شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
 سایت "المانیتور" در گزارشی با اشاره به پیامدهای انتخاب لاریجانی به عنوان رییس مجلس  برای چشم انداز فعالیت های دولت می نویسد:"در تاریخ 29 مه لاریجانی دوباره به عنوان رییس مجلس برای سومین بار انتخاب شد. با نگاهی دقیق تر به نظر می رسد که حسن روحانی رییس جمهوری معتدل ایران پیروز این میدان بوده است. رقابت میان لاریجانی اصولگرای اعتدالی و محمدرضا عارف اصلاح طلب بود. هر دو چهره های شناخته شده ای بودند. با توجه به دیدگاه های مشترک آن دو اصلاح طلبان تلاش کردند تا با لاریجانی به توافق برسند. اما هیچ یک راضی به کناره گیری به نفع دیگری نشدند. پس از رای گیری عارف 103 رای از 290 رای اعضا را از آن خود کرد و 70 رای کمتر از لاریجانی کسب کرد.

این بدان معناست که طیف قابل توجهی از نمایندگان مستقل نیز به لاریجانی رای دادند. این سایت در ادامه اشاره می کند که مثل همیشه پس از پیروزی لاریجانی دلواپسان تلاش کردند تا این موضوع را شکست اصلاح طلبان قلمداد کنند از جمله روزنامه "کیهان" که تیتر زد دستاورد فهرست امید در پارلمان "هیچ" بوده است. با این حال، علیرغم شادی دلواپسان واقعیت آن است که تعداد نمایندگان آنان در مجلس آن قدر کم است هیچ چاره ای جز تبعیت از خواسته های لاریجانی را ندارند. المانیتور در ادامه اشاره می کند که در راس نائب رئیس های مجلس جدید مسعود پزشکیان اصلاح طلب و علی مطهری اصولگرای معتدل قرار دارند که موفق به کسب 158 و 133 رای شدند.

این سایت می افزاید:"محمدرضا حاجی بابایی و محمد دهقان از دلواپسان رقبای اصلی آنان بودند. باید گفت که پیروزی مطهری ضربه بزرگی به دلواپسان است که پیش تر او را به دلیل خواست رفع حصر نکوهش می کردند. پس از موفقیت اخیر مطهری روزنامه های کیهان و وطن امروز سکوت کردند". این سایت در پایان اشاره می کند که یکی در اکثریت بودن نمایندگان معتدل چه از سوی اصلاح طلبان و چه اصولگرایان و اقلیت قرار گرفتن دلواپسان و دیگری ریاست لاریجانی که توان جلوگیری از پیشروی دلواپسان را دارد هر دو نکاتی هستند که می توانند به نفع روحانی در ماه های باقی مانده به پایان دور اول ریاست جمهوری اش تمام شوند.این مطلب در سایت خرداد منتشر شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار