اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۴۷۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
سید موسی بلادیان : چند روز پیش آماری از مجردهای ایران گزارش یافت که بسیار نگران کننده بود. براساس آمار اعلام شده 11 میلیون و دویست هزار نفر در ایران در سن ازدواج مجردند و میانگین سن ازدواج برای مردان به 28 و برای زنان به 23 سالگی رسیده است و بدتر از آن آمار ازدواج 7/6 درصد کاهش یافته است . 

همچنین سن ازدواج در زمان در مقایسه با مردان بالاتر رفته است و در صورت ادامه این روند تا ده سال آینده یک میلیون دختر به جمعیت مجردان قطعی کشور افزوده می شود. آمار جدید ثبت احوال کشور موید آنست که هم اکنون 62 هزار مرد و 90 هزار دختر در کشور وجود دارند که با عبور از سن 49 سالگی هنوز مجردند. 

آمار طلاق هم بسیار مایه نگرانی است زیرا در سال گذشته 6/3 درصد رشد داشته است و در هر ساعت 18 طلاق در کشور ثبت می شود. دو روز پیش هم مقام معظم رهبری با نگرانی فراوان اعلام فرمودند که سالمندی عمومی در راه است و در صورت استمرار سیاست ها و اقدامات نادرستی که منجر به تحدید نسل و کاهش شدید جمعیت جوان کشور در طول سال های آینده خواهد شد دچار ضربه بسیار بزرگی به نام « سالمندی عمومی» خواهیم شد. 
این وضعیت نامطلوب و نگران کننده نتیجه فراموشی سبک زندگی اسلامی می باشد و از مهمترین علل آن کاهش ازدواج و بی توجهی به سفارشات قرآن و معصومین علیهم السلام می باشد.

در آیه 3 سوره نور پروردگار متعال که خالق انسان است و بیش از همه بندگانش را می شناسد و به نیازهای آنان آگاهی دارد می فرماید: «مجردهای خود را همسر دهید و چنانچه تنگدست باشند خدا از فضل و کرم خود، توانگرشان کند که خدا روزی رسان و داناست. روایتی را در خصوص تسریع در امر ازدواج از امام رضا علیه السلام داریم که فرمود: « جبرائیل بر پیامبر فرود آمد گفت: ای محمد، پروردگارت تو را سلام می رساند و می فرماید: دوشیزگان همچون میوه روی درخت هستند، میوه چون برسد برای آن داروئی جز چیدن نباشد وگرنه بر اثر آفتاب و باد خراب می شود، دوشیزگان نیز هرگاه به مرحله  زنان برسند آنان را دارویی جز شوهر دادن نباشد وگرنه از گمراهی و فساد ایمن نخواهند بود.

همچنین رسول خدا فرموده است که : در اسلام هیچ بنائی ساخته نشده که نزد خداوند متعل محبوب تر و ارجمندتر از ازدواج باشد . قرآن کریم بسیار زیبا نقش زن و مرد را در یک جمله کوتاه این گونه بیان می کند : «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» یعنی زنانتان لباس شمایند و شما لباس آنان.
فردوسی طوسی می گوید: 

به زن گیرد آرام مرد جوان

اگر تاجدار است ، اگر پهلوان
در این خصوص از امام باقر علیه السلام هم روایتی نقل می شود که اهمیت ازدواج بیشتر نمایان گردد. بنده مومن سودی بهتر از همسر شایسته به چنگ نیاورده است ، همسری که شوهرش با دیدن او خوشحال شود و هرگاه از وی دور شود در غیابش نگهبان خود  و اموال باشد. 

متاسفانه در عصر حاضر ما مسلمانان کمتر به این سفارشات عمل می کنیم باور عموم اینست که راه زندگی سعادتمندانه را فقط به پیروی عملی از قران و اهل بیت عصمت و طهارت حاصل می شود اما در عمل خلاف آن هستیم و تا زمانی که به اسلام علوی و فاطمی در امر ازدواج و تشکیل خانواده پایبندی نشان ندهیم باید شاهد چنین آمارهای نگران کننده ای باشیم.
البته ازدواج ماهوارهای ضد انقلاب و گسترش فرهنگ غربی، چشم هم چشمی ها، سخت گیری در امر ازدواج ، بی بند و باری دختران و پسران جوان و اختلاط زن و مردم و موارد دیگر بخشی از علل و عوامل افزایش مجردهاست و امید است که در سال جاری که سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده همه مسئولین و دلسوزان نظام برای تسهیل در امر ازدواج و رفع محدودیت های آن تلاش مستمر و منطقی تر داشته باشند. 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۵
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
comment
0
3
comment همین طور آمار بیکاری - فقر - خودکشی - طلاق .
مملکت گل و بلبل!
comment
دکتر حسن دادخواه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
comment
0
1
comment برادر و استاد عزیزم جناب آقای بلادیان.1- این موضوع تنها یکی از ناهنجاری های اجتماعی ایران است و مسائلی مانند آن ، فراوان است و شایسته است تا ریشه یابی شوند/2- باید سازوکاری برای بر طرف کردن این ناهنجاری چاره کرد. به نظر می رسد که ماندن در کلیات و بیان چند سفارش کافی نباشد. 3- بحران یاد شده پیچیده تر از این است که مثلا با عمل کردن به آیه و یا حدیثی بر طرف گردد. باید به واکاوی علمی، سیاسی و اجتماعی پرداخت.4- مشکل آن است که ما تاکنون نخواسته ایم به عقب برگردیم و سیاست های خود را اصلاح کنیم. تا وقتی که در بر همین پاشنه می چرخد؛ مشکلات ادامه دارد.5- تاکنون می انگلشتیم که کشور ما که دولتش اسلامی است گرفتار بحرانهایی از این دست نمی شود همه را آسمانی میدانستیم در حالی که امروز باید بدانیم که در به وجود آمدن بحرانهای اجتماعی نام و نوع حکومت بلاموضوع است.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
comment
0
0
comment جناب بلادیان شما باید آمار بودجه های فرهنگی هزینه شده در هشت سال گذشته را هم اعلام می کردید تا....
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
comment
0
2
comment برادر عزیز به جای نگرانی مجرد بودن جوان ها به اقتصاد جامعه رسیدگی کنید
comment
نسرین
|
United States
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
comment
0
0
comment سلام واقعا فکر میکنین جوونا نمیخوان ازدواج کنند و تشکیل زندگی بدن ؟ با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه اقای دکتر - همه چیز زنجیر وار به هم ربط داره
وقتی اونهایی که سالهاست کار میکنند دجار مشکلات اقتصادی فراوان هستند چطور انتظار است که جوان بدون شغل با امار 48 درصد بیکاری بتواند همسروفرزند اختیار کند ؟ زندگی شوخی نیست شما نفستان از جای گرم در میاد و فقط شعار میدین و باعث شدین این وضعیت نابسامان پدید اید از طرف دیگر هر گونه ارتباط سالم بین جوانان را منع کرده مثلا دانشجویان دانشگاهها که سنشان بالای 18 سال و عاقل هستند ار ارتباط سالم در کتابخانه ناهارخوری و صحبت سالم منع کردین و نمیگدارین همسر اینده خود را اختیار کنند و انها را به تفریحات ناسالم سوق داده این و همه و همه نتایج بی فکریهای دولتهای بسیار باشعور این مملکت است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار