن افزایش قیمت، به منظور کنترل بازار و جلوگیری از افزایش ناگهانی از مکانیزم عرضه ذخیره استفاده می‌کنیم. در بحث صادرات هم به همین صورت عمل می‌کنیم. در الگوی جدید، تصمیم‌گیری بر اساس شرایط منطق بازار است.
 
وی در ادامه گفت: در کشورهای مختلف که بازار کامودی‌ها را در اختیار دارند با وضع عوارض مختلف مانند: حذف مشوق‌ها‌، وضع تعرفه، ذخیره‌سازی و عرضه در زمان افزایش قیمت و وضع مالیات ارزش افزوده، قیمت‌ها کنترل می‌شوند و در این شرایط شاهد افزایش قیمت ناگهانی نخواهیم بود.
 
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری وزارت صمت در ادامه گفت: محدودیت‌های برق در بهار و تابستان و محدودیت‌های گاز در پاییز و زمستان باعث کاهش تولید زنجیره فولاد شده است. در این شرایط سرمایه‌گذاری از سوی فولادسازان به دشواری صورت می‌گیرد. همچنین تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری ناشی از آن مزید بر علت شده است. افزایش فزاینده قیمت مواد اولیه و هزینه‌های حمل و نقل بین‌المللی همراه با افزایش تعرفه‌های دولت بر انرژی، منجر به کاهش سود  فولادی‌ها شده است.
 
صباغ در پایان یکی از دلایل موفق نبودن دولت در سیاست تنظیم بازار را چند نرخی شدن دلار دانست و افزود: نبود استراتژیک بلند مدت، استفاده نکردن از ابزارهای کامل در اختیار دولت و تبعیت نکردن بازار از قیمت‌های بورس کالا دیگر دلایل را تشکیل می‌دهند. ذخیره‌سازی کالا، انعقاد قراردادهای بلندمدت بین صنایع بالادست و پایین‌‌دست، تامین کمبود مواد اولیه بازار از طریق واردات همزمان، پیش‌بینی بازار در عرضه‌های زمان‌بندی شده (عرضه‌های آتی ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱۲ ماهه و خدمات هجینگ)، حذف سهمیه‌ها و کاهش رانت اختلاف بازار و بورس کالا، تسهیل صادرات و حذف مجازات و امضاهای طلایی و تامین مالی حوزه صنعت از طریق ابزارهای بورس کالا، اهداف الگوی جدید مدیریت بازار هستند.
 
در ادامه فرهاد طهماسبی دبیر کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی سهم ۳۳ درصدی اشتغال و تولید ناخالص ملی  صنعت فولاد را قابل توجه دانست و افزود: دولت باید نقش تنظیم گری را ایفا کند و از دخالت در بازار اجتناب کند. اگر در بازار خودرو و فولاد شاهد تنش و تورم افسارگسیخته هستیم، بخشی از آن متوجه دولت است. بسیاری از بنگاه‌های اختصاصی هنوز متولی دولتی دارد که مغایر اصل خصوصی سازی است. بسیاری از بنگاه‌ها اقتصادی خصوصی شده تحت سیطره ی وزارت رفاه هستند.

شرکت‌ها به صورت خصولتی اداره می‌شود که زیان آن متوجه مردم است. در آمایش سرزمینی صنایع فولادی، با توجه به پیش‌بینی مشکلات زیست‌محیطی به ویژه آب، با چالش‌ مواجه هستیم. این در شرایطی است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رقمی نزدیک به ۲۵ میلیارد متر مکعب آب را شیرین‌‌سازی می‌کنند و در این میان  سهم ایران بسیار ناچیز است.
 
دبیر کمیسیون صنعت و معدن مجلس با بیان اینکه بهترین مکان برای توسعه صنعت فولاد در مناطق جنوبی است، اظهار داشت: چالش کمبود آب برای صنایع را باید به شکل جدی در نظر گرفت و از طرفی  برای توسعه معادن و کارخانجات تولید سنگ آهن باید طرح های انتقال آب به مناطق مرکزی کشور شکل اجرایی به خود گیرد. یکی از پیامدهای مثبت توسعه،‌ اشتغال و آبادانی منطقه است. 
 
در ادامه پنل تخصصی توسعه صادرات و کسب کارهای جدید؛ موانع و الزامات با حضور مجتبی خجسته عضو هیات مدیره شرکت m7 metals انگلستان، احسان دشتیانه کارشناس ارشد بازار فولاد و مواد اولیه، مائده مزینانی تحلیلگر ارشد بازار فولاد و مواد اولیه، دینو چائو از چین و مسعود عبد یزدان سردبیر گروه خبری تحلیلی PLANER برگزار شد.
 
گزارش خبرنگار ما حاکی است در پایان این مراسم، تندیس حامیان کنفرانس به بهمن تجلی‌زاده معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان اهدا شد.
 
گفتنی است، کنفرانس بین‌المللی بررسی صنعت فولاد و مواد اولیه (پلنکس ۲۰۲۱) ۲۵ و ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ به مدت دو روز و با حمایت شرکت فولاد خوزستان و حضور مدیران شرکت‌های فولادی، مواد اولیه و کارشناسان بین‌المللی در سالن همایش‌ها بین‌المللی کیش برگزار شد.


۵

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار