شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
در آیینی با حضور فقیه بزرگوار حضرت آیت الله موسوی جزایری، منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام و المسلمین پیمان علی نژاد، مدیر کل شبکه جهانی الاهواز و جمعی از علمای خوزستان از کتاب اهواز یا احواز به قلم دکتر عبدالکاظم علی نژاد رونمایی شد

شوشان ـ در این مراسم فقیه بزرگوار حضرت آیت الله موسوی جزایری، دکتر عبدالکاظم علی نژاد را نخبه‌‌ای افتخار آفرین و برخواسته از قلب عشایر عرب خوزستان دانست و اظهار داشت: مایه افتخار است که در میان عشایر عرب خوزستان نخبگانی همچون حاج عبدالکاظم علی نژاد وجود دارند.

زعیم حوزه های علمیه خوزستان با اشاره به شخصیت وجودی این نویسنده خوش آوازه خوزستانی بیان داشت: حاج عبدالکاظم علی نژاد، شخصیتی فاضل و اهل تحقیق است که تحقیقات ایشان در قالب کتب مختلف به رشته تحریر درآمده و چاپ شده است.

رئیس دانشگاه امیرالمومنین اهواز افزود: کتاب ” اهواز یا احواز” که توسط این نویسنده برجسته نگاشته شده پشتوانه مستنداتی بسیار قوی داشته و به شیوه مفصل و تحقیقی به ادعاهای تجزیه طلبان پاسخ می دهد.

فقیه بزرگوار حضرت آیت الله موسوی جزایری به ادعای باطل تجزیه طلبان پیرامون نام اهواز اشاره کرد و ادامه داد: تجزیه طلبان ادعاهای باطلی دارند که در این کتاب به شکل مستند با منابع قطعی و معتبر به آن ها پاسخ داده شد، این نگاشته ها که به زحمت حاج عبدالکاظم علی نژاد گردآوری شده است از نظر تحقیقی بسیار ارزشمندند.

منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، کتاب احواز یا اهواز را منبعی معتبر در راستای رد مدعای باطل تجزیه طلبان دانست و خاطرنشان کرد: این کتاب موفق شد تا بر اساس منابع معتبر ثابت کند که واژه احواز از جعلیات مخالفین است.

در ادامه دکتر عبدالکاظم علی نژاد، نویسنده کتاب اهواز یا احواز خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام و مخالفان نظام اسلامی همواره برای ضربه زدن به این نظام تلاش های بسیاری داشته اند تا با جعل تاریخ و تاسیس رسانه های معاند به اهداف پلید خود دست یابند.

مورخ و محقق خوزستانی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در تالیف این کتاب بیان داشت: بیش از 300 منبع جغرافیایی بین المللی، 10 هزار نام اهواز را به کار برده است که پیش از یاقوت حموی نویسنده معجم البلدان وجود داشتند، این نویسنده هرچند که جایگاه بزرگی داشته اما دچار اشتباه شده است و نام جعلی احواز را به کار بست، یکی از نمونه اشتباهات آن نام بردن از منطقه حیره به عنوان منطقه ای در یمن است در صورتی که این یک منطقه عراقی است.

نویسنده کتاب ”اهواز یا احواز” ابراز داشت: یاقوت حمویی نسبت به منطقه ناآشنا بوده و در بکارگیری نام اهواز دچار اشتباهی فاحش شده است.

دکتر علی نژاد با اشاره به ظرفیت بی نظیر خوزستان و اهمیت دستیابی به آن برای دشمن گفت: با مقاومت ملت دلیر ایران و سایر ملت های منطقه در مقابل نقشه های شوم استعماری و ایجاد جبهه ای وسیع از مقاومت و بیداری اسلامی که به محور مقاومت معروف است از عراق تا یمن، بحرین، فلسطین، اردن و سوریه امتداد یافته و دشمن را زمین گیر ساخته است.

صاحب امتیاز و مدیر مسوول انتشارات مهد تاریخ و تمدن با بیان اینکه خیال پردازی های دشمن منجر به ایجاد نام احواز شد، تصریح کرد: موانعی که بر سر راه اجرای نقشه های شوم دشمنان قرار گرفت، سبب شد تا آنان از کشوری خیالی به نام « الاحواز» نام ببرند، این کشور نه تنها خوزستان کنونی را در بر می گیرد بلکه تمام سواحل خلیج فارس را در خود جای داده است.

نویسنده کتاب ” اهواز یا احواز” در پایان عنوان داشت: دشمن به خیال خام خود تصور می کرد که با ایجاد درگیری داخلی درون خاک جمهوری اسلامی خطر را از رژیم اشغالگر صهیونیستی دور کرده و از گسترش انقلاب اسلامی در منطقه جلوگیری کنند.

گفتنی است، کتاب اهواز یا احواز در سه بخش فارسی، عربی و چکیده انگلیسی به رشته تحریر درآمده است، در بخش نخست آن افزون بر مقدمه ناشر به اهمیت خوزستان در گذر تاریخ پرداخته شده است در مقدمه کتاب آمده است :

ستایش خداوندی را سزاست که تمام وجود، پرتوی از ذات اوست و سلام بر حضرت محمد(ص) که گرامی ترین و والاترین جلوه ی آفرینش است. و درود بر اهل بیت پیامبر و ائمه ی هدیٰ که ادامه دهنده ی خط رسالت و نیز هدایت کنندگان نوع بشراند.
خوزستان به دلیل موقعیت خاص تاریخی و راهبردی و همچنین وجود خاک حاصلخیز و رودخانه های بزرگ و دسترسی به خلیج فارس و آب‌های گرم اقیانوس های بزرگ جهان در طول تاریخ مورد طمع کشورگشایان و جهان خواران بوده است؛ پیدایش اولین چاه نفت خاورمیانه در این استان باعث اشتیاق بیشتر استعمارگران و متجاوزان برای سلطه بر این استان زرخیز و دلاور پرور است.
طرح آمریکای جهان خوار برای تجزیه ی کشور های منطقه ی ما که به نام (طرح خاورمیانه جدید) معروف شد، برنامه ی شومی است که مطابق آن می خواستند کشورهایی مانند کشورمان را به دولت های کوچک و ناتوان تقسیم کنند. از جمله می خواستند که ایران را به ایرانستان تبدیل نمایند و خوزستان یکی از اهداف این طرح است.
با مقاومت ملت دلیر ایران و سایر ملت های منطقه در برابر نقشه های شوم استعماری و ایجاد جبهه‌ای وسیع از مقاومت و بیداری اسلامی که به محور مقاومت معروف است و امروز از یمن تا عراق و بحرین، فلسطین، لبنان و سوریه امتداد یافته، دشمن را زمین گیر و ناتوان ساخته است.
با توجه به این مانع بزرگ که بر سر راه اجرای نقشه های دشمنان قرار گرفته آنان را به این فکر وادار ساخت که درگیری ها را به درون قلمرو ایران اسلامی بکشانند. برای رسیدن به این مقصود ایجاد آشوب و درگیری در استان خوزستان از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار است. آنان از کشوری مجعول و خیالی بنام (الأحواز) نام می برند که نه تنها خوزستان کنونی را در بر می گیرد بلکه قلمرو آن تمام سواحل خلیج فارس را شامل می شود ؛ تا به خیال خود با ایجاد درگیری داخلی در درون خاک جمهوری اسلامی ایران خطر را از رژیم اشغالگر صهیونیستی دور کرده و از گسترش انقلاب اسلامی در منطقه جلوگیری کنند.
دشمنان قسم خورده ی ملت ایران در محاسبات خود دچار یک خطای راهبردی شده اند زیرا قومیت عرب ایرانی در سده های گذشته در حوادث گوناگون چه در مقابله با عثمانی در زمان سلسله های صفوی، افشار،زند و قاجار و چه در مقابل قدرت های استعمالگر اروپایی مانند انگلیسی ها در جنگ جهانی اول و نیز در هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرم اهلبیت علیهم السلام بارها وفاداری خود را به کشور شیعه مذهب ایران به اثبات رسانیده اند.
طی چند صد سال اخیر قلمرو کشور ایران از شمال و جنوب و شرق و غرب دچار تجزیه شد ولی مرز های خوزستان با وجود آنکه ساکنان مرزی این استان از مردم عرب تشکیل شده است خوشبختانه از هر گونه آسیب و گزند مصون باقی مانده است. این مردم شایسته هر گونه تقدیر و تکریم و احترام هستند.
از این مقدمه می توانیم نتیجه گیری کنیم که توطئه های استعمارگران و نوکران مرتجع آنان محکوم به شکست است.

فصل دوم به بیان خاطره اختصاص داده شده و در بخش سوم نویسنده از آغاز یک اشتباه توسط یاقوت حموی قلم می زند.

قسمت چهارم این کتاب نیز با بهره گیری از منابع و مآخذ تاریخی صحت نام اهواز را بررسی می کند و بخش پنجم به کتاب شناسی نام اهواز می پردازد.

نویسنده در بخش ششم و پایانی بخش فارسی به نتیجه گیری پیرامون این نام براساس مستندات تاریخی پرداخته است.

لازم به ذکر است، دکتر عبدالکاظم علی نژاد، کتاب عربی نظرة عابرة الی تاریخ التشیع فی خوزستان، کتاب ابوهلال عسکری پدیده ادبی قرن چهارم، کتاب نگاهی گذرا به تاریخ تشیع در خوزستان به زبان فارسی و ابن سکیّت دورقی اهوازی؛ شهید ولایت را در کارنامه ادبی خود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار