شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
شوشان ـ سید علی حمیده کیش شاه قاسمی : 

هفته آینده مراسم تحلیف دکتر پزشکیان منتخب محترم مردم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم برگزار خواهد شد. این در حالی است که مردم در این انتخابات به رغم انبوه مشکلات و نارضایتی های بحق و متراکم با حضور درپای صندوق های رای و انتخاب خود، امیدوار به ساماندهی و گشایش اوضاع کشور در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی می باشند.  
آنچه مردم را امیدوار و منجر به ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه گردید، علاوه بر سابقه خدمتی، سلامت نفس و پاکدستی دکتر پزشکیان، گفتمان تحول خواهی وی از جمله بهره گیری از نخبگان و تمامی ظرفیت‌های موجود برای اصلاح، رشد و توسعه همه جانبه کشور و اجتناب از جریان گرایی و دعواهای خسته کننده سیاسی است، چرا که پیش شرط توسعه، اجماع نخبگان و جریانات سیاسی خواهد بود.
 
یکی از شاخص های ویژه ی آقای دکترپزشکیان ، شخصیت معنوی وی و بهره گیری از قران و نهج البلاغه است. امید است که جناب دکتر در ساماندهی و گزینش دولت ، منطبق بر گقتمان خود و بهره گیری عملی از سیره و روش حضرت امیر (ع)  اقدام نمایند. کاری که برای اولین بار با اعلام شاخص های تخصصی و عمومی و تشکیل کمیته های راهبردی و تخصصی ساماندهی دولت شروع نمودند که نوید بخش آینده ای روشن می باشد، هرچند در این راه نیز دلسوزان و علاقمندان دغدغه هایی داشته و اعلام کرده اند.  
به جرات می توان گفت که مهمترین وظیفه یک مدیر، تصمیم گیری است. چرا که تصمیم گیری سه رکن اساسی دارد که اگر هر سه در اتخاذ یک تصمیم مدنظر قرار گیرد، آن تصمیم به نتیجه مطلوب خواهد انجامید.  
رکن اول تصمیم گیری، آگاهی از شرایط موجود و جمع آوری اطلاعات است. امام علی (ع) در این خصوص می فرمایند: «داناترین مردم کسی است که آینده را بهتر ببیند.»  
استفاده از تجارت گذشته، رکن دوم تصمیم گیری است. امام علی (ع)  نیز در این زمینه می فرمایند:«هر کس که از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد، بصیرت پیدا می کند و کسی که بصیرت و بینایی یابد، قدرت تحلیل و فهم آن را نیز پیدا می کند و آن کسی که فهمید، عالم می شود.»  
رکن سوم تصمیم گیری، مشورت کردن است. امام علی(ع) به مالک می فرمایند: «ای مالک، در اموری که واقعیت آنها بر تو روشن نیست،  دانایان و آگاهان را جمع کن و با آنان به بحث و اقناع بپرداز، آنگاه نظری که مورد اتفاق دانایان مسلمین است را به مرحله اجرا درآور.» و باز حضرت می فرمایند: «هیچ چیز مانند مشورت درستی و حقیقت را آشکار نمی سازد.»  
اما با چه کسانی باید مشورت کرد؟ امام علی (ع) مالک را از مشورت با چند گروه باز می دارد و می فرمایند: «و بخیل را در مشورت خود راه مده که تو را از نیکوکاری باز گرداند و از درویشی می ترساند و نه ترسو را، چون در کارها، ناتوانت جلوه دهند و با آزمند مشورت مکن که ترا به جمع مال از راه ستم تشویق کند، بخل و ستم و حرص غریزه هایی مختلف هستند که در نهاد اشار جمع شده و همه بدگمانی به خداست.»
 و اما ، بی تردید نیاز امروز جامعه، استفاده از سرمایه های انسانی توانمند و شایسته کشور بدون توجه به جریان گرایی در جهت پیشبرد و تحقق اهداف متعالی کشور از طریق برنامه ریزی مؤثر، فراگير و جامع منطبق بر اهداف و برنامه بالا دستی با امعان نظر به وضعیت موجود ازجمله وضعیت نامتعارف اقتصادی، معیشتی، اشتغال، مسکن و از همه مهم تر عدم جذب و بکارگیری عادلانه نیروی انسانی و عدم استفاده بهینه و بموقع از فرصت ها، تعامل و هم افزایی در درون کشور می باشد.
بدیهی است یکی از مفروضات اساسی در بحث مدیریت ؛ شناسایی عوامل  کلیدی موفقیت و بکارگیری آنها برای رشد، توسعه، بهبود اداره ی شایسته کشور منطبق بر حکمرانی مطلوب « حاکمیت قانون، شفافیت، مسئولیت‌پذیری، مشارکت، برابری، کارایی، پاسخ‌گویی و دیدگاهی استراتژیک در اعمال اقتدار سیاسی، اقتصادی و اداری» می باشد که لازمه ی موفقیت در این کار افزایش توان مدیریتی از طریق برنامه ریزی، ارزیابی و کنترل دائمی اهداف پیش بینی شده در تمام سطوح می باشد. که لازم  است در وهله نخست تمام همراهان برگزیده ی دولت، درک جدی و صحیح از وظایف و مسئولیت های خود داشته باشند و آنرا کاملاً احساس کنند.  
شایان ذکر است که بسیاری از مشکلات کلیدی را می توان از طریق استفاده ی بهینه از ظرفیت های مفید، کارآمد و از مسیر نظارت و کنترل تخصصی، بازرسی های دائم و رصد و پایش زیر مجموعه بویژه مدیران و مسئولان با ابتکار، نوآوری و خلاقیت، اراده ، پیگیری و با آرایش درست امکانات، حل و برطرف کرد و اهداف و برنامه های مورد انتظار را تحقق بخشید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار