شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۴۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸
مصطفی نظاری : برادر همسایه سلام. فرقی نمی کند اصفهانی باشی یا اهل استانی دیگر. اگر گوش شنوا داری بسم الله... من هم میهنی تو درد دلی برای بیان دارم. درد و دلی به بلندای ویرانی یک استان و آوارگی هزاران نفر.
سخن را با سد سازی شروع می کنم. بر گرده خوزستان نحیف چندین سد ساخته شده است. کاربری های متفاوتی از جمله ذخیره سازی آب و تولید برق و نیروگاه و ... اما نه برای خوزستان، که هیچ اش به خوزستان نمی رسد.
گواه سخن من مسجد سلیمان شهر اولین هاست. شهری که در 15 و 25 کیلومتری خود 2 سد دارد ولی هنوز آب لوله کشی در این شهر وجود ندارد.
گواه سخن من عکس های «جهادگران خبر» هنگام گذر به روستای عطیش در چند کیلومتری مرکز استان زرخیز خوزستان است که آب از کارون متعفن برای مصرف روزانه بر می دارند.
و گواه من چشم امید هزاران کودک روستایی به کارون نیمه جان است که برای رفع تشنگی دهان به تعفن وجود هزاران فاضلاب بیمارستانی و صنعتی می سپرند.
در مصارف برق نیز باید بگویم که تابستان شرجی زده خوزستان هنوز هم با این همه سد قطعی برق دارد. هنوز فصل تابستان روزانه برق عده ای از شهر ها قطع می شود.
برادر هم میهنی! پروژه ای ملی با نام سد گتوند خاطرت است؟! سدی که به وسعت چندین روستا، آواره بر جای گذاشت. آواره هایی که روستاهایشان زیر آب رفت و کشتزارهایشان همگی زیر تیغ سد سازان له شد. اما همین سد کم کم نابودی خوزستان را برایمان به ارمغان می آورد. وجود کوه نمکی که پشت این سد است آب و زمین های حاصلخیزمان را شور می کند. درد دلی است که سینه ما خوزستانی ها از آن مملو است.
برادر عزیز از سد سازی بگذریم. تالاب شادگان. تالابی بین المللی با ظرفیتی به زیبایی طبیعتی بکر برای توریسم. تالابی که به عقیده عده ای از کارشناسان اگر امروز کم آبی او را تهدید نمی کرد می توانست حجم زیادی از ریزگرد ها را کنترل کند. امروزه تالاب شادگان بویی از آب و جلوه گه بکر ندارد که روز به روز رو به خشکی می رود.
و اما ریز گردها. کم آبی خوزستان یکی از عامل ریزگردهایی است که امروزه مرگ خاموش شهروندان ما را تهدید می کند. اهواز آلوده ترین شهر جهان شده است از لحاظ ذرات معلق در هوا. برادر عزیز! کودکان هم میهنان شمایی که چشم طمع به آبشان دارید هر از گاهی جان می دهند. تنگی نفس با خون و جان شهروندان ما عجین شده است. کافی است سری به بیمارستان های خوزستان بزنید. تنگی نفس و آسم بیماری هایی است که شهروندان ما با آنان دست و پنجه نرم می کنند. حال بماند که سرطان ریه و روده و ... دیگر آورده های این باد شوم می باشد. فراموش نکنید شمایی که نام شهدایتان را سپری برای برداشت از سرچشمه های ما می کنید چند صد نفر جانباز در این خاک نفس می کشند. کسانی که نگذاشتند یک ذره از خاکشان را در تصرف تهاجم دشمن ببینند و از ناموس خود دفاع کردند. اینان همان هایی اند که برای زندگی هوای اینجا مناسبشان نیست و منت دستگاه اکسیژن را می کشند. فراموش نکن همسایه گرامی یکی از عوامل ریزگردها همین خشکی زمین های خوزستان است.
هم میهنی! خاک حاصلخیز خوزستان اگر زیر کشت رود و طرح موسوم به مقام معظم رهبری اجرا شود به جرات می توان گفت کشور از واردات گندم خود کفا می شود. که برکت اش برای من و توست. من چیزی را برای خودم نمی خواهم. خاک حاصلخیز خوزستان می تواند بهترین میوه ها را برای تو و من پرورش دهد. تا نیاز کشور را برآورده سازد. امروز نخل های خوزستان رو به ویرانی اند. نخل هایی که زمان جنگ نماد استقامت و بردباری شدند و اگر سوخته هم شدند اما تنه ای بس محکم در خاک دارند. نخل هایی که امروز نه تیغ جنگ صدام بلکه هم میهنان ما دارند تیشه به ریشه شان می زنند. نخل هایی که خرمای صادراتی کشور را تامین می کنند. نخل هایی که به دلیل تشنگی امروز زرد تر و زرد تر می شوند.
برادر همسایه! امروز خوزستان آب آشامیدنی ندارد. با وجود این همه سد عظیم چندین روستا وجود دارد که مردمشان آب برای خوردن ندارند. فشار آب در مرکز استان زرخیز آنقدر کم است که اگر پمپ آب در خانه ها نباشد قطره ای آب از لوله ها سرازیر نمی شود. تک تک خانه ها دستگاه تصویه آب دارند که اگر نداشته باشند باید بی کیفیت ترین آب را بنوشند. مصرف خوراکی آب مردمان خوزستان شده است آب معدنی!
اما سخنی با تو همسایه گرامی که فکر می کنی من دارم شاخ و شانه می کشم. تویی که برای رسیدن به اهدافت مخاطبت را قوم بختیاری قرار داده ای و از بی بی مریم نام می بری. اینجا تمدن ها زیر خاک پنهان شده است. اینجا مامن عرب، لر، بختیاری، دزفولی، شوشتری، خرمشهری و آبادانی است. اینجا چندین خرده فرهنگ کنار هم زندگی می کنند. برادر عزیز، همسایه گرامی! من شاخ و شانه نمی کشم. تلاش برای زنده ماندن می کنم. اما تو چه؟ تو مشکلی داری؟ گرد و خاک مردمانت را آزار می دهد؟ آبی بی کیفیت می نوشی؟ در اطراف تو روستایی هست که آب لوله کشی شده نداشته باشد؟ آب لوله ات مثل خوزستان بوی تعفن و طعم خاک می دهد؟ اصلا می دانی کمبود فشار آب چیست؟ نه نمی دانی. تو همه سال های جنگ و ویرانی خوزستان اعتبارات عمرانی گرفته ای.
برادر هم میهنی! اشتباه به گوش تو رسانده اند. کار من از صرفه جویی گذشته است. همه روزم را با صرفه جویی می گذرانم. اگر این اندک چشم امیدمان را هم تقدیم شما کنیم باید بمیریم.
اما بگویم. ما نیز نخواستیم بگوییم زرد کوه و زنده رود مال تو و کارون مال من! اینجا قبل از اینکه مزین به نام کارون و خوزستان باشد ایران اسلامی است و همه چیزش مطعلق به همه مردم ایران است. همه حرف من این است. آب روستاهای خوزستان برای کشاورزی و خوراکی تامین شود و ما بقی اش برای تو. ببر و زنده رود را از حالت نباتی در بیاور!!!
برادر هم میهنی! بی پرده بگویمت چشم طمع شما اگر آب کارون باشد جان مردم خوزستان را نشانه رفته اید.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
comment
0
1
comment کاملا با این مطلب موافقیم
اگر کارون رو از خوزستان بگیرند جان مردم رو هم گرفتند
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
comment
1
1
comment واقعا حرف دل مردم خوزستان رو زدید. شوشان دستت درد نکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار