اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰
گذری به تاریخ / 1303 ، انتقال مرکز خوزستان از شوشتر به اهواز/ شوشتر از زمان ساسانیان تا ابتدای پهلوی در اغلب دوره‌های تاریخی مرکز استان خوزستان محسوب می شد.
شوشان - سرویس میراث : در سال 1303 رسما مرکزیت خوزستان از شوشتر به بندر ناصری انتقال یافت و بندر ناصری مرکز استان خوزستان شد. شوشتر از زمان ساسانیان تا ابتدای پهلوی در اغلب دوره‌های تاریخی مرکز استان خوزستان محسوب می شد. 



عکسی نقاشی شده از پل شادروان شوشتر


تصویر قدیمی از قلعه سلاسل - شوشتر


به گزارش شوشان ، بندر ناصری در آن زمان به دلیل رودخانه کارون و امکان تجارت و کشتیرانی در آن و همچنین به دلیل احداث جاده کاروان رو اهواز به اصفهان تبدیل به منطقه مهم تجاری شد. قرارداد ساخت این جاده بین چارلز هاردینگ دبیر اول سفارت انگلیس در تهران و حاج علی‌قلی‌خان سردار اسعد به امضاء رسید. با ساخت این جاده بازرگانان از دزفول و شوشتر به این منطقه مهاجرت کردند و این اولین مهاجرت ساکنین شوشتر و دزفول به اهواز بود .

بندر ناصری که به دلیل اقدامات ناصرالدین شاه در این منطقه به این نام خوانده می شد در سال 1314 با یک بخشنامه جدید به اهواز تغییر نام داد و اهواز جدید در عرصه جغرافیایی طبیعی ایران متولد شد.


سرای معین التجار در اهواز


کشتیرانی در کارون بین اهواز و شوشتر مکان خزینه صد  سال پیش


رضاخان اهمیت سیاسی و اقتصادی خوزستان را دریافته بود؛ بنابراین تلاش های جدی و بزرگی برای تبدیل خوزستان به منطقه ای امن و با ثبات صورت داد. علت عمده این اقدامات کشف منابع نفتی جدید در این منطقه بود . اهواز در مرکز مناطق نفتی واقع شده بود و می توانست نقش ارتباطی بین شمالی ترین و جنوبی ترین نقاط خوزستان برقرار کند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ساشا
|
Portugal
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
comment
0
1
comment با سلام
البته یکی از دلایل اصلی این انتقال شیوع بیماری وبا در شوشتر بود چرا که شوشتر نیز محل کشتیرانی بوده و کشتیهای تجاری در شوشتر پهلو میگرفتند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار