اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۷۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۶
شوشان - علی ذکوی : 
خشکسالی فراگیر استان خوزستان که امسال، تهدیدی جدی را در تمام مناطق استان به انتظار نشسته است در شهرستان باغملک هم که سال هاست با معضل بی آبی،کم آبی، خالی شدن سفره‌های زیرزمینی و اختلافات گسترده ناشی از کمبود منابع آب دست و پنجه نرم می کند به شکل قطعی آب روستاها و نوبتی شدن آب شهری در حال خودنمایی است.
 در میان دهها روستای دارای تنش آبی، به عنوان نمونه، مشکل آبی روستای مله گوراب از توابع بخش مرکزی  این شهرستان را  برای درک بهتر عمق این بحران به تصویر می کشیم.
آب این روستا که از چشمه‌های مسیر رودخانه ابوالعباس تامین می شود در مسیر خود از این دهستان پرجمعیت عبور می کند. اختلاف ارتفاع از محل  پمپاژ تا منبع روستا ۲۵۰متر است و در مسیری بیش از هفت کیلومتر لوله گذاری شده است.
آب این روستا در سالهای ابتداییِ راه اندازی این خط لوله به صورت ۲۴ساعته و بی وقفه جریان داشت و با یک بار پمپاژ در شبانه روز به راحتی آب روستا را تامین می کرد.
اما با افزایش طرح‌های کشاورزی و صنعتی در مسیر این خط لوله و افزایش جمعیت دهستان ابوالعباس  که بخشی از آب مصرفی خود را به صورت غیر مجاز و با احداث انشعابات پیدا و پنهان از این لوله، مانع از رسیدن آب به منبع اصلی شدند. *بین سی تا پنجاه انشعاب غیرمجاز در مسیر  این خط لوله تخمین زده می شود.*
 طرح درختکاری با صدها اصله درخت بید، طرح های کشاورزی و مرغداری های مسیر که کاملا غیر مجاز و با سوراخ کردن شاه لوله اقدام به انشعاب غیرمجاز کردند و سی-چهل منزل مسکونی که به جای استفاده از سیستم آبرسانی ابوالعباس به صورت رایگان از آب روستای مله،  استفاده می کنند و آب این روستا را قبل از رسیدن به لبهای تشنه‌ی بیش از هفتاد خانوارِ در انتظار آب، به رایگان و بی دردسر از آنِ خود می کنند.

در سالهای خشکسالی و کمبود آب، اقداماتی از این دست در مسیر این خط لوله قوز بالا قوز شده است که جز با تامین کافی و با ثبات آب شرب منازل و طرح های صنعتی و کشاورزی مسیر، توسط اداره آب و ورود بی ملاحظه دادستانی به موضوع انشعابات غیر مجاز  چاره‌ی دیگری برای حل این مساله نمی ماند.

پشت گوش انداختن این مساله از سوی مسئولان ذیربط و ناامید کردن مردم این روستا از ورود مسئولانه مدیران و حل این موضوع، آن هم یک بار برای همیشه و به طور  اصولی، ممکن است این گمان را در ذهن مردم ایجاد کند که خودشان باید برای حل معضل آب روستا دست به کار شوند که قطعا نتایج خوبی در پی نخواهد داشت و مُسَکِن‌های مقطعی دردی را دوا نمی کند.
انتظار می رود اداره کل آب و فاضلاب  استان هر چه سریعتر به این موضوع ورود کرده و بحران تنش آبی روستاهای باغ ملک را پیش از آنکه هوا گرمتر،  آب کمتر و طاقت مردم طاق‌تر شود با کمک دادستان شهرستان حل و فصل کند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
comment
0
0
comment باسلام.
جناب دکتر بسیار مفید و عالی فرمودید.
اما متاسفانه مسعولین اینقد بی [...] هستن ک حتی زحمت بخودشان نمیدهند این نوشته را مطالعه ای داشته باشند چه برسه به حل مشکل
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار