شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
وزیر آبادانی

شوشان ـ محمود تیلا :

روزی که اسم مسعود پزشکیان به‌عنوان نامزد جدی جریان اصلاح‌طلب مطرح شد، یک نام دیگر هم در کنار او قرار گرفت که یکی از تدوینگران برنامه‌های اقتصادی او به شمار می‌رفت؛ «احمد میدری»!

حالا که صحبت از انتخاب اعضای کابینه است، اسم میدری ‌بار دیگر و به‌طور رسمی اعلام شده است. این بار برای نشستن بر صندلی وزارت کار! جایی که میدری در دولت روحانی، معاونت آن را در اختیار داشت. میدری یکشنبه 21 مرداد از سوی پزشکیان به‌عنوان وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد.

احمد میدری کیست؟

میدری متولد ۱۳۴۲ در آبادان و دکترای تخصصی در رشته اقتصاد دارد. او در حال حاضر عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است و فعالیت به‌عنوان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم و نمایندگی مجلس در دوره ششم از آبادان و همچنین فعالیت به‌عنوان پژوهشگر در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت‌های پنجم و ششم در کارنامه سوابق او وجود دارد.

در مجلس ششم از نمایندگان نزدیک به فراکسیون مشارکت بود که برای دوره هفتم رد صلاحیت شد. او حالا در مجموعه‌ای تعریف می‌شود که در ادبیات سیاسی ایران به آن‌ها روزنه‌گشا گفته می‌شود. افرادی که برخلاف مشی نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس ششم، این بار اعتقاد دارند باید از هر روزنه‌ای برای اثرگذاری در فضای سیاسی استفاده کرد. او همچنین یکی از اقتصاددان‌های نهاد‌ها و نزدیک به جریان‌های چپ در دولت حسن روحانی بود که در مسئولیت معاون وزیر رفاه در دولت حضور داشت.

او در یکی از سخنرانی‌های خود در زمان شیوع کرونا گفته بود دسترسی فقرا به اینترنت، تبلت و تلفن همراه کاری است که باید با تلاش صورت گیرد. آنچه جامعه امروز را ساخته، نظام آموزشی بوده است و اگر بخواهد نابرابری در کشور کاهش یابد، باید سیستم آموزشی عادلانه‌تری داشته باشیم و باید از این فرصت استفاده کنیم تا محتوای آموزشی را از دست شرکت‌های تجاری در ایران در بیاوریم و آن را امری عمومی کنیم. میدری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به‌عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان، حضور داشت و بر ضرورت بازسازی اقتصادی بر اساس عدالت اجتماعی تأکید کرد. او همچنین از سال ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون رفاه اجتماعی و دبیر هیئت امنای تأمین اجتماعی فعالیت کرد و از سال ۱۳۹۶ ریاست کمیته آمار بخشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده داشت.

گرایش‌های اقتصادی و نقدهای هدفمندسازی یارانه‌ها

میدری به دلیل گرایش به اقتصاد نهادگرا، نقدهای جدی به سیاست‌های آزاد اقتصادی دارد و یکی از منتقدان اصلی هدفمندسازی یارانه‌ها بود. او بر این باور بود که این طرح که از پاییز 89 به اجرا درآمد، به دلیل عدم توجه به رقابت، مالکیت خصوصی و بازار، قادر به حل مشکلات اقتصاد ایران نیست. نظرات او در مناظره‌ها و نوشته‌ها به‌وضوح نمایانگر این دیدگاه است.

او در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، به‌عنوان مشاور اقتصادی پزشکیان، در تلویزیون حضور یافت و آموزش و بهداشت را به‌عنوان دو کالای عمومی که باید خارج از نظام بازار در اختیار شهروندان قرار گیرد، معرفی کرد. وی همچنین به‌عنوان معاون رفاه اجتماعی از سال 92 فعالیت کرده و به‌طور هم‌زمان به سمت دبیر هیئت امنای تأمین اجتماعی منصوب شد. از سال ۱۳۹۶، ریاست کمیته آمار بخشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بر عهده او بود. حالا توپ در زمین نمایندگان مجلس بخصوص نمایندگان خوزستان است چرا که مردم استان از نمایندگان خود انتظار دارند به دور از هر نوع گرایشی تلاش نمایند تا تنها وزیر پیشنهادی خوزستانی رای اعتماد کسب کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار