اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
شهادت دو روحانی اهل سنت در گنبد کاووس و شهادت دو روحانی شیعه و مجروح شدن یک روحانی دیگر در حرم امام رضا (علیه‌السلام) توسط فردی وهابی‌مسلک، بخشی از سناریوی آمریکایی برای خروج از بن‌بست منطقه‌ای است.

خبرگزاری فارس؛ یادداشت- علی حسنی‌پور: شهادت دو روحانی اهل سنت در گنبد کاووس و شهادت دو روحانی شیعه و مجروح شدن یک روحانی دیگر در حرم امام رضا (علیه‌السلام) توسط فردی وهابی‌مسلک، بخشی از سناریوی آمریکایی برای خروج از بن‌بست منطقه‌ای است.

در این اقدامات تروریستی و نیز پخش شایعات در فضای مجازی، اختلافات مذهبی شیعه و سنی هدف گرفته شده است.

آمریکایی‌ها برای نجات خود از بن‌بست منطقه‌ای و در حاشیه قرار دادن کشتار صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، در صدد کشاندن درگیری به داخل ایران و دمیدن بر آتش اختلاف شیعه و سنی هستند. پس مراقب باشیم در پازل دشمن بازی نکنیم.

مسأله وحدت و انسجام از مسائل مهم و ارزشمندی است که مورد تأکید قرآن‌کریم است و در مقابل آن تفرقه، نفاق و اختلاف اموری ناپسند هستند که قرآن‌کریم مسلمانان را از آنها برحذر داشته است.

در اینجا ما به ذکر آیه ۱۰۳ سورۀ آل عمران که به این مسأله مهم توجّه داشته، می پردازیم.

وَ اعْتَصِموا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا واذکُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلیکُم إذْ کُنْتُم أعْداءً فَألَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاَصبَحتُم بِنِعْمتِه إخْواناً. و همگی به رشتۀ دین خدا چنگ زده و به راه‌های متفرق نروید و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف خداوند همه برادر دینی یکدیگر شدید.

در این آیه خداوند مسلمانان را به وحدت دعوت کرده و آنها را از متفرق شدن نهی فرموده است. این وحدت باید بر محور توحید باشد، باید در سایه قرآن و اسلام و سیره معصومین علیهم السلام باشد.

اینکه در این آیه دستور داده شده که متفرق نشوید، منظور این نیست که همه فقط در یک جا جمع شوید و با هم باشید.

قبل از برحذر داشتن از تفرقه دستور داده شده که همه به ریسمان الهی تکیه کنید یعنی وحدت باید بر اساس دستورات خداوند و اسلام و رسول‌الله‌ و اهل‌‌بیت، باشد.

امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) نیز در نهج البلاغه مسلمانان را مخاطب قرار داده می فرماید: اَلْزِمُوا السَّوادَ الاَعظَمَ فَاِنَّ یَدَاللهِ مَعَ الجَماعَةِ و ایّاکُمْ وَ الفُرقَةِ فَاِنَّ الشاذَّ مِنَ الناسِ لِلشَّیطانِ کَما اَنَّ الشاذَّ مِنَ الغَنَم لِلذِّئبِ.

به سواد اعظم جماعت و خطۀ وسیع مجتمع اسلامی روی آورید که دست خدا با جماعت است، و از تفرقه و پراکندگی بپرهیزید که آدم تک رو صید شیطان است چنانکه گوسفندی که از گله جدا گردد طعمۀ گرگ است.(۱)

طبق فرمایش امام علی(ع) خداوند گروهی را که با هم وحدت داشته باشند یاری می کند و کسی که از گروه جدا و تنها شود در دام شیطان گرفتار خواهد شد زیرا تفرقه چیزی است که شیطان می خواهد امّا خداوند وحدت و همبستگی مسلمانان را می خواهد.

امامین انقلاب‌اسلامی نیز به‌عنوان پرچمدار وحدت، همیشه امت مسلمان را به وحدت صف و کلمه دعوت نموده و آنان را به همبستگی فراخوانده‌اند.

امام‌خمینی(رضوان‌الله‌علیه) به مسأله وحدت اسلامی توجه خاصی داشته‌اند و بارها در سخنان خود به برادری اهل سنت و شیعه تأکید کرده اند و فرمودند: ملی گرایی خطرناکتر و غم انگیزتر، ایجاد خلاف بین اهل سنت و جماعت با شیعیان است و القای تبلیغات فتنه انگیز و دشمنی ساز بین برادران اسلامی و ایمانی است و بحمدالله تعالی در انقلاب اسلامی ایران هیچ اختلافی بین این دو طایفه وجود ندارد و همه با دوستی و اخوت در کنار هم زندگی می کنند و اهل سنت که در ایران جمعیت اش بی شمارند... و دارای علما و مشایخ بسیار هستند، با ما برادر و ما با آنها بردار و برابریم و آنان با نغمه های نفاق افکنانه ای که بعضی جنایتکاران و وابستگان به صهیونیسم و آمریکا، ساز نموده اند، مخالفند.

 و برادران اهل سنت در کشورهای اسلامی بدانند که این عمال وابسته به قدرتهای شیطانی بزرگ، خیرخواه مسلمین و اسلام نیستند و لازم است مسلمانان از آنها تبری کنند و به تبلیغات نفاق افکنانه آنان گوش فراندهند.

 من دست برادری به تمام مسلمانان متعهد جهان می دهم و از آنان می خواهم که به شیعیان با چشم برادری عزیز نگاه کنند و با این عمل شان همانند همیشه نقشه های شوم اجانب را خنثی کنند.»(۲)

وحدت از منظر حضرت امام‌خامنه‌ای نه امری تاکتیکی و استراتژی، بلکه یک اصل اسلامی است، در این زمینه می‌فرمایند: «نباید به وحدت به چشم تاکتیک نگاه کرد؛ وحدت یک اصل اسلامى است.»(۳) این بیان معظم‌له، علاوه بر تبیین حقیقت وحدت و خاستگاه دینی آن، پاسخ به آن دسته دیدگاه‌هایی است که وحدت را یک امر صرفاً تاکتیکی یا استراتژیکی قلمداد می‌نمایند.

لذا ایشان وحدت را از واجبات و ضروریات دین مبین اسلام معرفی می‌نمایند، «تقریب را لازم و واجب و ضروری و در جهت اهداف نظام اسلامی می‌دانیم.»(۴) و در کلام دیگری تصریح نموده‌اند: «وحدت بین مسلمین، به صد دلیل واجب، و به صد دلیل ممکن است»(۵) و «تنها نسخه شفا بخش برای علاج دردهای جهان اسلام می‌باشد.»(۶)

به خاطر ضرورت واهمیت این موضوع و احاطه‌ی همه جانبه‌ی ایشان بر مسائل دنیای اسلام و با اهتمام کامل به تقریب مذاهب اسلامی می‌فرمایند: «بنده آرزویم این است که حیاتم در راه وحدت مسلمین باشد؛ مماتم هم در راه وحدت مسلمین باشد.»(۷) با توجه به اهمیت موضوع وحدت باید آن را صحیح و مطابق با آموزه‌های دینی معنا نمود و از سطحی‌نگری در مورد آن اجتناب نمود. بنابراین برداشت صحیح از واژه وحدت و تقریب می‌تواند نقش ویژه‌ای در تسهیل تقریب مذاهب اسلامی ایفا نماید.

منابع:

(۱) نهج‌البلاغه، خطبۀ ۱۲۷
(۲) صحیفه امام، جلد ۱۳ صفحه ۲۰۹
(۳) بیانات در دیدار رئیس جمهور موقت افغانستان و رهبران مجاهدان افغانستانی ۱۳۶۸/۰۷/۱۱
(۴) بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۸۲/۲/۲۲
(۵) بیانات در دیدار کارگزاران حج ۱۳۷۶/۱۲/۱۳
(۶) بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى ۱۳۹۴/۴/۲۷
(۷) بیانات در دیدار جمعی از علماى اهل سنّت پاکستان ۱۳۷۲/۱۰/۲۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار