شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
شوشن ـ محمدرضا چمن نژادیان :

در طول تاریخ هیچ وقت جوامع بشری از مذهب خرافی و ادیان الهی تهی نبوده است. نقشهای سازنده ی متعالی و بازدارنده ی وحشتناک اجتماعی را در دو سوی دین و مذاهب انسانها تجربه کرده اند. فصول مختلفی از انواع سازندگی و تخریب نزد ابنا بشر هم‌نهفته و هم برجسته وجود دارند. ادیان و مذاهب آسمانی ضمن اینکه در اصلاح جوامع خشن و متحجر برای تکامل رفتاری انسانی نقش بسزایی داشته اند. طولانی ترین و پر تعدادترین انواع جنگهای خونریزانه ی ویرانگر  تنها در قامت دین و خدا که منشاء رحمانیت و رحیمی هست، تاریخ بخود دیده است. زیرا دین و مذهب به قتل نفس اعم از خود کشی، دگر کشی روح و پوشش قدسی می‌دهد. که خارج از ید قدرت انسانها و تجارب دست یافتنی بشری می باشد.  روح بی انتها جوی انسانها را در پی کشف شهود به منتهی الیه فداکاری و جانفشانی فرا می خواند. ادیان لازمه ی رسیدن به جاودانگی را در گذشتن داوطلبانه از خود و پیوستن به ملکوت اعلی می داند. گر چه منشاء این جستجوی قدسی در وجود جاودانگی روح و فطرتی بی انتها جوی انسانی نهفته است. فطرتی که انکار آن بلاشک از ید قدرت بشر خاکی و آزمایشات علمی خارج می باشد اما سوء استفاده کنندگان کج اندیش متحجر و مختصر سازان بلندای آسمانی آن روح قدسی هم در طول تاریخ کم نبوده و نیستند. مصادره ی وارانه ی شهید و شهادت توسط متحجر خشن دینی و خونریزان داعش صفت شاهدی بر ظلم ظلمه و مظلومیت ادیان الهی و ابنا بشر است. این واقعیتهای عینی تاریخی و موجود دنیای کنونی می باشد. که مملو از افراط و تفریط در کشورهای مهد ادیان و حکومتهای دینی می باشد. به ویژه در خاورمیانه و بین النهرین که زایشگاه اکثریت و شاید تمام ادیان الهی بوده است. تشکیل حکومتهای دینی و مذهبی در تمام اعصار و تاریخ تمدن‌های بشری بیشتر در این جغرافیای انسانی و اقماری شکل گرفتند. در مقابل اهداف ادیان الهی و پیام مهربانی با صلح و دوستی پیامبران از آدم ابوالبشر تا خاتم ص پیروانی و جانشینان برحق و ناحقی بوده اند.که به واسطه‌ی  افکار، عقاید و آراء فقهی آنان هیچگاه مناطق مولد ادیان و موطن پیامبران از خشونت بل جنگ، خونریزی درون مسلکی و برون مسلکی مصون نبودند. کمتر دیده شده است، جوامع متمدن و تمدن ساز ملی و مذهبی در طول تاریخ از آرامش مدنی وعقلانی برخوردار باشند. افراطیون داعش مسلک با خونریز و تفریطیون دلقک صفت دینی با فش فشو ساز عامل طمع ورزیهای بیگانگان بودند. در نتیجه ی تفکرات ارتجاعی  دینی با فرقه سازیهای بیگانگان جنگ و خونریری یا لاابالی گری در بلاد دینی و مذهبی رواج داشته است.نمونه های بارز آن در سطح ملی، منطقه ای و به نوعی بین المللی هم اکنون پیش روی مسلمانان و همه ی جهانیان  قرار دارند. درنگاه تیزبینانه ی هر کنشگر  واقع بین این امور قابل رصد و ملموس می باشند. که برای تایید این تحلیل، تقریب اذهان و تعمیم به ابنا بشر درتاریخ قدیم و معاصر قابل استناد می باشند. چون شرح و بسط ماوقع تاریخ برخورد تمدن‌ها و جنگهای دینی با عواقب حکومتهای منبعث از دین و مذهب طولانی و در این مجال نمی گنجد. برای آسیب شناسی و درک واقعیات موجود درونی نظام اسلامی ایران و کشورهای اسلامی به مصادیق عینی حال و حاضر پرداخته می شود. حوادثی که هر روزه در قاب رسانه های دیداری و شنیداری داخلی و خارجی قابل رویت هستند. مصادیقی که در دنیا به اصطلاح مدرن و متمدن دارای قوانین حقوق بشری اما وحشی تر از عصر حجر دیده می شوند. بیانگر استانداردهای دوگانه ی ظالمانه ی کشورهای غنی از تکنولوژی با کشورهای غنی از منابع اما محروم شده دارای ملتهای مظلوم می باشند. کشتارهای دستجمعی و کودک کشی های بی رحمانه فلسطینیان در هفتاد سال گدشته و هم اکنون در غزه و لبنان نمونه بارزی از این دوگانه ی ظالمانه است. در طرف دیگر مصادیقی از خشونت عریان، خونریزی و ویرانگری احمقانه از نگاه دینی و مذهبی دیده می شوند. که روی سیاه تاریخی ادیان وحکومتهای مذاهب را در برابر اتفاقات کنونی و در دنیای مدرن بنام دین سفید می کنند. اتفاقاتی وحشتناکی که همه به پای طرفین  مدعی مکاتب آسمانی متخاصم نوشته می شوند. مدعیانی که به هر بهانه ی عامل جنگ و خونریزی هستند. بیشتر از مکان‌های نزول وحیانی مانند فلسطین ، حجاز و شامات دستور می گیرند. در این وادی  مدارسی هم بنام ادیان تاریخی یهودیت ، مسحیت و اسلامیت با شهید و شهادت سازی بجای گفتگو و تمدن سازی درست کرده و ساخته شده اند. که توجیه گر و ملعبه ی دست حکام مستبد، انسانهای کوته بین خیره سر متحجر و دنیای سلطه ی منافع طلب بنام حقوق بشر ساز شده اند. فرآیند آموزش‌های  انحرافی از ادیان الهی و فطری انسانی با فرقه سازیهای غیر اخلاقی و خلاف عقلانیت باعث شدند.بسیار از سرمایه های مادی و معنوی ملتها و ممالک بر باد نادانی روند.

خون ریزیها و ویرانگری های وحشیانه ی جبران ناپذیری  برای ملتها، پیروان و ساکنین به بار آوردند. وقتی انسانهای آگاه رفتارهای انسان غربی و شرقی ، مسلمان شیعی و سنی متقاعد شده به جنگ تمدنها، ادیان و مذاهب را با خونریزی دگر کُشی و خودکُشی مشاهده می کنند.  جزء حماقتهای متراکم شده ی توده ای در مسیر تحقق مطامع متحجران دینی، منافع مستبدین حکومتی و قدرتها را نمی بینند. ناچاراً برای تاریخ و عبرت جوامع  انسانی با رنج و عذاب عملکردها و حوادث ناگوار را به رشته ی تحریر درمی آورند. کشتارهای دست جمعی هزار نفر مرد، زن و کودک معصوم که سالها در سرزمین فلسطین بنام یهودیت و اسلامیت صورت گرفته و هم اکنون می گیرد. کشتار صدها هزار نفری که در بلاد اسلامی با شهید و شهادت سازی بنام مذاهب اسلامی و اجرای احکام اسلامگرایی (البته نه کُنه اسلامیت رحمانی) مرتب باندهای الله اکبر  صورت می گیرد.ویرانی زیر ساختهای ملل و ممالک اسلامی که بدست لشکریان دینی یا ارابه های جنگی قدرتهای له و علیه آنان  از بین می روند. بخشی از عواقب تناقضات دینی و استانداردهای دوگانه ی قدرتهای سلطه گر با افراط داعش مسلکی و تفریط فش شو ساز می باشند. امروزه سرزمین شامات و سوریه ی جدید دوباره تابلویی تمام نمایی از حوادث صدر اسلام تاکنون برای عبرت گیری و تصمیم گیرهای ملی کشورها شده است. روزی برای دفاع از حرمین شریف بنام تشیع با گریه پیروان مذاهب اهلبیت ع و ما ایرانیان شهید و شهادت را با افتخار جانفشانی بهترین فرزندان مروج بوده و هستیم.
امروز گریه و ناله ی ریش درازان مسلح سلاح بدوش با شهید و شهادت سازی را الله اکبر گویان می بینیم. که با هم نوع ،همکیش و هم وطن کُشی بر مزار معاویه الله اکبر گویان با تضرع حاضر می شوند. صدها سالها در سرزمین حجاز شلاق، گردن و دست قطع کردن  برای اجرای اوامر و نواهی الهی مانند حجاب رایج و مقدس بود‌. امروز با همان حکام دینی و اسلامی در سرزمین وحی فش شو هزاران نفر بادهها میلیارد دلار تجمع می کنند. تا انواع رقص جنیفر لوپز و نمایندگان لختی سراسر بلاد اسلامی و کفر را بر ماکت کعبه ببینند. حال چه زمانی این تناقضات به پهنای باند کشتن و کشته شدن با الله اکبر تا فش شوی در سرزمین مکی اسلامی حل می شود؟ و کی علمای مدارس و حکام بلادی اسلامی متنبه و متوجه انحرافات از مشترکات و زندگی مدنی می گردند؟ و این کج اندیشی ها چه موقع و کی می تواند با خرد جمعی و درک مقتضیات از حکومتداری بر اساس عقلانیت حل کند؟ تا به یک ایده ی واحدی از الگوی تربیت شهروندی و مدرن حکمرانی متناسب با حقوق شهروندی جوامع اسلامی برسند؟ اینها ابهامات و مشکلات اساسی دینی و ساختاری هستند که باید عقلا و علمای اسلامی برای تحقق امت اسلامی سعادتمند با اجماع و وفاق دینی به آنان بپردازند و برسند. وقتی در ایران اسلامی برای رفتار با شهروندان و نوع پوشش زنان پس از ۴۵ هنوز بین علمای اسلامی و حکمرانان اختلاف نظر می باشد. همین امور رفتاری و حکمرانی نظام اسلامی ایران که ناشی از صد بیست سال ورود مدرنیته می باشد. اما در کشور همسایه مانند افغانستان اسلامی و سایر بلاد با ایراد له و علیه آن عمل می گردد.آیا نباید نوعی از آموزش مشترک حقوق شهروندی و  مردمسالاری دینی در بلاد اسلامی حاکم گردد. که با معیارهای چرخش قدرت دمکراتیک و رفتار مدرن مدنی بدون دردسر و خونریزی همخوانی داشته باشد؟ آیا از تاریخ ادیان و عواقب خونبار قدسی حکومتهای دینی و سوء استفاده ی دنیای سلطه و منافع طلبی بیگانگان نباید به عاقبت اندیشی رسید؟ کی و چه موقع  جوامع بشری و اسلامی از خرافه پرستی، حماقتهای دینی شهروندی و خود کشی های قدسی بدون نتیجه باید رهایی یابند؟ تا به رشد و توسعه ی سعادتبخش دنیوی و اخروی مردمسالارانه ی دینی بدون تحجر،افراط و تفریط برسند. به امید آنروز آرزوی فردای بهتر برای ایران اسلامی می شود. تا با پذیرش اصلاحات واقعی و تز وفاق ملی منتج به تحقق آشتی ملی گردد. با ورود همه ی ایرانیان داخل و خارج پروژه ی ساخت ایرانی آباد، آزاد از بیگانگان و ارتجاع اندیشی به سرانجامی خوش و خوشبختی برای دین و میهن برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار