شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
محمد كيانوش‌راد: روحاني فقط با مردم معامله كند/ راي اصلاحات به روحاني منجر به بي‌خيالي دولت نشود
مولفه ‌هايي كه هر سياستمدار را در عرصه سياست با خطر مواجه مي‌كند، معامله با جريانات خارج از اراده مردم است



رئیس جمهور بايد در نظر داشته باشد كه آراي اصلاح طلبان به تنهايي براي بدرقه او به سمت پاستور كافي نيست، بلكه او در نهايت بايد آراي حداكثري و نهايي مردم را براي پيروزي در انتخابات سال ۹۶ كسب نمايد. به همين منظور بايد در جهت جلب اعتماد حداكثري مردم بكوشد و مصمم‌تر از گذشته و با سماجت بيشتري برنامه‌ها و مطالبات عمومي را مورد پيگيري قرار دهد. بر اين اساس محمد كيانوش راد معتقد است كه روحاني تنها بايد با مردم معامله كند و در مسير معامله با مردم و با توجه به تنوع ديدگاه‌ها و گرايشات موجود مي‌تواند برآيند اكثريت جامعه را به سوي خود جلب كند، زيرا معامله روحاني با اصولگرايان مي‌تواند به بخشي از آراي روحاني آسيب وارد سازد. دراين راستا «آرمان امروز» با محمد كيانوش راد فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته كه در ادامه از نظر مي‌گذرانيد.


انتخابات ۹۲ و ۹۴ درس‌هاي لازم را به اصولگراها داده است. به همين علت اين‌بار جريان رقيب اصلاحات از همه توان خود براي پيروزي بهره خواهد برد. مسائلي كه اصلاح طلبان بايد براي برد در انتخابات‌۹۶ به آن توجه كند، چيست؟


اصلاح‌طلبان و رئيس دولت اصلاحات نوع نگاه خود را نسبت به مسائل داخلي و خارجي و نيز اقتصاد و فرهنگ تا حد بسياري روشن كرده‌اند و اگر جزئيات ديدگاه‌هاي آنها چندان دقيق در قالب يك برنامه ارائه نشده يا در جزئيات برنامه ميان طيف‌های مختلف اصلاح‌طلب تفاوت‌هايي وجود دارد، اين امر هم طبيعي است اما جهتگيري كلي اصلاحات در حوزه‌هاي مختلف روشن و يكي است. اصلاح‌طلبان از هر جرياني كه در رسيدن به اهداف و برنامه‌هايش اصلاحات را ياري برساند حمايت خواهد كرد.


مساله قانون گرايي، نظم و انضباط اداري، مبارزه با فساد و رانت‌خواري، گشايش فضاي فرهنگي، ارتقاي سطح همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و عمل نمودن به ‌سازو كارهاي اقتصاد آزاد با نظارت دولت از جمله اهداف كلي است كه در ميان اكثريت اصلاح‌طلبان به كرات مورد تاييد قرار گرفته است. بنابراين دولت روحاني برنامه‌هاي خود را در راستاي اين جهت‌هاي كلي تعريف نموده است و اگرچه با توجه به جزئیات برنامه‌ها مي‌توان به تفاوت‌ها، تقدم و تاخر در اولويت‌ها يا نقد برخي از برنامه‌ها پرداخت اما در شرايط موجود و با توجه به مجموعه مولفه‌هايي كه وجود دارد، اصلاح‌طلبان از دولت روحاني حمايت‌هاي واقع‌بينانه خواهند نمود.


رئيس دولت يازدهم مي‌داند كه قاطبه اصلاحات از او در سال ۹۶ حمايت خواهند كرد. آيا دانستن اينكه راي اصلاح‌طلبان در سبد روحاني است، مي‌تواند كافي باشد؟ توشه راه روحاني براي ورود دوباره به پاستور چيست؟


البته تنها حمايت حداكثري اصلاحات از روحاني نبايد به منزله بي‌خيالي دولت يا اطمينان از مجموعه اجتماعي راي‌دهندگان به دولت روحاني تلقي شود. دولت اتفاقا بايد در ايام باقيمانده از عمر دولت يازدهم با نشان دادن قاطعيت بيشتر در پيگيري برنامه‌ها و شعارهايي كه در انتخابات ۹۲ مطرح نمود و نيز با توجه بيشتر به اقشار فرو دست اقتصادي و طبقه متوسط جامعه اقدامات دلگرم ‌كننده‌اي را جهت حمايت بيشتر مردم از خود داشته باشد.


موانعي وجود دارد كه راي روحاني را در انتخابات با مشكل روبه‌رو مي‌سازد. موانع موجود کدامند؟


مولفه ‌هايي كه هر سياستمدار را در عرصه سياست با خطر مواجه مي‌كند، معامله با جريانات خارج از اراده مردم است، روحاني تنها بايد با مردم معامله كند و در مسير معامله با مردم و با توجه به تنوع ديدگاه‌ها و گرايشات موجود مي‌تواند برآيند اكثريت جامعه را به سوي خود جلب كند؛ چراكه معامله روحاني با اصولگرايان مي‌تواند به بخشي از آراي روحاني آسيب وارد سازد. روحاني به همان ترتيبي كه در گذشته ديدگاه‌هاي خود را با مردم در ميان گذاشته است و گروه‌هاي سياسي نيز از ديدگاه‌ها و برنامه‌هايش به همان ميزان كه متناسب با ديدگاه‌هايشان بود از او حمايت كردند. امروز هم با سماجت و اصرار بيشتر در اجراي آن برنامه‌ها مي‌تواند حمايت و آراي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان منصف را به سوي خود جلب نمايد.


اين ديدگاه وجود دارد كه احمدي‌نژاد و حمايت اصولگراها از او در دولت‌های نهم و دهم سبب شده كه اين جريان ديگر شانسي براي برد نداشته باشند و تقريبا بدنه اجتماعي خود را درجامعه از دست بدهند. با اين همه سرنوشت سياسي اصولگراها در انتخابات‌۹۶ به كجا خواهد انجاميد؟


اصولگريان راهي جز شفاف‌تر نمودن ديدگاه‌هاي نظري خود و اصلاح رفتارهاي تاكتيكي و سياسي خود نخواهند داشت. اين جريان حتي اگر اطمينان داشته باشد كه در انتخابات آتي موفقيتي از طريق مراجعه به آراي مردم ندارند، اما مي‌تواند با اعلام مواضع خود و كانديدايي كه مورد قبول آنهاست به صورت واقعي در عرصه انتخابات وارد شوند. منظور از وارد شدن اصولگرايان در انتخابات به صورت واقعي آن است كه اصولگرايان دل به شوراي نگهبان داشته باشند. اصولگرايان بايد وزن حقيقي خود را تنها در يك آزمون رقابتی دريابند، زيرا همچنان در جامعه ايران كساني هستند كه به آرمان‌ها و برنامه‌هاي اصولگرا‌ها دل بسته‌اند، بنابراین آنها با ارزيابي واقعي خود در انتخابات پيش رو بايد به اصلاح و تكامل رفتارها و مواضع خود بپردازند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار