اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۷۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

شوشان ـ سید شاهرخ موسوی نسب :

اهمیت مقوله ترافیک در کلان شهرها و جوامع شهری مدرن یک حقیقت انکار ناپذیر است ، بویژه زمانی که فرد برای رفع نیازها و ضروریات زندگی خود مجبور است جهت تردد از وسیله نقلیه شخصی استفاده کند. همین تکنولوژی در زندگی صنعتی امروز که اگر زیر ساخت ها و امکانات توسعه عمران شهری مثل وسایل حمل و نقل عمومی در کنار آن فراهم نباشد ، می تواند معضلی اجتماعی بنام «ترافیک» را بوجود آورد.

با توجه به پدیده شهرنشینی ، گنجایش کم خیابانها ، افزایش روز افزون خودرو‌ها ، نبود پارکینگ های طبقاتی کافی و افزایش قیمت ملک در سطح کلان شهرهای همچون اهواز موجب شده تا این معضل اجتماعی(ترافیک) با بروز مشکلاتی چون اتلاف وقت ، آلودگی های محیط زیستی ،افزایش سرانه مصرف حامل های انرژی ، افزایش میزان خشم درونی و پدیدن آمدن مشکلات روحی و روانی افراد جامعه ،افزایش استهلاک و هزینه های نگهداری خودرو و... خود را بعنوان یک هنجار نشان دهد که مشاهده چنین گره های باعث می شود تا مردم عامل اصلی بروز این پدیده و البته شاه کلید حل مشکل آن را، افراد تصمیم گیر در این حوزه بدانند .

یکی از ویژگی های کلان شهرها برای کنترل ترافیک و جلوگیری از ازدحام خودروها آن است هنگامی که از خانه خارج می شود نباید با حجم گسترده ای از توزیع ناعادلانه امکانات شهری مواجه شوید که مجبور باشید برای دریافت خدمات مورد نظر به دیگر مناطق شهر بروید اما در اهواز مشاهده می کنیم این عدم پراکندگی مطلوب خدمات شهري به نقاط پیرامونی موجب تمرکزگرایی بخش زیادی از مجتمع ها و واحدهای تجاری اصلی و مراکز درمانی در محدوده منطقه کیانپارس به عنوان یکی از نقاط پویاي شهر ، موجب سرازیر شدن روزانه سیل مردم به این منطقه و بروز مشکل ترافیک در این بخش شهر شده است.

از سوی دیگرداشتن معابر هموار و روکش آسفالت مناسب کوچه ها و خیابان ها نه تنها یک نیاز است بلکه موجب زیبا سازی و نشاط بخشی به چهره شهر می شود ، اما اگر در سطح خیابان‌های شهر اهواز، به‌ صورت روزانه عبور و مرور داشته باشید شاهد اختلاف سطح‌ها و چاله چوله‌ها و برجستگی‌های متعدد خواهید بود.شهرداری خیابانی را بهسازی و آسفالت می کند چندی بعد بدلیل عدم انطباق و هماهنگی میان دستگاه خدمت‌رسان سطح همان خیابان با اعمال فشار و گرفتن مجوز جهت عملیات عمرانی همچون گاز، برق و پروژه های آب و فاضلاب، کنده می شود که همچون تیغی بر چهره رنجور شهر هم موجب رنجش شهروندان و هم ایجاد ترافیک و زمینه ساز بروز تصادفات می گردد.

حال اگر این پروژ های عمرانی و زیر بنایی در یک زمان بندی نامناسب آغاز و به کندی پیش برود دیگر رفته رفته از یک مشکل معمولی به یک چالش بزرگ تبدیل می شوند .

درمنطقه کیانپارس بعنوان یکی از نقاط پرترافیک شهر در برخی خیابانهای که مسیر دسترسی مدارس هستند بدلیل کندگی ها برای لوله گذاری شبکه فاضلاب ، نه تنها صبح ها مناطق منتهی به مدارس خاصه در خیابانهای شرقی با یک ترافیک سنگین مواجه می شود بلکه بعدظهر ها که زمان فعالیت مجتمع های پزشکی مستقر در این منطقه است این معضل بشکل حاد تری خود را نشان می دهد . البته فی نفسه حل مشکل فاضلاب شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است اما انتخاب این زمان برای اجرای چنین پروژه های ( همزمان با بازگشایی مدارس و نزدیکی به فصل بارندگی ها) در مناطق حساس شهر شهروندان را با مخاطراتی همراه نموده است.

اما در این بین این سوال پیش می آید که آیا مسئولین استان و مدیران دستگاههای نظارتی ، بازرسی های لازم را از زمان و نحوه اجرای آن انجام می دهند ؟آیا نمی شود برای اتمام هر چه سریع تر عملیات اجرایی این پروژه ها که در مناطق پر ازدحام شهرهستند کارها بشکل شبانه روزی انجام شود؟

با آغاز فصل پاییز و پیش‌بینی وقوع بارندگی‌های بیش از حد نرمال این وضعیت حفاری‌های پروژه فاضلاب شهری ، اگر به موقع و به سرعت توسط دستگاه متولی(شرکت آب و فاضلاب اهواز) لوله گذاری ، خاک ریزی، نظافت مکان و آسفالت نشود، قطعا این حفاری ها و چاله چوله ها با بارش باران برای مردم و و وسایل نقلیه آنها نه تنها خط آفرین و دردسر ساز می شود بلکه بار ترافیکی را نیز دو چندان می نماید.

در سال‌های گذشته منطقه ۶ اهواز یکی از مناطقی بود که بیشترین آبگرفتگی‌ها را داشت اما ظاهرا امسال مشکل آن توسط شرکت آبفا مرتفع گردیده. اما منطقه ۸ شهرداری اهواز خط القعر است و آب از سمت مناطق یک و هفت بسوی این منطقه (هشت) سرازیر می شود که باید تدابیر لازم برای آن اندیشیده شود و در کنار آن برخی خیابانهای هسته مرکزی شهر مانند خیابان ادهم و همچنین زیرگذرهای شهر اهواز که قدرت تخلیه سریع آب تجمیع شده را ندارند و به هنگام باران بستری خطرناک محسوب می شوند، می تواند نقاطی بحرانی در فصل بارندگی ها محسوب شوند که امیدواریم مدیران ارشد استان از الان تدابیر لازم را در این خصوص اندیشیده باشند تا دوباره در تله بارندگی ها غافل گیر نشوند .

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
محسن حاجي پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
comment
0
0
comment متولي حفاري هاي طرح جامع فاضلاب ،شركت اب و فاضلاب استان خوزستان بعنوان مجري است .
و مهندس كرم نژاد هم به اين موضوع اشاره كردند .
حالا چرا اهواز را مقصر معرفي كرديد ،مشخص نيست .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار