شوشان - سید سجاد جلویانی :
رسول الله در سال دهم هجرت اقدام به گذاردن مراسم حج به همراه تمام مسلمانان در شبه جزیره عرب نمود . و مجموعه ای از اقدامات مهم و سرنوشت ساز در تاریخ اسلام را مدیریت نمود .
*
تعلیم درست مناسک حج در ۲۵ ذیقعده .
لغو امتیازات اشراف قریش و جاهلی باقی مانده در جامعه اسلامی .
رد انحصار لباس احرام مسلمانان توس قریش .
واجب شدن حضور اهالی قریش و اشراف در حج به همراه مردم در عرفات و شب را باید مانند سایر مردم در مشعر بمانند به حکم آیه :
ثم افیضوا من حیث افاض الناس ، بقره ۱۹۹ .
اعلام برابری همه مردم نزد خداوند و تساوی عمومی در اسلام و حق و قانون اسلام :
همه مردم مانند دانه های یک شانه هستند وهمه شما را از آدم و آدم از تراب است ، هیچ فخری برای عرب بر فارس و هیچ فخری برای سیاه بر سرخ نیست .
*
تعیین امامت و رهبری بعد از درگذشت خود :
در بازگشت از مکه روز پنج شنبه در نزدیکی جحفه و رابغ در محل غدیر خم ابلاغ ایه ابلاغ و اکمال و دستور به بیعت عمومی و اصحاب بطور جمعی و فردی بمدت سه روز .
متن خطبه غدیر از طریق روایات اسلام در شیعه و اهل تسنن موجود است .
الیوم اکلمت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا مائده ، ۳ .
ایها الناس من اولی الناس بالمومنین من انفسهم ؟ قالوا : الله ،و رسوله .
*
بررسی فرمان ابلاغ :
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ،و ان لم تفعل فما بلغت رسالته ،والله یعصمک من الناس ،ان الله لا یهدی القوم الکافرین ، مائده ، ۶۷ .
نکات مهم ایه ابلاغ :
رسالت و ابلاغ با تاکید بر ابلغ بنابه دستور خداوند و نفی نقش شخصی رسول الله و قومیت در انتخاب جانشین .
تاکید بر انجام ابلاغ و عدم انجام دستور ابلاغ جانشینی برابر با نفی تمام مسئولیت رسالت رسول الله و جرم تلقی شدن ان نزد خداوند .
تاکید بر حفاظت جان و آبروی رسول الله در برابر تهدیدات مسلمانان مخالف و مسلمان نمای های منافق شبه جزیره عرب .
تاکید بر اصل تهدید رسول الله از داخل جامعه اسلامی و گروهای قدرت طلب از اصحاب درفهم آیه ابلاغ.
بنابر آیه ۳ مائده مسئله اصلی تعیین جانشینی علی علیه السلام بود و امام علی در قضیه شورای انتخاب خلیفه به ان استناد کرد امام علی در روز ورود به کوفه در اول سال ۳۷ ق و همین طور هنگام جنگ جمل و صفین به آن استناد نمود .
رسول الله پس از توقف ۳ روز در غدیر خم و اعلان و ابلاغ و گرفتن بیعت عمومی و خصوصی از اصحاب قدرت طلب ، اقدام به فراخوانی عمومی مسلمانان و حضور در سپاه اسامه در بیرون از شهر مدینه و لعن متخلفان از عدم حضور در سپاه اسامه با اهداف خاص مانند :
دور ماندن عوامل توطئه از مدینه در هنگام ارتحال رسول الله .
طبیعی جلوه دادن حکومت و فرماندهی یک جوان قابل بعنوان فرمانده جنگ با حضور تمام اصحاب و بزرگسالان ، تا حکومت و جانشینی امام علی از لحاظ روحی در ۳۳ سالگی سخت نباشد .
خنثی سازی تبلیغات مخالفان امام علی در هنگام انتقال خلافت از رسول الله به امام علی .
امام علی در این باره گفت :
علت اعزام مردم و تاکید به رفتن توسط پیامبر در سپاه برای تثبت امامت بود .
نشان دادن تخلف اصحاب قدرت طلب توطئه گر در حالی رسول الله در قید حیات بود .
*
مسئله نگارش وصیت نامه سیاسی در آخرین لحظات زندگی خود که با مخالفت عمربن خطاب و ایجاد سر و صدا همراه شد و رسول الله دستور به اخراج اصحاب از بستر بیماری خود دادند .
ایتونی بداوة و صحیفه اکتب لکم کتابا لاتضلوا بعده ابدا .
واکنش عمربن خطاب به دستور رسول الله اینگونه بود :
ان الرجل لیهجر ، هجر رسول الله و حسبنا کتاب الله .
این مرد (کنایه از رسول خدا) هزیان می گوید . هزیان گفت رسول الله و کتاب خدا برای هدایت ما کافی است .
خداوند دستور می دهد ( یا ایها الذین آمنوا لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی .. آیه ۲ ، سوره حجرات) دستور می دهد صدای خود را بالاتر از صدای رسول الله بلند نکنید و یا هو چون دیگران صدا نکنید . اطاعت از رسول الله را اطاعت از خداوند می داند و پیامبر سخنی از روی هوی و هوس نمی گوید مگر اینکه ان سخن وحی شده باشد بر او .
پس چگونه است که عمربن خطاب نسبت هذیان به رسول الله می دهد و آیا این سب النبی نیست ؟ وجرم تلقی نمی شود ؟
نقد و بررسی حقوقی به واکنش عمربن خطاب به رسول الله بسیار اهمیت دارد . نسبت هزیان به رسول الله حرام و جرم بود و پیگرد حقوقی داشت و عجیب است که تا کنون با سکوت دنیای اسلام روبرو شده است ؟
نگارش جدید ، ۱۸ ، ۱۲ ، ۱۳۹۹ ، اهواز