اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
شوشان - جواد الهایی سحر:

مطابق معاهده‌های بین‌المللی مورد تایید سازمان ملل متحد، تنها زمانی که هیچ راهی برای تامین آب شرب مردم وجود نداشته باشد، دولت‌ها مجازند تا از ابزار مخرب و گرانی به نام طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای استفاده کنند.

اما تفكر سازه اي در كنار قدرت مطلق حكومت ها براي انتقال آب حوضه زاگرس به مقصد كوير ، جانمايي بسيار غلط ٧٧ شركت عظيم فولاد ، پتروشيمي، نیروگاه های سیکل ترکیبی در قلب كوير ، ارتقاء زمين هاي كشاورزي از ٧٠ هزاز هكتار به ٥٠٠ هزار فقط در اصفهان و ايجاد صدهها شركت آب بر خصوصي ديگر باعث القاي توهم پرآبي و يورش به آب هاي زاگرس بانان چهارمحال و بختياري و جلگه بانان خوزستان شده است.

ما با چنین تفکر و راهبردی نیاز به دشمن نداریم. یک دشمن عاقل هم نیاز به لشکرکشی به ایران ندارد، فقط کافی است انتظار بکشد تا ما خود، میخ آخر را به تابوت تاب‌آوری وطن بزنیم. درحقیقت، اگر این چندساله دچار شدیدترین تحریم‌ها نشده و پول کافی در اختیار داشتیم، تاکنون همه آن طر‌ح‌های افیونی انتقال آب را نهایی کرده و اینک ابعاد فاجعه چند برابر امروز بود.

رودخانه فصلي زاينده رود با اين حجم از كارخانجات و صنايع آب بر از تاب آوري افتاده و حكومت ها كه اغلب كويرنشين هستند تنها راهكار شان انتقال آب هاي خوزستان است .

رتبه ایران در مدیریت منابع آبی از بین 133 کشور 132 است؛ ایران 85 درصد از آب تجدیدپذیر خود را مصرف می‌کند و این در حالی است مطابق استانداردهای جهانی، کشوری که بیش از 80 درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده کند در مرحله به شدت بحرانی قرار می‌گیرد.

هم اكنون كل مسئولين كشور براي زاينده رود بسيج شده اند تا نمايش يك مديريت غلط آب را اجرا در آورند.

اما دائمي كردن رودخانه فصلي زاينده رود تبعات و مشكلات كلان ملي زيادي به دنبال دارد كه تخريب ابراستان اقتصادي كشور (خوزستان )، مشكلات امنيتي، تخريب زيست بوم چند استان و ایجاد کانونهای گردوغبار و ریزگرد، بهره‌وری پایین آب در بخش کشاورزی، گسترش بیابان‌زایی و خشک شدن مزارع و باغات استان هاي جنوبي،افزایش شوری خاک و تخریب محیط زیست، خشک شدن دشت‌ها تالابها و رودخانه ها، تشدید فرسایش اراضی، فرونشست اراضی، افزایش هزینه‌ها و کاهش تولیدات کشاورزی و در نتیجه گسترش فقر و بیکاری،بروز مشکلات و بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی همچنین مهاجرت کشاورزان به شهرها از پیامدهای بحران مديريت  آب و دائمي كردن رودخانه راينده رود براي ایران است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار