شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۳

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این دانشگاه از نظر مبلغ قراردادهای منعقد شده با دستگاه‌ها پس از دانشگاه تهران و شریف در رتبه سوم و از نظر تعداد قرار داد، در رتبه دوم پس از دانشگاه تهران قرار دارد.

حسن مروتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری شاخص‌های پژوهشی را یکی از ملاک‌های مهم ارتقای این دانشگاه در رتبه بندی اخیر دانست و گفت: بیشترین طرح‌های دانشگاه به طور مشترک در سال گذشته با فولاد خوزستان، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت ملی حفاری به اجرا درآمده است.

وی درباره ارتقای دانشگاه در رتبه‌بندی ISC گفت: براساس اعلام پایگاه استنادی جهان اسلام و مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری دو سال است که رتبه بندی دانشگاه‌ها در ایران انجام می‌شود که سال گذشته فقط براساس مقالات انجام شد اما امسال براساس شاخص‌هایی که مورد قبول سیستم بین‌المللی ISC است انجام می‌شود.

به گفته مروتی، شاخص‌های پژوهشی،‌ آموزشی، وجهه بین‌المللی، تسهیلات و امکانات، فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی دانشگاه‌ها در ارزیابی و رتبه‌بندی ISC اهمیت دارند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در بخش پژوهشی معیارهایی شامل کیفیت، کارآیی، حجم، نرخ رشد کیفیت و نرخ رشد کارآیی پژوهش‌ها و اختراعات و اکتشافات و از نظر آموزشی تعداد اعضای هیئت علمی دارای جایزه، اساتید پر استناد، نسبت اعضای هیئت علمی دارای ph.D به کل اعضای هیئت علمی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه که جایزه ملی یا بین‌المللی گرفته باشند، فارغ‌التحصیلان پر استناد، نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان، نرخ رشد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشجویانی که در المپیادهای بین‌المللی جایزه گرفته‌اند ملاک ارزش گذاری و امتیاز دهی در رتبه‌بندی دانشگاه‌هاست.

مروتی معیارهایی مانند نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی به کل اعضا، نسبت دانشجویان بین‌المللی به کل دانشجویان، نسبت اعضای ph.D که مدرک خود را از خارج کشور گرفته‌اند به اعضای دارای ph.D از داخل کشور، کنفرانس‌های بین المللی دانشگاه، تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با دانشگاه‌های خارج کشور را در وجهه بین‌المللی و امتیاز دانشگاه‌ها حائز اهمیت اعلام کرد.

وی افزود: در بخش تسهیلات و امکانات،‌ سرانه تعداد عناوین کتاب‌ها به ازای هر دانشجو، تعداد مجلات و نشریات چاپی و الکترونیکی و تعداد مراکز تحقیقاتی دانشگاه و در شاخص فعالیت‌‌های اجتماعی و اقتصادی مواردی همچون درآمد حاصل از قراردادها و مشاوره‌های دانشگاه با صنعت، دوره‌های بازآموزی برگزار شده، برنامه‌های کارآفرینی و ارتباط با صنعت، تعداد مراکز رشد مورد توجه است.

مروتی تصریح کرد: براساس رتبه‌بندی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 90 در رتبه 15 قرار گرفته که نسبت به رتبه پیشین 11 پله صعود دارد.

رئیس دانشگاه شهید چمران با اشاره به برخی شاخص‌های رشد یافته در این مرکز آموزش عالی در سال گذشته که منجر به موفقیت و ارتقای رتبه آن شده‌اند، افزود: در سال 90 یکهزار و 270 مقاله توسط اعضای هیئت علمی تولید شده که نسبت به سال قبل از آن 270 مقاله افزایش نشان می‌دهد.

وی تعداد مقالات ارائه شده در کنفرانس‌های علمی را یک‌هزار و 384 مقاله عنوان کرد و افزود: در سال گذشته پنج همایش برگزار و 46 طرح تحقیقاتی داخلی با بودجه دانشگاه به اجرا درآمد، علاوه بر این، برای اجرای 91 طرح قراردادهایی میان دانشگاه و دستگا‌ه‌های اجرایی و صنایع منعقد شد این درحالی است که تعداد قراردادها با دستگاه‌ها در سال 89، 58 فقره بود.

مروتی تعداد کتاب‌‌های چاپ شده در سال 90 را 107 جلد اعلام کرد که از این تعداد، 17 جلد تجدید چاپ است و گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر تعداد کتاب چاپ شده در رتبه سوم پس از دانشگاه‌ تهران و مشهد قرار دارد.

به گفته رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، در سال 90 دانشجویان تحصیلات تکمیلی این مرکز آموزش عالی مادر در جنوب کشور از 796 پایان نامه دفاع کردند که از این تعداد، 759 پایان نامه کارشناسی ارشد و 37 پایان نامه دکترا بوده است. همچنین هم اکنون یک‌هزار و 420 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در حال انجام پایان نامه هستند.

وی گفت: در سال 90 مجوز 13 مجله علمی پژوهشی دانشگاه اخذ شد که بدین ترتیب شمار مجلات علمی پژوهشی به 27 رسید که رقم خوبی برای یک دانشگاه مادر محسوب می‌شود.

مروتی یادآور شد: در سال 90 معاونان فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه شهید چمران به عنوان معاونان برتر دانشگاه‌های کشور انتخاب شدند که مجموع این موفقیت‌ها و تلاش‌ها منجر به ارتقای رتبه دانشگاه در رتبه‌بندی ISC شد.

دانشگاه شهید چمران اهواز با 16 هزار و 800 دانشجو، 45 رشته دکترا، 95 رشته کارشناسی ارشد، 80 رشته کارشناسی و دو رشته کاردانی، 536 عضو هیئت علمی دارد و به عنوان دانشگاه مادر جنوب و جنوب غرب کشور مطرح و مسئولیت آمایش آموزش عالی و نظارت بر دانشگاه‌های خوزستان را بر عهده دارد.

در رتبه‌بندی که اخیرا از سوی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام انجام شده دانشگاه تهران با کسب 100 امتیاز در رتبه اول قرار دارد و پس از آن به ترتیب دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، شیراز، صنعتی اصفهان، مشهد، شهید بهشتی، تبریز، خواجه نصیرالدین طوسی، اصفهان، مازندران، ارومیه و شهید چمران اهواز قرار دارند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار