اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۰۱۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
آرتميس ورزنده: بارش باران در هر كجا رحمت الهي محسوب مي‌شود اما در اســتـان خوزستان و بلاخص در شهر اهواز، پاقدم اين پديده مشكلاتي را براي شهروندان اين منطقه به وجود آورد. ماجرا اين است كه به دليل آلودگي بيش از حد مجاز هوا در اين خطه بارش باران باعث توليد باران اسيدي شد و باريدن اين آلاينده‌هاي سمي بر سر مردم ناهنجاري‌هايي را از جمله مشكلات تنفسي براي سالمندان و خردسالان به همراه داشت كه به نقل از مسوولان تنها در روز نخست اين حادثه نزديك به 3 هزار نفر از مردم اين استان به مراكز پزشكي مراجعه كردند. لازم به ذكر است پيش از اين چند مركز آمار‌گيري جهاني از جمله مجله تايم نسبت به آلودگي استان خوزستان و اينكه اهواز آلوده‌ترين شهر دنيا ست هشدار داده بودند اما چرا مسوولان به اين آمارگيري‌ها واكنش قابل توجهي نشان ندادند تا مانع از به وقوع پيوستن اتفاقاتي چون بارش باران اسيدي بر سر مردم اين منطقه شوند؟

زماني كه مجله معتبر تايم اين آمارگيري را منتشر كرد رسانه‌هاي رسمي داخل كشور اين موضوع را بازي سياسي و به دور از واقعيت تلقي كردند و اخبار 20:30 شبكه دوم سيما نيز در گزارشي استان خوزستان و شهر اهواز را يكي از پاك‌ترين مناطق كشور از نظر آب و هوا معرفي كرد كه مردمانش هيچ گونه مشكلي از اين بابت ندارند! اما ديري نگذشت كه آمدن باران اسيدي ناشي از وجود مواد سمي در آسمان اين استان اين حقيقت را عيان ساخت كه آمارگيري‌هاي بين‌المللي درباره آلودگي هوا در نقاط مختلف جهان گاهي پربيراه هم نيست و مي‌توان با استناد به آن تمهيداتي انديشيد تا باعث جلوگيري از پيامدهاي بعدي اين مسائل باشد.

آيا بهتر نيست مسوولان محترم در قبال چنين مسائلي با دوري از مكانيزم توطئه توهم با كند و كاو در باب اين گونه آمارگيري‌ها به فكر رفع مشكلات مطرح شده باشند؟ آيا اگر چنين آمارگيري‌هايي جدي گرفته مي‌شد امكان نداشت از بروز تلفات اخير بارش اسيدي در استان خوزستان جلوگيري كند؟ در اين بين سوال ديگر اين است كه چرا رسانه ملي بعد از وقوع اين حادثه نسبت به پخش گزارشي درباره پاك بودن آب و هواي شهر اهواز از مردم اين منطقه و در كل از افكار عمومي عذرخواهي نكرد؟ آيا پخش چنين گزارش‌هايي و روي دادن عكس آن در چند روز بعد موجبات بي‌اعتمادي مردم را نسبت به اين رسانه پديد نمي‌آورد؟! مساله اين است.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۶
comment
comment
غفورقلي پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
comment
1
5
comment ضمن تشكر از مقاله شما.متاسفانه همان چند اظهار نظر غيركارشناسي باعث شده انگيزه مهاجرت از استان در بين شهروندان بيشتر شود.كاش به جاي شانتاژهاي رسانه اي موج سواران دنياي قدرت ،كمي عملگرايي هم مي ديديم.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
comment
0
3
comment با تشکر از خانم ورزنده برای مطلب دلسوزانه اش. حقیقت این است که نه تنها رسانه ملی بلکه خود دولت سال ها است که در مورد آب و هوای اهواز بی توجهی نشان می دهد. اگر شما به اعلام مقدار دمای هوا در فصل تابستان توجه کنید متوجه می شوید که انچه رسانه ها از دمای هوای اهواز اعلام می کنند، با واقعیتی که مردم احساسش می کنند، نسبتی ندارد. من سال ها پیش با توجه به کاری که داشتم پیگیر این امر شدم و بعد فهمیدم که دماسنج اصلی سازمان هواشناسی که در اهواز است همیشه دمای هوای موجود در سایه را اعلام می کند. این یک تفاوت معنی داری با دمای هوای واقعی است. برای نمونه هر شهروند اهوازی می تواند این دو محیط یعنی هوای در سایه و هوای در زیر آفتاب را توسط همین دماسنج های معمولی مقایسه کند. این یک اختلاف سه تا پنج و گاهی تا هفت درجه را نشان می دهد. یعنی در روزهای زیادی از تیر، مرداد و شهریور در اهواز، دمای هوا تا 55 درجه نیز می رسد. برای گواه این مسئله، کافی است که اعلام دمای هوا در کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه کشور کویت توجه کنیم که با هوای آبادان و اهواز تقریبا مشابهه است. اما متاسفانه رسانه ملی به نقل از سازمان هواشناسی همیشه و در بیشترین رقم، دما را تا 49 درچه اعلام می کند.
یکی از دلایل مهم این کار، شرایط قانون کار و بهداشت محیط است که مطابق کنوانسیون های جهانی، زندگی و کار در دمای بالای 50 درجه سانتی گراد باید از مزیت ها و امکانات ویژه ای برخوردار گردد. این یکی از نمونه های اجحافی است که بر مردم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان می رود.
comment
مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
comment
0
0
comment متاسفانه هربار رسانه ها اقدام به انتشار اخباری در خصوص آلودگی هوای اهواز و خوزستان مینمایند بلافاصله صدا و سیمای خوزستان در حرکتی غیر منطقی اقدام به پخش گزارشی مبنی بر پاکی و مطبوع بودن هوای اهواز میکنند و این کار واقعا جای بسی تاسف است .
comment
بهمن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
comment
1
0
comment سر کار خانم ورزنده فکر میکنم شما از اعضا یکی از تشکلات غیر دولتی هستید از شما میپرسم مردمی که حاظر نیستن در قبال سلامتی خود دفاعی انجام دهند چه انتظاری از مسئولینی که از ترس قطع شدن حقوقشان و سخت شدن زندگی بی دردشان صدای مردم باشند پس از قدیم کفتن خلایق هرچه لایق
comment
نويد قائدي
|
Netherlands
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
comment
0
0
comment سكار خانم ورزنده ضمن سپاس حساسيت شما قابل ستايش است و بايد اين حس را به دوستان فاميل و ديگر مردم شهرهاي استان خوزستان منتقل نماييد تا در كليه امور پيگير و حساس باشند تا انشا.. زمينه رشد و تعالي استان مهيا گردد زيرا بدون مطالبات و نظارت مردمي تغييرات و اصلاح به كندي صورت مي پذيرد
پاسخ ها
comment
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
comment
comment به خارجیا مربوط نیست . مساله داخلیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار