اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
پس از کش و قوسهای چندین ساله و ورود قوه قضائیه به این موضوع رای به بطلان معامله و خلع ید مالکان جدید داده شد و شرکت به بخش دولتی ( شرکت نیشکر و صنایع جانبی خوزستان ) واگذار گردید.
شوشان - علی عبدالخانی:

هفت تپه با عمری نزدیک به ۵ دهه و با محصولاتی همچون شکر، الکل، کاغذ، زغال صنعتی، دستمال کاغذی، ملاس و... نامی آشنا برای خوزستانیهاست.

تاکنون هزاران کارگر از این شرکت بازنشست شده و چندین هزار نفر نیز مشغول به کار هستند.

این شرکت در سال ۹۴ بصورت قسطی و با قیمت بسیار بسیار کمتر از ارزش واقعی آن، مُفت فروشی شد و مشکلات کارگران از جمله تاخیرهای طولانی در پرداخت حقوق و سپس اعتصابات گسترده آنان از همین نقطه آغاز گردید.

پس از کش و قوسهای چندین ساله و ورود قوه قضائیه به این موضوع رای به بطلان معامله و خلع ید مالکان جدید داده شد و شرکت به بخش دولتی ( شرکت نیشکر و صنایع جانبی خوزستان ) واگذار گردید.

در کُلیّت ماجرای هفت تپه یک نکته مورد غفلت واقع شده بود و مسئولان و  رسانه ها فقط بر تاخیر دریافت حقوق و مطالبات را عامل نارضایتی ‌کارگران معرفی می کردند.

البته مسئله معیشت و حقوق و پرداخت بیمه برای کارگران مهم و حیاتی است اما تعلق خاطر و رابطه ی عاطفی آنها به هفت تپه و نگرانی آنان از مُفت فروشی صورت گرفته و احتمال ورشکستگی تدریجی و اخراج آنان، موضوعات دیگری بودند که کارگران را رنج می داد و کمتر مورد توجه قرار می گرفت.

متعاقب واگذار شدن هفت تپه به مجموعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان، ناصری مدیر عامل این مجموعه با درک کافی از مشکلاتی که کارگران متحمل شده بودند، شخصاً به میان آنان رفت و بر لزوم حل و فصل معوقات و مطالبات گذشته آنان تاکید نمود.

مدیر عامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی خوزستان از تعلق خاطر و وابستگی کارگران نسبت به هفت تپه وقوف کامل داشت لذا بر ابقای هفت تپه بعنوان بخشی از شرکتهای وابسته به دولت تاکید کرد و امیدِ از دست رفته را به پرسنل بازگرداند.

با درایت و اتخاذ تدابیر مدیریتی از سوی ناصری، اکنون شرایط مطلوب مادی و معنوی به هفت بازگشته و کارگران انگیزه ی از دست رفته ی خود را بدست آورده اند.

این از مسلمات است که اگر کار به خبره و کاردان سپرده شود نتایج نیز مثبت و روشن خواهد بود.

نگارنده در همان روزهای اول واگذاری هفت تپه در سال ۹۴، مقاله مفصل حقوقی در نقد جزء به جزء آن واگذاری تهیه و منتشر کرده بودم، با این وجود ( و تا لحظه نگارش این یاداشت ) هیچ ارتباط یا شناخت شخصی نسبت به مدیر عامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی خوزستان ندارم اما وقتی تدبیر ایشان در رابطه با احیای مجدد شرکت هفت تپه و امیدوار کردنِ دوباره ی کارگران را از زبان یکی از دوستانم شنیدم، این یاداشت را صرفاً از باب تقدیر از یک مدیر خوب نوشتم.

ناصری بیش از ۲ دهه در شرکت نیشکر فعالیت کرده و فرزند این صنعت به شمار می آید. تحصیلات وی نیز مرتبط به حوزه ی کاریش می باشد.

ایشان از معدود مدیرانی است که بشکل پله ای و تدریجی به جایگاه فعلی رسیده است.

رئیس شرکت نیشکر و صنایع جانبی خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز و دارای دکترای تخصصی آبیاری و زهکشی از دانشگاه ساوتمپتون انگلستان است و بعنوان یکی از چند نفر صاحب نظر در زمینه آبیاری و زهکشی در سطح کشور شناخته می شود.

با توجه به اینکه بسیاری از ضعفها و ناکارآمدیها ریشه در ضعف علمی و تجربی مدیران دارد، ایکاش دو شرطِ " تحصیلات مرتبط و ارتقای پله ای مدیران (تجارب عملی)، " به یک الزام قانونی با ضمانت اجرای کافی در زمانِ واگذاری مناصب و پُستها تبدیل شود.

بعنوان مثال سقوط آزاد و بی سابقه ی شاخص های خدمات شهری صرفاً بدلیل کمبود منابع مالی نیست و ریشه آن را می توان در فقدان تخصص و تجارب کافی برخی مدیران و انتصاب فراضابطه ای آنان جستجو کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار