اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
المانیتور افشا کرد
پایگاه آمریکایی «المانیتور» در گزارشی با اشاره به اخبار اخیر در خصوص روابط ایران و عربستان سعودی مدعی شد «رفسنجانی» پیشنهاد نقشه راه برای روابط تهران ـ ریاض داده است.

پایگاه آمریکایی «المانیتور» در گزارشی با اشاره به اخبار اخیر در خصوص روابط ایران و عربستان سعودی مدعی شد «رفسنجانی» پیشنهاد نقشه راه برای روابط تهران ـ ریاض داده است. 

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه آمریکایی «المانیتور» در گزارشی نوشت که بعد از بهار عربی، در خاورمیانه جدید، به نظر می‌رسد که ایران و عربستان سعودی هم‌اکنون بیش از همیشه بعنوان بازیگران مهم منطقه‌ای به حساب می‌آیند که می‌توانند به کمک یکدیگر به ثبات منطقه کمک کنند یا اینکه به تنش‌‌های این منطقه بیش از این دامن بزنند. 

هم‌اکنون این خبر که ریاض و تهران مرحله جدیدی را در روابط دو جانبه قرار است آغاز کنند، مهم است که بدانیم چه چیز تغییر کرده است، تغییرات احتمالی چه بوده و چه کسی کمک کرده که در روابط فراتر بروند؟ 

«حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با المانیتور اعلام کرد: ایران و عربستان سعودی قابلیت احیای ثبات در منطقه را دارند. ما آماده رفع هرگونه سوء تفاهمات و تقویت روابط دو جانبه را داریم. 

امیرعبداللهیان که ناظر روابط کشور ایران با جهان عرب است، احتمالاً قرار بوده دو ماه پیش به عربستان سفر کند اما این دیدار به دلیل اختلاف برنامه‌ریزی لغو شد اما یک مسیر موازی از قبل توسط عمان رهبری شد. عمان همسایه مشترک دو کشور ایران و عربستان سعودی است و در زمینه روابط خارجی ایران با جهان نقش پیشرویی را ایفا می‌کند، 

یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود به المانیتور اعلام کرد که دولت عمان نقش حیاتی در ایجاد روابط حسنه ایران و عربستان سعودی ایفا کرده است و تبادل پیام‌هایی با ریاض از طریق لینک عمان صورت گرفته است و سپس برخی مذاکرات مستقیم صورت گرفته است و دو طرف توافق کردند تا مذاکرات را به یک سطح عالی‌تر ادامه دهند. 

المانیتور مدعی شد که یک منبع دیگر در تهران که رابطه نزدیکی با هاشمی رفسنجانی دارد، اعلام کرد که رفسنجانی مسیر جداگانه اما هماهنگ برای پایان دادن به بدترین مرحله در روابط ایران و عربستان سعودی را رهبری کرده است. 

این منبع به المانیتور گفت: وی چندین پیام جدی از جانب ریاض دریافت کرد و یک پیام مشابه برای آنها فرستاد اما از همان اول توصیه کرد که رسیدن به زمینه‌ اشتراک نیاز به زمان دارد و می‌بایست موضوعات داغ به ویژه سوریه به حالت تعلیق درآید. دلیل آن این است که دو کشور عربستان و ایران در خصوص موضوع سوریه نظراتی کاملاً مخالف یکدیگر دارند. 

نقشه راه پیشنهادی رفسنجانی توصیه می‌کند که ریاض و ایران، گفت‌وگو در خصوص بحرین و لبنان و سپس یمن را آغاز کنند و در مرحله نهایی بعد اینکه ارتباط پیدا کردند، درباره سوریه گفت‌وگو کنند. 

بر اساس این گزارش، در خصوص موضوع لبنان و بحرین، رفع نزاع بسیار ساده‌تر است. خونریزی‌های کمتری صورت گرفته و اختلافات قابل کم شدن است و اجماع امکان پذیر است. 

این منبع ادامه داد، کمک به لبنان در انتخاب رئیس‌جمهور جدید، احتمالاً گام بعدی است. هم ایران و هم عربستان سعودی، لزوم تثبیت وضعیت در لبنان را می‌دانند. نامزد مورد قبول دو کشور عربستان و ایران نیازمند تلاش منطقه‌ای است و بنابراین هر دو کشور می‌توانند با یکدیگر در این زمینه همکاری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار