اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
اعتراضات مردمی آب در خوزستان، اصفهان، چهارمحال بختیاری و... حاصل سیاست‌ گذاری‌ های غلط در حوزه آب، صنایع و کشاورزی در چهار دهه‌ی اخیر است.

شوشان - حسن بهنام، فعال فرهنگی-اجتماعی، اهواز:

۱_ اعتراضات مردمی آب در خوزستان، اصفهان، چهارمحال بختیاری و... حاصل سیاست‌گذاری‌های غلط در حوزه آب، صنایع و کشاورزی در چهار دهه‌ی اخیر است. 

نگذاریم مردم را در مقابل هم قرار دهند‌.

مافیای آب و فولاد از ادامه وضعیت کنونی اعتراضات آب در اصفهان خوشحال است!!

موضوع تجمعات اصفهان، بازی سیاسی صنایع خودِ اصفهانی‌هاست برای انتقال بیشتر آب!! 

۲_ همه دلسوزان کشور سال‌هاست فریاد می‌زنند که گسترس صنایع آب‌بر فولاد و ذوب آهن در فلات خشک مرکزی ایران، یعنی نابودی منابع آب شیرین کشور! اما منفعت مافیای آب و فولاد در گوش نکردن به این هشدارهای دلسوزانه بوده و هست!

۳_ انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات خشک مرکزی ایران، اگر برای تأمین آب شرب هموطنان این مناطق باشد، مشکل‌ساز نیست، آنچه بحران کنونی را ایجاد کرده، انتقال آب کارون برای مصارف صنعتی (فولادسازی و ذوب آهن و...)، کشاورزی و باغات است که به دروغ ادعا می‌شود حجم عظیم آب منتقل شده و پروژ‌های در دست ساخت، برای تأمین آب شرب اصفهان، یزد و کرمان است!

۴_ آثار زیانبار اجتماعی،اقتصادی بحران آبِ امروز در خوزستان، اصفهان و سایر مناطق کشور، ناشی از تصمیمات غلط در حوزه آب است که چهل سال پیشینه دارد. با منابع آب چه کردید که امروز به این نقطه بحرانی رسیدیم!؟

۵_ این بحران فزاینده که از تنش آبی به تنش و نزاع بین اقوام و استان‌ها در حال تبدیل است جز با تدبیر، جبران و اصلاح خطاهای گذشته و‌ اتخاذ بهترین راهکارها و روش‌های حفظ و صیانت منابع آب، مانند اصلاح روش‌های آبیاری، بازیافت آب کشاورزی، انتقال و احداث صنایع سنگین و آب‌بر از مناطق خشک بی‌آب به مناطق پرآب (مانند خلیج فارس و دریای عمان) و غیره... راه دیگری ندارد. 

در این میان وظیفه‌ی مهم نخبگان، متخصصان و کنشگران اجتماعی ملی و محلی، تأکید بر اتخاذ روش‌ها و تجربیات موفق در کشورهای پیشرو و کم‌آب، در زمینه حفظ منابع آب است.

دمیدن در شیپور اختلاف‌ها و کوبیدن بر طبل جنگ و نزاع بین استان‌ها، جز افزایش خسارت‌ها و نابودی ایران و خوشحالی دشمنان ایران چه دستاوردی دارد؟؟!

۶_ رفتار درست و مسئولانه حاکمیت در برخورد با تجمع آرام و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم اصفهان را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم نشانه رشد عقلانیت و عبرت‌آموزی از گذشته در مواجهه با اعتراضات مردمی (مانند حوادث خونین خوزستان) و مطالبات انباشته آنها باشد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار