در سال ۱۳۰۸ خورشیدی و همزمان با احداث راهآهن سراسری ایران، اولین پل شهر اهواز که بعدها بدلیل رنگ سیاه بدنه و پایههای آن به پل سیاه شهرت یافت، به طول ۱۰۵۰ متر و عرض ۶ متر، تقریباً درست در محل احداث پل تاریخی اهواز (که دارای قدمت ساسانی بوده و به پل شادووان معروف بود)، بر روی رودخانه کارون ساخته شد
شوشان - سرویس خوزستان قدیم:
در سال ۱۳۰۸ خورشیدی و همزمان با احداث راهآهن سراسری ایران، اولین پل شهر اهواز که بعدها بدلیل رنگ سیاه بدنه و پایههای آن به پل سیاه شهرت یافت، به طول ۱۰۵۰ متر و عرض ۶ متر، تقریباً درست در محل احداث پل تاریخی اهواز (که دارای قدمت ساسانی بوده و به پل شادووان معروف بود)، بر روی رودخانه کارون ساخته شد. تا خط آهن بندر امام خمینی، در جنوب استان خوزستان و در ساحل خلیج فارس، را به راهآهن سراسری خرمشهر ـ تهرانـ شمال وصل نماید قدمت این پل به پهلوی اول بر میگردد.
پل سیاه از نوع فلزی با فونداسیونهای بتنی بر روی بستر سنگی کف رودخانه کارون بنا شدهاست و با طول ۱۰۵۰ متر و عرض حدودی ۶ متر دارای ۵۲ پایهاست.
در سطح پل دو خط رفت و برگشت برای عبور قطار وجود دارد و در طرفین آن پیادهروهایی به عرض حدوداً یک متری قرار گرفتهاست. این پل متعلق به اداره کل راه آهن جنوب است و در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو ومهمات ارتش روس مورد استفاده قرار میگرفت و به دلیل تاثیر زیادی که در پیروزی متفقین داشت به آن «لقب پل پیروزی» داده شد.
این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
1) پل سیاه در حال قطعه گزاری
2) پل سیاه در حال ساخت
3) عبور اولین قطار از روی پل سیاه
4)
5)
6) آتش سوزی ٔپل سیاه اهواز ۱۳۴۴.
7) نمایی وسیع از چشم انداز پل سیاه بر کارون