شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۹۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲

مهدي مكارمي : در هفته‌هاي اخير حفظ محيط زيست به يكي از دغدغه‌هاي مهم مردم در شهرها و استان‌هاي مختلف كشور تبديل شده است. اوضاع نامناسب محيط زيست در يك دهه گذشته و اميدواري ايجاد شده پس از روي كار آمدن دولت تدبير و اميد براي بهبود اين وضعيت، از جمله دلايل گسترش انعكاس دل‌نگراني‌هاي زيست محيطي مردم و دوستداران محيط زيست بوده است.

با اين وجود در پاره‌يي از موارد كه چالش محيط زيستي با دو يا چند استان مرتبط مي‌شود نگاه‌هاي محلي، استاني و منطقه‌يي بر دغدغه محيط زيستي چيره مي‌شود و شاهد برخي بحث‌هاي غيرسازنده در اين زمينه هستيم. در چنين مواردي متاسفانه، رقابت‌هايي منفي شكل مي‌گيرد و اصل موضوع كه محيط زيست است به حاشيه مي‌رود.

بايد توجه داشت كه امروزه دغدغه حفظ محيط زيست، يك دغدغه ملي و بلكه فراملي است. وضعيت محيط زيست بر كيفيت زندگي آحاد شهروندان در سراسر جهان تاثيرگذار است.

همچنان كه افزايش گازهاي گلخانه‌يي در هر نقطه از دنيا، بر زندگي همه انسان‌ها تاثير منفي مي‌گذارد، تخريب تالاب‌ها و بحران ريزگردها تنها در يك كشور قرباني نمي‌گيرد و آلودگي هوا ديگر بحراني محدود به يك يا چند شهر نيست.

بر همين اساس است كه پرداختن به موضوعات محيط زيستي با رويكردهاي متعصبانه محلي مي‌تواند دغدغه حفظ محيط زيست را دچار انحراف كند. معني اين سخن اين نيست كه جوامع بومي و محلي و فعالان محيط زيستي در مناطق مختلف نسبت به حفظ محيط زيست پيراموني خود حساس نباشند يا فعال نباشند بلكه مساله اين است كه اين دغدغه از منظري ملي و حتي فراتر از آن مورد توجه قرار بگيرد.

اگر درياچه اروميه بايد حفظ شود چون امروزه بر اين باوريم كه حفظ محيط زيست يك ضرورت ملي است. تالاب‌هاي هورالعظيم، انزلي، گاوخوني و... چون سرمايه‌هاي ملي هستند بايد از آنها صيانت كرد. كارون، سرمايه خدادادي ملي است و بايد از هر طرح و اقدامي كه به آن آسيب مي‌زند جلوگيري شود. ريزگردها امروزه استان‌هاي مختلف كشور را درمي‌نوردد و به يك نگراني ملي تبديل شده است و رفع اين مشكل خواسته ملي است. زاينده‌رود باعث سرزندگي اكوسيستم‌هايي در طول مسير خود است و احيا و حفظ آن خواسته ملي است.

دوستداران محيط زيست در سراسر دنيا علايق و نگراني‌ها و انديشه‌هايي مشترك دارند. وقتي يك آلودگي نفتي در گوشه‌يي از خليج فارس اتفاق بيفتد همه دوستداران محيط زيست كشورمان ناراحت مي‌شوند همان‌گونه كه آتش‌سوزي جنگل‌هاي زاگرس دل همه دوستداران محيط زيست كشور را به درد مي‌آورد.

همه اكوسيستم‌ها، زيستگاه‌ها، رودخانه‌ها و محيط طبيعي كشور براي دوستداران محيط زيست در تمام ايران عزيز است و آنها خود را مدافع همه اين محيط و منابع زيستي مي‌دانند.

همين نگاه در زمينه تمامي چالش‌هاي محيط زيستي كشورمان بايد حاكم باشد. دوستداران محيط زيست، بايد دغدغه حفظ محيط زيست را دغدغه‌يي ملي بدانند و صرفا به طرح مباحث و نقطه نظرات كارشناسي در حوزه محيط زيست بپردازند و مباحث اختلافي ميان مناطق و استان‌هاي مختلف را در طرح نظرات و ديدگاه‌هاي محيط زيستي خود دخالت ندهند. اگر در جايي با اجراي طرح و پروژه‌يي به دليل آسيب‌هاي محيط زيستي مخالفت مي‌كنند اين مخالفت را از نقطه نظري ملي بدانند و حفظ محيط زيست را حق شهروندي همه شهروندان ايراني بدانند.

نبايد فراموش كرد كه دوستداران محيط زيست در سراسر ايران ياران يكديگرند، همگي يك آرمان دارند و حول همين محور بايد گام‌هاي مشترك و بلندي را بردارند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۲
comment
comment
رضاکلاه کج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
comment
0
1
comment عالی بود
comment
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
comment
0
0
comment با وجود محیط دوستانی چون شما این شهر به زودی به وضعیت مطلوبی میرسه.انشاله
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار