اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
از نادرشاه افشار تا ولادیمیر پوتین....

شوشان - محمد شریفی:

استاد باستانی پاریزی در وصف شش سال آخر سلطنت نادرشاه افشار و تندخویی ها و  استبداد و کور کردن رضاقلی میرزا توسط نادر با چشمانی پر از اشک و خون قلم را با دستانی لرزان  روی کاغذ می لغزاند و دردمندانه  و می نویسد:

" سزاوارآن است كه مجسمه او[ نادرشاه افشار]رابراي خدمات اوليه اش [ بیرون راندن بیگانگان و استقلال ایران] ابتداازطلابسازندو سپس آن راآتش بزنند."

در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ خورشیدی در اولین ساعات بامداد به افق روسیه،  ولادیمیر پوتین فرمان حمله از زمین ، هوا و دریا به خاک اوکراین را صادر کرد.اقدامی که تعجب!! سیاستمداران جهان و تاسف و تنفر افکار عمومی دنیا را علیه دولتمردان روسیه  برانگیخت و وجدانهای بیدار را در غم و بهت و  اندوه فرو برد.

نادر شاه افشار و ولادیمیر پوتین اگر که از جهاتی با هم قابل قیاس و مقایسه نیستند،خصوصا از این بابت که دامنه ی شهرت و قدرت نادرشاه در میان ایرانیان جایگاهی عظیم و بس والا دارد. 

نادر برای حفظ غرور ملی و آبروی ایران و ایرانی دمی راحت ننشست،ابتدا به خدمت "باباعلی بیگ کوسه" حاکم ابیورد درآمد و چنان رشادتی از خود نشان داد که به مقام " تفنگچی آقاسی گری "  رسید و دختر حاکم را به عقدش درآوردند. 

حمله ازبک ها و ترکمن ها را به خراسان دفع و آنها را به شدت گوشمالی و از مرزهای ایران بیرون راند.

ملک محمود سیستانی را در حمله به خراسان سرکوب و سپس با سپاهی گران عازم اصفهان شد تا تاج تخت از دست رفته ی صفوی را از محمود و اشرف افغان بستاند. 

طی سه جنگ‌ خونین دمار از روزگار متجاوزان درآورد و دودمان بربادرفته ی صفویه را با به سلطنت رسانیدن شاه طهماسب سوم، دوباره احیا کرد، نظم و امنیت را در ایران پهناور برقرار، طی سه جنگ نصف سرزمین امپراطوری عثمانی را به تصرف ایران درآورد.

به ماوراءالنهر، خوارزم و داغستان لشکر کشید و آنها را متصرف و دمار از روزگار روس درآورد. 

نادر سپس بزرگان ایرانی را در دشت مغان فراخواند و گفت:" من‌ آنچه حق کوشش بود به جای آوردم و مملکت را از تجاوز روس و عثمانی نجات دادم و متجاسران افغان را به جای خود نشاندم.

 اکنون نیازمند استراحت هستم، هرکه را بخواهید می توانید به سلطنت انتخاب کنید."

بعد از نطق نادر، شورای دشت مغان به اتفاق خواهان سلطنت وی شدند و بدین سان سلطنت افشاریه توسط نادر شکل گرفت. 

اگر اقدامات نادر به آنچه شرح آن گذشت پایان می یافت نادر تبدیل به اسطوره ای بی نظیر و با عظمت تا ابد در اذهان ایرانیان و مردم جهان جاودان و پایدار باقی می ماند.

 تا اینجای کار به باور استاد باستانی پاریزی باید از طلای ناب برای نادر مجسمه ای با شکوه ساخت. هجوم روس ها به کشور نوپای اوکراین من را به افق های دور دکن و بنگال و دهلی برد.‌

آنچه از فتوحات نادر در هند خواندم را به تصور و تصویر کشانیدم ،دلم برای نایب السلطنه دکن آتش گرفت، کاش در کرملین آدمی در قامت نظام الملک پیدا می شد و به پوتین نهیب می زد و جلوی تصمیم شیطانی اش را می گرفت.

می گویند : نادرشاه در  لشكركشي به هندوستان  دردهلي کشتار به راه انداخت،  نظام الملك نايب السلطنه "دكن "نزداوآمدوگفت:

دگر نمانده كسي تابه تيغ ناز كشي
مگركه زنده كني مرده را و باز كشی

نادر بعد از فتح هند و غنائم بی حد و اندازه ای که بدست آورد. همه آنها را در کلات نادری روی هم انباشت، و از آنجایی که از خاندانی فقیر و تهیدست بود، به مجرد دیدن آنهمه طلا و جواهر روز به روز حریص تر و آزمند تر می شد و از آنهمه ثروت در رفاه حال رعیت کمتر قدم برنداشت، در حالی که  با آنهمه دفینه و جواهرات می توانست نه تنها ایران بلکه  دنیایی را آباد بکند.

نه چنین نکرد بلکه مالیات را بر رعیت دو چندان کرد و حکامی روی کارآورد که با ضرب زور و شمشیر بلد بودند مالیات و خراج را خوب از رعیت وصول کنند.

 وی در اواخر عمر دچار عارضه ی سوء ظن شدید شده بود و چنان که در سطور قبل گفتیم نادر به فرزند دلبندش رضاقلی میرزا هم رحم نکرد.بیچاره ملت که شاد نشده پشیمان شدند. 
 
نکته ها و عبرت های نادر و پوتین..

▪️الف: نادر و پوتین هردو از بدو تولد تا نوجوانی و جوانی سرگذشت پنهان، ناشناخته و مرموزی دارند. 

ب: نادر و پوتین هردو در خانواده ای فقیر رشد و نمو کردند، اولی در دربار بابا علی بیگ کوسه و دومی در سازمان جاسوسی  K.G.B  به تعالی و ترقی رسید. 

ج: نادر ناجی ایران بود و یک ایران ویران و از دسته رفته را دوباره متحد و همسایه ها را گوشمالی و به اطاعت از ایران درآورد و بخش وسیعی از خاک عثمانی و روسیه را ضمیمه خاک ایران کرد.

پوتین بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، روسیه ویران و در خطر فروپاشی را متحد، یکپارچه و قدرتمند کرد. 

د: پوتین خصوصا در این دو سال اخیر آثار و عوارض خودبزرگ بینی و غرور تمام وجودش را فرا گرفته بود. 

نادر دچار عارضه ی سوء ظن شدید شده بود. و با شقاوت و بی رحمی دست به کشتار مخالفان فرضی  می زد. 

ه: نادر یک نابغه ی بزرگ جنگی بود اما در کشورداری استعداد نداشت این ضعف تشکیلاتی پس از مرگش به شدت آشکار شد ، کور کردن و قتل عام خاندان افشار چنان عیان بود که حاجت به هیچ توضیح اضافه ای نیست. پوتین یک نابغه ی امنیتی است اما در کشورداری شبیه به نادر عمل کرده  است. 

▪️ی: فرجام نادر و پوتین هر دو نافرجام بود. پوتین به دامی افتاد که اتاق فکر آمریکا و اروپا برایش پهن کرده بودند و این مرغ به ظاهر زیرک با پای خودش به دامی افتاد که هیچکس تصورش را نمی کرد. 

نکات پایانی:

۱- اقتصاد روسیه شکننده و وابسته به فروش نفت و گاز است،اعمال تحریم های ویرانگر اقتصادی آمریکا و اروپا علیه  روسیه اقتدار روسیه را می شکند.

۲- رئیس جمهور اوکراین  یک کمدین بود اما ثابت کرد که الفبای دیپلماسی را صد پله بهتر از پوتین می فهمد. 

مثل اشرف غنی فرار نکرد، ایستادگی کرد،به مردمش روحیه داد،سازماندهی کرد، افکار عمومی جهان را با مردم اوکراین همراه کرد.‌ با دست خالی دومین ارتش نیرومند جهان را‌ با‌ اذناب رمضان قدیروف چچنی ناکام کرد. 

۳- پوتین باخت بزرگ را متحمل شد حتی اگر اوکراین را با خاک یکسان کند. 

۴- آمریکا و اتحادیه ی اروپا سیاست جوانمردانه ای در برابر اوکراین اتخاذ نکرده بودند، آمریکا و اینگلیس رئیس جمهور اوکراین را ترغیب به فرار می کردند.

 آنها می توانستند جلوی جنگ را بگیرند، اما منافع آنها در ترغیب روسیه به حمله به اوکراین تامین می شد. 

تا با پروپگاندای تبلیغاتی افکار عمومی جهان را علیه روسیه بشورانند و سپس با اعمال تحریم های ویرانگر اقتصادی روسیه را نابود کنند.‌آنچه برای آنها مهم نبود نابودی اوکراین بود. 

۵- مردم اوکراین راه خودشان را درست انتخاب کردند... دفاع از سرزمین مادری با قیمت از دست دادن جانشان...آنها از منظر تاریخ در همه احوال پیروزند.

۶- اتکا به قدرت های شرق و غرب چاره نیست. دولت ها باید روی ملت های خودشان حساب باز بکنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار