اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
شوشان - علی شرفی / خدمتگذار مردم شریف هویزه در شورای اسلامی :
در نهم اردیبهشت ماه سال۱۳۷۸  بر اساس فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی،تصریح قانون اساسی و دستور ویژه مقام معظم رهبری  شوراهای اسلامی شهر و روستا تشکیل گردیدند. 
اصلی ترین هدف تشکیل شوراها؛ پیاده سازی حکومت مردم سالار ومشارکت دادن عموم جهت تصمیم گیری پیرامون مسائل مختلف اداره کشور است.
مهم ترین واصلی ترین وظیفه شورا انتخاب شهردار ونظارت بر کار آن است ومضاف برآن شورا بعنوان وکلای مردم می توانند در سایر امور بویژه خدمات رسانی حوزه انتخابیه خویش نظرات،انتقادات و پیشنهادات خود جهت جلوگیری از وقوع مشکلات ویا راه حل آنها را به مسئولان دستگاه های اجرائی ونظارتی وحتی امنیتی منعکس نمایند ودستگاه های مذکور بر اساس اصل ۱۰۳ قانون اساسی در حدود  اختیارات و وظایف شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.
نحوه اتخاذ تصمیمات اعضای شورا بر این اساس است که منتخبان با شناسایی مشکلات،معضلات  ونحوه حل آنها در جلسه ای به شور می نشینند وپس از بحث وتبادل نظر  وانجام رای گیری با اکثریت آراء تصمیم خود را تصویب می نمایند.

از مهم ترین عوامل عدم موفقیت شوراها می توان به دو موضوع مهم واساسی  عدم استقلال رای اعضاء وارجحیت دادن منافع شخصی بر منافع عامه اشاره نمود.
در دین مبین اسلام بر مشورت با افراد صاحب نظر ومتخصص در کارها تاکیدات بسیاری شده است لیکن مشاهده میشود که این مشورت به مباشرت ودخالت در تصمیم عضو تبدیل شده است وعضو منتخب مردم که می بایست پس از شنیدن نظرات صاحب نظران نظر نهایی را خود بدهد ؛طوطی وار نظر مشاوران خود که اغلب بر اساس منافع شخصی مشورت وراهکار میدهند تکرار وانتخاب می نماید. 
در باب ترجیح منافع شخصی گاهاً شاهد آن هستیم که برخی اعضاء اولویت اول خویش را حذف مخالفان  ویا تحمیل دوستان خود بدون رعایت اصل شایسته سالاری در مجموعه شهرداری میدانند وخواسته یا ناخواسته سبب حاشیه تراشی برای شهردار وبه تبع آن ایجاد وقفه در امورات خدمات رسانی شهر می شوند.
در قانون دخالت در عزل و نصب ودستور دادن به  کارکنان شهرداری ممنوع است لیکن شاید خوانندگان محترم بر این واقف ومتفق اند که برخی اعضاء  شوراهای ادوار  ضمن ارتکاب تخلف قانونی؛  اصل وظیفه و فلسفه تشکیل شورا ها را فراموش وبه حاشیه رفته اند وبیشتر  حضور خود در شورا را فرصتی برای تسویه حساب،انتقام جوئی ، جبران هزینه های تبلیغاتی  وتامین هزینه های مالی خود میپندارند وسعی دارند از راه  های مختلفی  به مقاصد خود برسند.
بنا به فرموده امام راحل(ره) مردم ولی نعمت مسئولان هستند ومی بایست مسئولان وبویژه شورائیان  در همه حال اولویت کاری خویش را خدمت رسانی وادای تکلیف ودین به مردم قرار دهند وضمن استقلال  رای از اعمال  ویا اولویت اول دادن هرگونه سلیقه شخصی دوری نموده ونهایت تلاش خویش در امر خدمت رسانی بکارگیرند.
در پایان اینجانب ضمن تبریک این روز بزرگ به جامعه شورائیان ،برای همگان آرزوی توفیق خدمت و سلامتی آرزومندم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار