اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۵
  شوشان -هوشنگ نوبخت ، روزنامه نگار :
امروز باز هم بر حسب اتفاق پای اخبار خوزستان نشستم ، اخباری که بیش از هشتاد درصد آن حاوی خبرهای ناگوار و ناخوشایندی است که یا استان را در برگرفته و یا خواهد گرفت.
باز هم هواشناسی و خبر تکرار بحران ریزگردهایی که ناکارشناس ، کارشناس نمایی می گفت که در بهترین حالت ممکن بیش ازچهار سال دیگر زمان می خواهد تا بتوان جلوی این بحران خانمان سوز را تا حدود زیادی گرفت.
بحرانی که ریشه در عملکرد عده ای مسئول ریزمغز دارد که باید برای عبرت آیندگان و خیانتی که به این جغرافیا و مردم کرده اند ، آن ها را از سدهایی که خودشان ایجاد کرده اند ، آویزان نمود تا دیگر رانت خواران و رشوه بگیران و خائنین به زیست بوم های طبیعی این کشور به خودشان اجازه ندهند هر طرح و ایده مزخرفی را پیاده کنند.
در تمام دنیا ، سال هاست که سدسازی های اینچنینی منسوخ شده است و اگر هم سدی ساخته می شود ، آنرا در پایین دست ترین حوزه آبریز رودخانه ها به دریاها ایجاد می کنند که از ریزش آب های شیرین یک جغرافیا به دریا و هدر رفت باران ها به آب شور جلوگیری نموده و این منابع آبی را به چرخه کشاورزی و استفاده مردم برگردانند اما در کشور ما به دلیل تنها تولید برق و کاسبی با آن و یا انتقال آب ها و دیگر سو استفاده ها ، عده ای ریزمغز و ناکارشناس ، تمامی سدها را در سرچشمه ها و نقاط بالا دست رودها و شهرها  ایجاد کردند و باعث شدند که هفتاد درصد چرخه طبیعی آب در دشت خوزستان به خشکی بینجامد و نتیجه اش می شود ، خشکسالی ، از بین رفتن منابع آبی ، فلاکت بار شدن اوضاع کشاورزی و ده ها مصیبت زیست بومی و طبیعی دیگر که وجود ریزگردها تنها یکی از آثار آن است.
از تولید برق به هر قیمتی که بگذریم به جنایت دکل های نفت می رسیم که آن ها هم به خاطر استخراج نفت از اعماق زمین ، بسیاری از زمین های بکر خوزستان را غصب کردند تا سبیل عده ای مرکز نشین را چرب نمایند.
در این میان نباید از فرهنگ غلط مردم در مسیر رودخانه ها و تالاب ها هم به راحتی گذشت ، جایی که برداشت های بی رویه آب شیرین برای کشت های غیر اصولی ، پرورش ماهی ها  و یا ایجاد دامداری های سنتی ، اندک باقیمانده نفس های بریده منابع آبی مان را به شماره انداختند.
آری ، روح ابوعلی سینا هم دیگر از این همه خیانت و جنایت در حق طبیعی جغرافیا و مردم خوزستان نسبت به طرح های ناکارشناسانه مطلع و به ستوه آمده است اما وجدان خیلی از مسئولین ارشد کشور به خصوص روسای سه قوه همچنان در خواب غفلت و بی تدبیری است نسبت به مردی که هشت سال سپر بلای این مملکت بودند.
هشت سال تمام جان و جوانی و زندگی شان را دادند تا خاک به دست اهریمن ندهند اما سال هاست که دارند خاک بی تدبیری و ریزگردهای ناشی از تفکرات عده ای مسئول ریزمغز  را می خورند که کمر همت بسته اند خوزستان و مردم اش را فدای تامین نفت و گاز و آب و برق دیگر نقاطی کنند که گویا از ما بهترانند.
آقای رئیس جمهور بدان و آگاه باش که دیگر شعارها و حرف های قشنگ تو در وصف خوزستان ، برای این مردم ، آب و نان و نفس نمی شود و کار از وعده و شعار و سفسطه گذشته است پس لطف کنید یک کارگروه خبره خارجی را برای رفع مشکل ریزگردها به خوزستان بفرستید بلکه این مردم خداخوب کرده و جنگ دیده و سختی کشیده از این همه ثروت استان فقط نفسی به راحتی بکشند.

طرح های سنتی و مزخرف درخت کاری در بیابان های بی آب و بی باران یعنی هدر دادن بودجه هایی که بیست سال است ، عده ای آن ها را خورده اند درست مثل خاک هایی که ما می خوریم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار