شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
۴نامزد احتمالي جناح اصولگرا در انتخابات ۹۶
۲۷۰ روز تا انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم باقي‌مانده است. هنوز تنور انتخابات دهمين دوره مجلس سرد نشده بود ...

كورش‌چهاردوري: ۲۷۰ روز تا انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم باقي‌مانده است. هنوز تنور انتخابات دهمين دوره مجلس سرد نشده بود كه حرف‌وحديث‌ها وحدس‌وگمان‌ها درباب انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده آغاز شد.


گرچه ممكن است اندكي زود به نظر برسد اما اصولگراياني كه در انتخابات مجلس، دومين شكست تلخ بعد از رياست‌جمهوري يازدهم را تجربه كردند، برآن شدند تا با پيش كشيدن زودتر از موعد بحث انتخابات رياست‌جمهوري، فراري روبه‌جلو انجام دهند تا بر دومين شكست متوالي جناح راست سرپوش بگذارند؛ درهمین راستاست که امروز نام چهارنفر بيش از ديگران به گوش مي‌رسد؛ چهارنفري كه حضور هر يك از آنان، فضای انتخابات را دگرگون كرده و حسن‌روحاني، براي آنكه چهارسال ديگر، كليد پاستور را دراختیار داشته باشد، ناچار است در مصاف با هر يك از آنها سياستي خاص را در پيش بگيرد. در اين فرصت، تلاش مي‌شود با بررسي فعاليت‌هاي هر يك از اين چهارنفر، به تحليل اين احتمال بپردازیم كه كدام‌يك درنهايت خواهند توانست نامزد نهايي جناح اصولگرا باشند و آيا هيچ‌يك مي‌توانند در برابر رئيس دولت‌يازدهم عرض‌اندام كنند؟


احمدي‌نژاد، محمود

۵۹ ساله است. آخرين سمت رسمي او، رياست‌جمهوري ايران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بود. احمدي‌نژاد نياز به معرفي ندارد، چراكه همگان او را مي‌شناسند و معرفي او، جز اطاله‌كلام، ثمري ندارد. احمدي‌نژاد از چندي پيش سفرهاي خود به شهرستان‌هاي مختلف را آغاز كرده است و پنجشنبه اين هفته نيز به قزوين خواهد رفت! گرچه نزديكان احمدي‌نژاد معتقدند كه سفرهاي او، شائبه انتخاباتي ندارد اما نظر مسئولان وزارت‌كشور چيز ديگري است. براي اينكه بگوييم احمدي‌نژاد نامزد انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم خواهد شد، هنوز زود است. بسياري معتقدند او را مجاب خواهند كرد كه در انتخابات سال آينده ثبت‌نام نكند. البته حافظه تاريخي مردم از بين نرفته و فراموش نكردند كه از ۱۲ سال پيش كه مردي با كاپشن، دست در دست رئيس دولت اصلاحات روانه پاستور شد، چه اتفاقاتي كه براي اين ملك و ملت رخ نداد! موضوع تاييدصلاحيت احمدي‌نژاد نيز بحث ديگري است كه اماواگرهاي بسياري دارد. محموداحمدي‌نژاد متبحرانه موفق شد تا در چهارسال نخست رياست‌جمهوري‌اش، اصولگرايان را قانع سازد كه از او به عنوان «رجايي‌ثاني» حمايت كنند. 


اما او كه هيچگاه خود را يك اصولگرا معرفي نكرده بود، درحالي كه هنوز چند هفته از انتخاب دوباره‌اش او در سال ۸۸ نگذشته بود، نقاب افكند و نشان داد كه قصد دارد روي ديگري از خود را نيز نشان دهد. تغيير حكم معاون‌اولي اسفنديار رحيم‌مشايي بعد از يك هفته، خانه‌نشيني ۱۱ روزه و خط‌ونشان براي برادران‌لاريجاني در صحن علني مجلس، نمونه‌هايي است كه مي‌توان به آنها اشاره كرد؛ اما با نگاهي به دستاوردهاي دولت‌روحاني و عواقب سياست‌هاي هشت‌ساله محموداحمدي‌نژاد، مي‌توان احتمال داد كه او حتي به فرض عبور از فيلتر شوراي‌نگهبان، نخواهد توانست با روش‌هاي پوپوليستي گذشته، كليد پاستور را از جيب روحاني بربايد.

قاليباف، محمدباقر

۵۴ ساله است و شهردارتهران. سال‌هاست روياي پاستور را در سر مي‌پروراند. آن‌طور كه از بهشت خبر مي‌رسد، محمدباقرقاليباف اسب خود را آماده كرده تا در مسير ۵ كيلومتري بهشت تا پاستور بتازد! او احتمالا به اين ضرب‌المثل قديمي كه «تا سه نشه، بازي نشه» سخت باور دارد! چراكه ناكامي ۸۴ و ۹۲ را چراغ راه ۹۶ قرار داده است! گاف تاريخي كاپيتان‌قاليباف در مناظره با دكتر‌روحاني، آن‌چنان در ذهن جوانان نقش بسته كه او تنها با توسل به لطايف‌الحيل مي‌تواند آن«حمله‌گازانبري» را از خاطره‌ها پاك کند! شايد قاليباف در تبليغات محيطي خود در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۸۴ يكي از بيشترين مبالغ را خرج كرد. اما نتيجه‌اي حاصل نشد. ۹۲ نيز دست‌كمي از ۸۴ نداشت. بهره‌برداري‌هاي نمايشي از طرح‌هاي عمراني، يكي از راهكارهاي قاليباف براي قانع كردن شهروندان بود، اما قاليباف حتي در زادگاه خود هم نتوانست رأي نخست را كسب كند و حسن‌روحاني را شكست دهد. اگر شهردارتهران در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ ثبت‌نام كند، مي‌توانيم او را محسن‌رضايي ديگري بناميم! با اين تفسير، او در انتخابات، سرنوشتي بهتر از رضايي نخواهد داشت. گرچه اگر او چنان اعتماد‌به‌نفسي داشته باشد كه پتانسيل جذب آرای مردم را در ارديبهشت ۹۶ تخيل كند، بارديگر بايد فاتحه ميلياردها تومان هزينه تبليغات را بخواند! چه اينكه بعد از شكست سه‌باره در انتخابات رياست‌جمهوري، بعيد به نظر مي‌رسد كه بتواند بار ديگر ساكن خيابان بهشت شود!

سليماني، قاسم

۵۹ ساله است و فرمانده نيروي‌قدس سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامي. بعدازآنكه با دسيسه حكام‌سعودي و شيخ‌نشين‌هاي مرتجع خليج‌فارس، گروه‌هاي تروريستي‌تكفيري در منطقه رشد يافتند، نام سردارقاسم سليماني با تمام رشادت‌هايي كه براي مبارزه با داعش به خرج داد، بر سر زبان‌ها افتاد. نوامبر ۲۰۱۴ بود كه هفته‌نامه نيوزويك تصويري از سردارسليماني را به عنوان عكس روي جلد منتشر كرد و در كنار آن نوشت: «او اول با آمريكا جنگيد! امروز داعش را در هم مي‌شكند!» نويسنده اين مقاله،«جنين دي جيواني» در بخشي از گزارش خود با نقل‌قولي از يكي از رهبران سياسي شيعه كه خواسته ناشناس بماند، مي‌نويسد: «او (سردارسليماني) باهوش است و عاشق جنگ! او خود مي‌داند كه در اين زمينه متبحر است!» اما شايد طرح نام سردارسليماني در مقام نامزد انتخابات رياست‌جمهوري، ناشي از يك تحليل اشتباه باشد. ورود نظامي برجسته‌اي همچون سردارسليماني، آن‌هم در شرايطي كه منطقه و ايران بيش از هميشه به او نياز دارند، جز تحليلي اشتباه، از چه موضوع ديگري ناشي مي‌شود؟! نامزدي سردارسليماني در انتخابات رياست‌جمهوري مي‌تواند به اين شايعه دامن بزند كه اصولگرايان در قحط‌الرجالي بسر مي‌برند و ناچار هستند از يك شخصيت شناخته شده نظامي براي نامزدي انتخابات دعوت كنند! برهمين اساس، شايد نويسنده نيوزويك درست گفته باشد كه تبحر سردار در جنگ، بيش از هر زمينه ديگري است و سردارسليماني در مقام فعلي‌اش، بيش از رياست‌جمهوري مي‌تواند براي ايران و منطقه كارآمد باشد!

رئيسي، سيدابراهيم

۵۶ ساله است و توليت آستان‌قدس‌رضوي. در تمام سال‌هاي بعد از انقلاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدابراهيم‌رئيسي، در قوه‌قضائيه مشغول به خدمت بوده است؛ اما بعد از ارتحال آيت‌ا... واعظ‌طبسي، رئيسي، جانشين ایشان شد. گرچه توليت آستان‌قدس‌رضوي، چنان مسئوليت سنگين و دشواري است كه اندك كسي باور مي‌كند كه ‌رئيسي آن را رها كرده و از مشهدالرضا عازم تهران شود، اما بازار داغ شايعات حكايت از آن دارد كه اصولگرايان با او رايزني‌هايي كرده‌اند. گرچه با آن هوشمندي كه در حجت‌الاسلام‌رئيسي سراغ داريم، بعيد به نظر مي‌رسد كه او خدمت در آستان‌قدس‌رضوي را كه آخرت او را مي‌سازد، رها كرده و جبه رياست‌جمهوري را بر تن كند، اما حتي طرح اين احتمال مي‌تواند براي حسن‌روحاني، مشكل‌ساز باشد.


روزنامه آرمان


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار