اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
فرصت سوزی و اتلاف منابع :
بابت این فرصت سوزی، رئیس جمهور و مجلسی که به این وزیر رای اعتماد داده قابل سرزنش است. حتی اگر خود آقای عبدالمالکی که احتمالا می دانست با تیم همراه سازگاری لازم را ندارد و از عدم توانایی خودش اطلاع داشته است بابت این استعفای زودهنگام قابل سرزنش است.
شوشان : دکتر سید مرتضی افقه استاد دانشگاه شهید چمران اهواز یکی دیگر از مهمانان برنامه چشم انداز بود که در گفتگو با این برنامه گفت: از نگاه توسعه ای تغییرات مدیریتی در سطح کلان آسیب بسیار بسیار جدی به فرآیند اقدامات و توسعه در کشور وارد می کند. به خصوص در کشور ما که تفکر حزبی و سیستمی بر کشور حاکم نیست. کلیه طرح ها و اقداماتی که قرار بود در کشور توسط وزیر انجام شود به دنبال تغییر وزیر تغییر کرده و وزیر جدید هم بعد از روی کار آمدنتقریبا تمام مدیران زیر مجموعه قبلی را تعویض می کند. تا این وزیر جدید و مدیران زیرمجموعه تغییر یافته با محیط و وضعیت جدید آشنا شود مدت زمان زیادی به طول می انجامد. از طرف دیگر وزیر جدید به دلیل نداشتن تجربه کافی مدتی طول می کشد تا به مسائل و نیروهای موجود در دستگاه آشنایی پیدا کند و بعد از آن هم به دنبال انتخاب و استقرار نیروهای جدید خود خواهد بود. بنابراین متوجه می شوید که این قبیل انتصابات نسنجیده و تغییر زود هنگام ان ها چه لطمه بزرگی به کشور وارد می کند.

ایشان ادامه داد: استعفای هر وزیر در کشور ما به لحاظ ساختاری بسیار هزینه زاست. البته آقای عبدالمالکی دلیل استعفای خود را ذکر نکرده اند اما با توجه به شواهد می توان در این مورد حدس هایی زد. بنده تصور می کنم بخشی از این استعفا ناشی از ناهماهنگی و ناسازگاری بین مجلس و وزیر بوده است. از طرف دیگر به نظر می رسد اختلاف نظر بین وزیر و سایر وزرای هم یکی از دلایل این استعفا بوده است. همین طور بخشی از این استعفا می تواند به دلیل وعده هایی باشد که آقای عبدالمالکی ادعا کرده بودند. این وعده ها بلند پروازانه و نشدنی بودند. مجموع این دلایل باعث شد ریاست جمهور این استعفا را قبول کند.

افقه افزود: این که تفکر یک دانشگاه خاص مثل امام صادق یا صنعتی شریف بر کشور حاکم باشد نکته بسیار مهمی است‌. اتفاقا بهتر است یک تفکر سیاسی خاص حاکم باشد تا مسئولیت موفقیت و ناکامی ها را به عهده بگیرد و اینگونه نباشد که در مواجهه با شکست ها و ناکامی ها فرافکنی‌کرده و مسئولیت را به گروه رقیب حواله کنند. به طور کلی ساختار معیوب یکی از عواملی است که در این میان لحاظ نمی شود و همواره بر متغیرهای اقتصادی اتکا می شود.در واقع باید گفت بسیاری از مشکلات اقتصادی به دلیل وجود همین متغیرهای غیراقتصادی است که بر اقتصاد تحمیل می شود.

این استاد دانشگاه گفت: بعد از گذشت سه دهه و ایستادن در زمان حال، دیگر فرصتی برای آزمون خطا وجود ندارد. باید از این همه تجربه استفاده کرد ولی مشخص نیست چطور ممکن است هنوز یک سال نشده یک وزیر استعفا دهد. بنابراین بایت این فرصت سوزی، رئیس جمهور و مجلسی که به این وزیر رای اعتماد داده قابل سرزنش است. حتی اگر خود آقای عبدالمالکی که احتمالا می دانست با تیم همراه سازگاری لازم را ندارد و از عدم توانایی خودش اطلاع داشته است بابت این استعفای زودهنگام قابل سرزنش است.

تلگرام دکتر افقه
https://t.me/smAfghah/2251

متن کامل گفتگو
https://www.iktv.ir/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار