اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
چنانچه احیای جنگل‌های زاگرس مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، باید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد زوال کامل این گنجینه طبیعی و کهن (درختان بلوط) که ریشه در تاریخ زاگرس و دیار آسمان و ستاره دارد، باشیم.
شوشان - سید علی حمیده کیش شاه قاسمی :
 این روزها آفات و بیماری‌هایی چند و شناخته شده، جنگل‌های بلوط زاگرس را سیاه کرده است. آفاتی همچون آفت جوانه‌ خوار بلوط  که به موازات تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های این سال ها و قاچاق مستمر چوب و بهره‌برداری‌های بی‌رویه و آتش سوزی ها، موجب خطر نابودی و زوال درختان بلوط شده است.
 
شکی نیست که معشیت بخشی از مردم زاگرس نشین بدلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی و البته  نامتعارف موجود در کشور به جنگل های آن وابسته شده است، هر چند نقش سودجویان در تخریب این جنگل‌ها و درختان اساطیری نیز مشهود بود.
اما متاسفانه آنچه مایه ی تاثر و تاسف است، اینکه نقش و جایگاه  مسئولین منطقه ای و استانی در پیشگیری، پی گیری و مقابله با این پدیده های خطرناک و البته شناخته شده چه بوده است؟
آیا راهکار متناسبی برای ریشه‌کنی این آفات که در دو دهه گذشته  گریبان این دیار بویژه در سال‌های اخیر را گرفته است، به مراجع ذیربط  در سطح ملی پیشنهاد، پیگیری و اجرا شده است؟

پر واضح است که انتطار است که  مدعی العموم و دستگاه های نظارتی در سطح استانهای جنوبی و کشور به این مهم ورود می کنند و مقصرین احتمالی و کسانی که مسئولیت صیانت از جنگل های زاگرس و درخت های افسانه ای بلوط را بعهده داشتند، را شناسایی و مورد بازخواست قرار دهد.
آن که باید دانست این است که بلوط  با زندگی اهالی زاگرس عجین است.
بلوط از دیرباز هم قوت(نان) ما بود، هم سرپناه ما و هم سنگر ما در برابر مهاجمین و بیگانگان.
بی شک بلوط یکی از موئلفه های قدرت ما در جنگ های تاریخی بویژه جنگ با محمود افغان و اسکندر مقدونی بود.
و یکی از موثرترین دلایل پیروزی ایل در مصاف با مهاجمین در نبردهای دورگ مدین ، جنگ تنگ تامرادی و تنک گجستان بود که در کتب تاریخ نگاران نظامی به آن پرداخته شده است. 

آنچه بسیار مهم است اینکه جنگل‌های بلوط نیازمند اقدام فوری مسئولان استانی و کشوری هستند، چنانچه احیای جنگل‌های زاگرس مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، باید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد زوال کامل این گنجینه طبیعی و کهن  (درختان بلوط)  که ریشه در تاریخ زاگرس و دیار آسمان و ستاره دارد، باشیم.
 بر خود وظیفه می دانم از حرکت خودجوش فرهنگی و مطالبه گری مردان و زنان ایلم در تاریخ ۱۶ تیر ماه که در جهت پاسداشت طبیعت و صیانت از جنگل های بلوط انجام گرفت، از صمیم قلب قدر دانی نمایم. امید است که متولیان و مبادی ذیربط پاسخگوی عملی، در خور و شایسته به این خواسته و مطالبه گری عمومی دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار