شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
شوشان - ابراهیم مکوندی (سکوت) :
- لطفا زودباور نباشید
- ما خیلی دوست داریم سریع یک خبر دردناک را پخش کنیم و از این کار خود احساس رضایت و خبر رسانی میکنیم و بدون اینکه اصلا بدانیم درست است یا غلط.!!! 
- چند روز پیش،گفتند: دختر ١٤ساله ایی را افغانیها ،در یزد کشتند! که دروغ محض بود ولی چه کسی تحقیق میکنه؟ همه فقط فور وارد میکنند. و خبر را انتشار می دهند.بدون این که از صحت و سقم آن خبر،مطلع باشند!!!

- درگیری انبوهی را نشان می دهند و می گویند افغانی اند. و پلیس هم کاری نمی ت اند انجام دهد. در حالی که درگیری مربوط به  دوسال پیش ، درچهار محال و بختیاری بوده و اصلا ربطی به مسئله افغانها نداشت.!!!
 در ایام عید نوروز، افغانهای مقیم پایتخت،برای دید و بازدید عید نوروز، در میدان آزادی و پارک چیتگر تجمع تفریحی  داشتند.تا ساعاتی را در غربت دردناک، به بهانه عید با همدیگر باشند و شادی کنند. چه کلیپ هایی که از این تجمع درست نشد! که واقعا مایه تاسف بود. ما ایرانی ها مگه در خارج برای عید و سیزده بدر جمع نمیشویم؟!!! 
- پس مهمان نوازی و آن غیرتی که از آن دم می زنیم، چه شد؟؟؟!!!
شده ایم ملت حرف توی حرف آوردن!!!
فقط تعارف تیکه پاره می کنیم و شعار می دهیم.!!! در عمل ،صفر هستیم!!!
- ازطرف دیگر هم مشابه این کلیپ ها برای ضد ایرانی ها و دشمنان قسم خورده ی ملت ایران، دست به دست می گردد. که ببینید  ایرانی ها ،چه بلاهایی دارند برسر افاغنه ی مظلوم و فلک زده می آورند.!!! 
و دو طرف، هر روز نسبت به یکدیگر،کینه به دل می گيرند. و دشمنی آنان بالا می گيرد. عامل این اوضاع و حوال نابسامان، ما هستیم که این کلیپ ها،کامنت ها و پیام های تفرقه افکنانه و بنیان برکن را انتشار  می دهیم.البته و متاسفانه بدون این که تحقیق، پژوهش و این که سواد رسانه ایی داشته باشیم.!!! 
- من مطمئن هستم که این گونه کلیپ ها،کامنت ها و ویدئو ها  خبرهای بد و ناگوار، برای هر دو ملت در یک اتاق فکر ساخته و منتشر می شوند .
و  من وشما ، خواسته یا ناخواسته، مجری و منتشر کننده ی این موج منفی،انرژی منفی و اتفاقات دروغین هستیم. ما با این کارها و اعمال ،کمک و اطلاع رسانی درستی که نمی کنیم ،هیچ، بلکه همه را نسبت به یکدیگر، بد بین می کنیم. و عامل تفرقه افکنی بین مردم کشورها،مذاهب و اقوام می گردیم.!!!
- چه تعداد از اتفاقات  و رویدادهای ساختگی و دروغین را ما در این چند ساله بدون تحقیق و مطالعه منتشر کردیم؟ که حقیقت نداشت  و اصلا واقعیت هم نداشت. ولی متاسفانه ما یاد نگرفته ایم و یا نخواسته ایم،بدانیم  که هر خبر یا موضوعی تا  از صحت آن  مطمئن نشده ایم. منتشر نکنیم.
انگار که یک اپیدمی در بین مردم جامعه ی ما رخ داده که در انتشار اخبار بد و ناگوار از یکدیگر سبقت می گیریم.! این خبرهای بد و بی اساس روح و روان همه را بهم می ریزد. و موجی منفی را در جامعه ی حساس و شکننده ی ما منتشر می نماید. ای کاش هر کس خبرِ بی اساسی را منتشر می کرد. مورد سئوال قرار می دادیم.   که چرا چنین اخبار و پیام های نادرست و غیرواقعی را در فضای مجازی انتشار می دهید؟ آیا درباره ی اثرات مخربی که دربردارد،فکر کرده اید؟
- اگر درک تحقیق نداریم و اگر حال تحقیق در مورد واقعیت یک خبر نداریم لااقل ناشر و منتشر کننده ی آن خبر  نباشیم. و سوهان روح و روان دیگران نباشیم.
اگر نوشم نیی ،
نیشم چرایی؟؟؟
-  تقریبا بیش از نود درصد خبرهای مرتبط با افغانیها در ایران، در یک ماه اخیر، ساختگی و جعلی بوده  است. و جز آماده کردن دو ملت برای کشت و کشتار و دامان زدن به اختلافات، نتیجه دیگری ندارد.  فرض کنیم یکی از این خب ها درست باشد. در لابلای خبرهای کذب و ساختگی پی در پی، گم می شود. و شما را عاجز در مقابل درک حقایق می کند.
- ما فقط عادت کرده ایم منتشر کننده ی  خبرهای ناخوشایند باشیم.!!! آن هم  با عجله و بدون تحقیق،...!!!
در حالی که با این کار ، احساس دانایی و شجاعت به ما دست میدهد. برای این که  به دیگران بفهمانیم ما چقدر شهامت به خرج داده ایم.که می توانیم این اخبار و رویدادها را هرچه سریعتر برای دیگران ارسال نموده ایم.!!!  
- *سروران ارجمندم و ای هم وطن گرامیم، خواهشمندم، کمتر فریب بخورید. و هر خبر،کلیپ و کامنتی را بدون بررسی و تحقیق، انتشار ندهیم. مردم ما دردهای و رنج های زیادی دارند.پس سعی کنیم بر آلام و دردهای مردم،نمک نباشیم.
بیاییم پیام آور شادی ،نشاط و سرزندگی باشیم.
و روز صبح با شادابی  ونشاط به خورشید،سلامی دوباره کنیم. 
- د  پایان متذکر می گردم : بیاییم با درک شرایط حساس دوران نوین و ارتقا بخشیدن به سواد رسانه ایی خویش، کارها و خبرهای دشمن شاد ،انجام ندهیم.باور بفرمایید که اکثر قریب به اتفاقِ خبر های بد و ناگوار،واقعیت و حقیقت ندارد!!!
- باید ادراک خودمان را از فضای مجازی و سایبری بالا ببریم.و هرخبر،کامنت و کلیپی را ندانسته و ناشناخته، در گروه ها و برای دیگران به اشتراک نگذاریم.در دنیای مدرن امروزی که تحقیق، پژوهش و اخذ اخبار سره از ناسره ،با یک جستجوی ساده و بی دردسر در اینترنت قابل ردیابی و جستجو هست،پس چرا ما نمی خواهیم بپذیریم که برخی کارهای ما،آب به آسیاب دشمن ،ریختن است. که ما بااین کارهای نامعقول،هم دنیا و هم آخرت خودمان را تباه خواهیم نمود!!!
پس لطفا با آگاهی و کسبِ دانش سواد رسانه ایی ، تلاش نماییم .فرهنگ رفتاری ،نوشتاری و گفتاری خویش را تعالی بخشیم. 
-  اینجانب، چندین مقاله ی مفصل و کامل در رابطه با سواد رسانه ایی، در بستر اینترنت و سایت های معتبر استانی و کشوری، نگارش نموده ام.و حتی یک مصاحبه ی مفصلِ رادیویی نیز در این باره، انجام داده ام.لذا کار سخت و دشواری نخواهد بود. که بگوییم : حوصله ی مطالعه و تحقیق ندارم!!!
- اگر ما بخواهیم درباره ی یک موضوع به آگاهی خوبی دست یابیم.
مطمئن باشید که به راحتی می توانیم ، درباره ی موضوعِ مورد بحث خویش، با یک سرچ و جستجوی ساده، به درستی یا نادرستی یک مقاله،کامنت، پیام ،کلیپ یا وویس( صدای صوتی) پی ببریم.
- پس تمنا می کنم که کمی از حالت رخوت و تنبلی درباره ی تحقیق و مطالعه خارج شوید.و هرکدام از شما عزیزان،یک گام کوچک در راه اعتلای فرهنگِ سواد رسانه ایی و اجتماعی بردارید.
- لذا در پایان توصیه می نمایم که جامعه و فرزندان ما ،به آرامش خاطر و آسایش مداوم نیازمند می باشند.
که متاسفانه برخی افراد،آگاهانه و از روی بدخواهی و شیطنت ، موجبات تفرقه در بین شیعه و سنی و همچنین اقوام بزرگوار ایرانی را فراهم می آورد!!!
- لطفا آگاه،هوشیار و بیدار باشید و با طناب پوسیده ی بدخواهان ایران و اسلام،به ته چاه نروید.
التماس تفکر و توقعِ مطالعه و تحقیق.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار