اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در خوزستان نیز از چهارم فروردین‌ماه موارد ابتلا با شیب ملایم در حال افزایش است؛ دو هفته قبل در استان خوزستان موارد ابتلا ۸۵ درصد و در هفته گذشته ۸ درصد افزایش یافته است.

دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۲۰ فروردین‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت جهانی بیماری اظهار کرد: تجربه ثابت کرده یک تا دو ماه بعد از اروپا، دچار موج بیماری می‌شویم؛ در حال حاضر در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر مانند اتریش و کانادا روند بیماری نزولی آهسته یا افزایشی ملایم بوده است.

وی افزود: در دو هفته گذشته موارد ابتلا به کرونا در ایران ۶۵ درصد و در هفته گذشته ۴۸ درصد افزایش یافته است. در خوزستان نیز از چهارم فروردین‌ماه موارد ابتلا با شیب ملایم در حال افزایش است؛ دو هفته قبل در استان خوزستان موارد ابتلا ۸۵ درصد و در هفته گذشته ۸ درصد افزایش یافته است.

علوی با اشاره به نگرانی‌ها از شیوع اُمیکرون و چالش بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تصریح کرد: باید احتمال دهیم که بعدها ممکن است درگیر سوش جدید اُمیکرون (BA۲) شویم و باید از هم‌اکنون به فکر باشیم؛ این سوش، واکسن‌گریزی زیادی دارد و میزان انتقال آن نیز بیشتر است.

وی گفت: بنابراین دانش‌آموزان باید دو دوز واکسن خود را تزریق کنند اما اکنون پوشش نوبت اول واکسیناسیون دانش‌آموزان خوزستانی ۹۵ درصد و نوبت دوم ۷۵ درصد است. از طرف دیگر واکسیناسیون به تنهایی مانع ابتلا نمی‌شود و باید نکات دیگر مانند تهویه و فاصله‌گذاری نیز رعایت شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در دانشگاه‌ها، تراکم دانشجو در خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها وجود دارد که در این شرایط، امکان سرایت بیماری در این اماکن فوق‌العاده افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به تجمع دانش‌آموزان در کلاس‌ها بیان کرد: پیشنهاد داده می‌شود در صورت  امکان، مدارس دو شیفته شوند. از طرف دیگر باید توجه داشت که در خوزستان تهویه اماکن بیشتر به صورت طبیعی است و برای تهویه، بیشتر پنجره‌ها باز می‌شوند که با توجه به وقوع گرد و خاک و گرمای هوا و بسته شدن پنجره‌ها باید در این زمینه نیز فکری شود.

علوی افزود: ۲۰ درصد عقب‌ماندگی در تزریق دوز دوم واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز باید سریع‌تر جبران شود.

وی گفت: تاکنون در خوزستان ۷ میلیون و ۱۸۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است؛ حدود یک ماه است که پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال در حد ۸۵ درصد ثابت مانده، نوبت دوم ۷۳ درصد و نوبت سوم در افراد بالای ۱۸ سال ۳۲ درصد است و بنابراین پوشش واکسیناسیون در خوزستان ۱۰ درصد با متوسط کشوری اختلاف دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: استقبال از واکسیناسیون به استثنای کودکان ۵ تا ۱۱ سال، در دیگر موارد متوقف شده یا روند بسیار آهسته‌ای دارد.

وی افزود: بر اساس چک لیست‌های ارسالی از مراکز بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۷۷ درصد است که تغییر چندانی با هفته‌های گذشته نداشته است اما گزارش میدانی نشان می‌دهد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مرکزی شهرها ۶۲ درصد و در حاشیه شهر ۱۲ درصد است بنابراین بر اساس گزارش میدانی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۴۶ درصد است.

علوی گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات به صورت متوسط ۸۲ درصد است البته در برخی شهرستان‌ها این موضوع ضعیف‌تر است و در مورد پوشش واکسیناسیون کارکنان، ماسک مراجعه‌کنندگان و تهویه مقداری ایراد وجود دارد.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها و اماکن تشخیصی و طبی ۸۷ درصد است که نسبت به هفته‌های گذشته تغییرات محسوسی نداشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اقدامات بهداشت در طرح نوروزی در اماکن اسکان مسافران نوروزی و یادمان‌های دفاع مقدس در استان خوزستان گفت: در طرح نوروزی بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ مورد نمونه‌گیری از آب به منظور کلرسنجی و بررسی وضعیت میکروبی آب انجام شد که در ۷۰۰ مورد کلرسنجی صفر و در ۴۰۰ مورد کلر بالاتر از حد مجاز بود که تذکرات لازم داده و مشکل رفع شد و خوشبختانه مشکلی اتفاق نیفتاد.

وی افزود: در مراکز اسکان مسافران نوروزی و یادمان‌ها مراقبت‌های سندرمیک انجام شد که به جز یک طغیان قابل توجه در ابوالفارس رامهرمز و پنج طغیان کوچک دیگر که بلافاصله کنترل شدند، اتفاق خاص دیگری رخ نداد.

علوی بیان کرد: با توجه به طغیان سرخک در کشور افغانستان و فوت ده‌ها نفر به علت ابتلا به این بیماری در پی کاهش پوشش واکسیناسیون، در خوزستان به موقع وارد شدیم و واکسیناسیون عقب‌مانده را انجام دادیم. با وجود اینکه در سطح کشور ۱۳۸ مورد ابتلا به سرخک وجود داشته است، در خوزستان موردی از ابتلا به سرخک در اتباع بیگانه و ایرانی نداشته‌ایم.

وی گفت: نظارت و پایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آب آشامیدنی و مواد غذایی نیز در یادمان‌های دفاع مقدس انجام شد و اتفاق خاصی در این اماکن رخ نداد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کنترل مرزهای زمینی، دریایی و هوایی بیان کرد: مراقبت‌های سندرمیک در مرزها، انجام تست PCR و نظارت بر واکسیناسیون انجام شده است و در این مدت در دو مرز شلمچه و چذابه حتی یک مورد مثبت کرونا بر اساس تست PCR نداشتیم.

وی افزود: کنترل پایانه‌ها و کشتی‌ها نیز در حال انجام است؛ در هفته گذشته در بندر امام(ره) یک هزار و ۷۰۰ خدمه از ۹۰ کشتی بررسی شدند که هیچ مورد خاصی نداشته‌اند. 

دکتر عبدالرضا جانگران‌نژاد رئیس بسیج جامعه پزشکی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اجرای خوب طرح شهید سلیمانی در خوزستان گفت: متاسفانه در ایام نوروز افتی در تعداد نیروهای فعال در این طرح داشتیم و تعداد ۳ هزار و ۳۲۷ داوطلب فعال در این طرح به نصف رسید. تعداد خودروها نیز از ۲۵۰ خودرو به ۱۱۵ خودرو رسید.

وی افزود: از امروز مجددا تعداد خودروها افزایش یافته و تعداد تیم‌ها نیز در حال افزایش است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خوزستان با تاکید بر لزوم فعال شدن مجدد تیم‌های عملیاتی و واکسیناسیون گفت: باید آمادگی لازم را داشته باشیم تا غافلگیر نشویم.

جانگران‌نژاد افزود: با توجه به کاهش مراجعه برای واکسیناسیون، مراکز ثابت واکسیناسیون را تعطیل کردیم و بیشتر به صورت سیار واکسیناسیون را انجام دادیم.

وی گفت: مقرر بود سامانه ۳۸۷۰ در شهرستان‌ها فعال شود اما با وجود پیگیری‌ها هنوز این کار انجام نشده است. امیدواریم با فعال شدن این سامانه بیشتر به صورت تلفنی مردم را راهنمایی کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار