شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
شوشان - محمدصادق عظیمی:

بخش چهارم - «فتنه» قتل عثمان

بسم الله الرحمن الرحیم

گفتیم که در زندگی سراسر «عرفان و مجاهدت» علی بن ابیطالب از دوران کودکی و نوجوانی تا لحظه شهادت ؛ «معرفت و ایثار و حق طلبی» عناصر اصلی اند.

اما فتنه قتل عثمان :

در دوران خلافت ۱۲ ساله عثمان ، «انحراف از کتاب خدا و سنت رسول» به اوج رسید . «باند بازی و قبیله گرایی سیاسی» و «روابط خانوادگی» جای «شایسته سالاری» را گرفت !

«بیت المال» در اختیار «امرا و کارگزاران» حکومتی بود ! کاخ نشینی و «تجمل گرایی مسؤلین» ، باب شده بود . «اصحاب عدالت‌خواه» ، زندانی و یا «مورد غضب» بودند !

تبعیض «نژادی و جناحی» موج میزد و «عدم اجرای عدالت» ، مردم را به ستوه آورده بود . هرگونه «اعتراض به روش خلیفه» ، بعنوان «مخالفت با اسلام» تلقی و با شدت برخورد می‌شد ! با این توجیه که «اطاعت از خلیفه» واجب است چون «اولی الامر» است !!

«اعتراضات» بتدریج گسترده شد و مخالفین از «مصر و عراق و حجاز و ...» دارالاماره را محاصره کرده و خواستار «استعفای خلیفه» شدند اما او نمی پذیرفت .

 مخالفان «تصمیم به قتل» خلیفه گرفتند . امیرالمؤمنین مانند همیشه «تصمیمی الهی» گرفت . او که «بدستور خدا و توسط پیامبر» و در حضور دهها هزار نفر از مسلمانان به «جانشینی بلا فصل» منصوب شده و ۲۵ سال از حق خود محروم شده بود ، 

قاعدتاً باید به کمک معترضین شتافته و از این فرصت برای «قبضه کردن قدرت» استفاده کند اما «فرق علی با دیگر شخصیتها»ی مطرح اینجا معلوم میشود .

حضرت ، فرزندانش را برای «دفاع از عثمان» به خانه او فرستاد ! مخالفان آب را بر او بسته بودند اما علی برایش «آب و آذوقه فرستاد» ! با خلیفه و مخالفان «بارها مذاکره کرد» تا قضیه به مسالمت پایان پذیرد ...

حتی بعد از قتل عثمان ، «اقبالی به خلافت» نشان نداد و در برابر درخواست مردم ، بارها فرمود : «مرا رها کنید» و بسراغ دیگری بروید ! «من وزیر او میشوم» ! اما نهایتاً با «اصرار مردم» و به امید گرفتن «حقوق از دست رفته مردم» و «اجرای عدالت» ، خلافت را پذیرفت .

قتل عثمان از ماجراهای «عبرت آمیز تاریخ» است . همانها که «عثمان را کشتند» (و «معاویه» که می‌توانست او را از چنگ مخالفان نجات دهد) در حکومت علی ، وقتی از «امتیازات ویژه» محروم شدند ، «خونخواه عثمان» شدند !! 

بخاطر «قدرت طلبی و ویژه خواری» با امیرالمؤمنین جنگیدند و «پیراهن عثمان بهانه بود» ! (با پررویی گفتند علی ، عثمان را کشته و ما باید انتقام او را بگیریم !!) 

فاعتبروا یا اولی الابصار 

ادامه دارد 

اللهم عجل لولیک الفرج ...
سایه مقام معظم رهبری مستدام

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار