شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
شوشان ـ محمد دورقی :

این روزها بحث تشکیل کابینه‌ی دکتر پزشکیان به بحث غالب زندگی حتی عوام  هم تبدیل شده است. عقاید متعددی برای تشکیل کابینه مطرح هست و بعضی کارشناسان از لزوم تشکیل کابینه‌ی وحدت ملی نام می برند.

در علوم سیاسی تقسیم مناصب دولتی بین اعضاء حزب پیروز در انتخابات، حزب‌سالاری یا *سیستم تاراج* (انگلیسی: Spoils system)  نامیده می شود. سیستم تاراج به پدیده‌ای گفته می‌شود که طی آن یک حزب پس از پیروز شدن در انتخابات شغل‌های اداری مهم را به عنوان جایزه ی همکاری در راه پیروزی به هواداران و همراهان خود می‌دهد. سیستم تاراج در تقابل با نظام شایسته‌گرا قرار دارد، نظامی که در آن مناصب بر پایه ی شایسته‌سالاری و مستقل از فعالیت‌های سیاسی تقسیم می‌شوند.
بنظر می رسد  در این میان یک حالت بهینه وجود دارد و آن این است که به جای تقسیم مناصب بین همراهان و هواداران بصورت عام، این تقسیم باید بین *همراهان شایسته* انجام شود  تا این همراهی توام با شایستگی و استحقاق باشد و  در راستای تحقق شعارها و اهداف حزب مورد بهره برداری قرار بگیرد.
استفاده از *ناهمراهان و مخالفان شایسته* در صورتی عاقلانه است که سازوکاری برای انقیاد انها به همنوایی مطلق با اهداف حزب پیروز تدارک شود وگرنه این شایستگی در خدمت خلق انحراف تدریجی در مسیر حزب پیروز بکار گرفته می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار