شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
دکتر اسماعیل ایدنی:
مراسم افتتاح 191 مرکز سلامت و پایگاه سلامت جامعه تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد
شنبه 10 بهمن ماه 94، آئین رونمایی و مراسم افتتاح 191 مرکز سلامت و پایگاه سلامت جامعه تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، دکتر محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت، دکتر زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مهندس فرج الله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و جمعی از معاونین دانشگاه و مدیران استانی و محلی به صورت نمادین در مرکز سلامت شماره 10 غرب اهواز واقع در منطقه فرهنگ‌شهر برگزار شد.
 
دکتر اسماعیل ایدنی در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی گفت: دستاوردهای امروز کشور، مرهون خون پاک شهدایی است که در دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و نیز بعد از پیروزی انقلاب و دوران 8 سال دفاع مقدس، جان خود را در راه اسلام و پاسداری از آرمانهای امام راحل(ره) فدا کردند.
 
ایدنی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی، نظام توسعه شبکه های بهداشت در کشور برنامه ریزی و اجرایی شد که دستاوردهای بسیار درخشانی برای کشور به ارمغان آورد و خدمات سلامت در دورترین روستاها بصورت فعال به مردم ارائه می شد.
 
وی افزود: علیرغم موفقیت های بسیار ارزشمندی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور و در حوزه سلامت رخ داد و باعث ایجاد یک جهش در خدمت رسانی به مردم شد که نمونه عینی آن با افزایش امید به زندگی در بین مردم مشخص شد، با پایان یافتن جنگ تحمیلی، اتفاقاتی در سطح جامعه افتاد که نظام ارائه خدمات سلامت در کشور از این مسائل غافل بود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تغییرات بافت جمعیتی و تغییر سیمای بیماریها از بیماریهای واگیردار به غیر واگیردار از مهمترین اتفاقاتی بود که پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز شد، بطوری که در سال 57 قریب به 70 درصد مردم ساکن روستاها بودند، در حالی که در حال حاضر کمتر از 30 درصد مردم در روستاها زندگی می کنند.
 
ایدنی ادامه داد: این جابجایی جمعیت توامان با ایجاد و توسعه زیرساخت های ارائه خدمات سلامت در کشور صورت نگرفت و مردمی که در حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیر رسمی ساکن شدند از دریافت خدمات اولیه سلامت محروم شدند. از طرفی با تغییر سبک زندگی، گسترش شهرنشینی و پیشرفت هایی که در زمینه کنترل بیماریهای واگیردار کسب شده بود، بار بیماریها به سمت بیماریهای غیر واگیردار تغییر پیدا کرد.
 
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور تصریح کرد: امروزه عمده مشکلات حوزه سلامت و سیمای بیماریها در کشور مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی، سوانح و بیماریهای تنفسی است که متاسفانه تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، هیچ اقدامی برای غربالگری و پیشگیری از این بیماریها طراحی نشده بود و بیشتر منابع مالی نظام سلامت به سمت درمان اینگونه از بیماریهای سوق داده می شد و بیشتر اقدامات و تلاش های مسئولین صرف مبارزه با معلول می شد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: با تغییر سیمای بیماریها در کشور لازم بود که برنامه ریزی جامعی برای کنترل بیماریهای نوپدید طراحی شود و به همین منظور، طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت به فاصله چندماه از اجرای این طرح در حوزه درمان، طراحی و اجرایی شد که در صورت ادامه روند اجرای صحیح، اثرات این طرح بسیار ماندگارتر و موثرتر از طرح تحول در حوزه درمان خواهد بود.
 
ایدنی ادامه داد: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، هیچ کارشناسی از رشته های تغذیه، سلامت روان، پرستاری و علوم آزمایشگاهی در مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز حضور نداشت و حتی در برخی از مناطق شهری مرکز بهداشتی درمانی هم وجود نداشت و هیچگونه غربالگری و مداخله ای در زمینه پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر انجام نمی شد.

وی ادامه داد: ولی با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و اجرای فازهای سه گانه در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر، 50 تا 500هزار نفر و کلانشهر اهواز، قریب به یک میلیون و سیصد هزار نفر حاشیه نشین و تمامی ساکنین مناطق شهری تحت پوشش خدمات نوین سلامت قرار گرفتند و خدمات بهداشتی اولیه را بصورت فعال دریافت می کنند. همچنین در مراکز جامعه سلامت، پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای حضور دارند و ضمن ارزیابی منطقه تحت پوشش خود خدماتی از قبیل واکسیناسیون، تسهیلات زایمان طبیعی برای مادران باردار، خدمات دندانپزشکی، سلامت شغلی و بهداشت محیط عمومی را برای جمعیت تحت پوشش انجام میدهند.

قائم مقام وزیر بهداشت در خوزستان گفت: امروز به حول قوه الهی و همزمان با 17 استان کشور، 120 پایگاه سلامت و 71 مرکز سلامت جامعه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رونمائی و افتتاح می شود و مایه افتخار است که خوزستان تنها استان کشور است که هر سه فاز اجرایی این طرح را به مرحله اجرا درآورده است.
 
ایدنی در پایان به پیشرفت های علمی حوزه سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: در سالهای پیش از انقلاب بسیاری از خدمات سلامت در زمینه های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی به وسیله افراد با تابعیت کشورهای خارجی ارائه می شد ولی در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی های کلان کشوری در تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه سلامت به خود اتکایی رسیده ایم و دانش پزشکی کشور ما به گونه ای رشد کرد که در مرحله تولید علم در زمینه علوم پزشکی در خاورمیانه در بسیاری از موارد در رتبه های اول و دوم قرار داریم و این از دستاوردهای علوم پزشکی در کشور بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار