شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۷۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
آسیب شناسی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان در گفتگو با رئیس مجمع فرهنگیان ایران اسلامی خوزستان/ لزوم تحلیل درون گروهی در اصلاح طلبان / رقابتی نابرابر / حمایت از اصولگرایان معتدل یا مستقل ها / استراتژی " جلوگیری از راهیابی افراد تندرو به مجلس/ اصلاح طلبان تک محور نیستند / رایزنی برای انتخاب خادمی یا طباطبایی در ایذه یک امر طبیعی بود/شریعتی آمده است تا انتخابات برگزار کند و بماند! / پاسخ به انتقادات تند الباجی نماینده اهواز
در دهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی گزینه های اصلی اصلاح طلبان به خصوص در شهرستانها رد صلاحیت شدند و زمان زیادی نیز...

شوشان: در ادامه ی سلسله ی مصاحبه های شوشان با محوریت " آسیب شناسی" عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات مجلس دهم و مباحث مرتبط با این موضوع، این بار به سراغ " اردشیر شجاعی " ، رئیس مجمع فرهنگیان ایران اسلامی خوزستان رفتیم و مباحثی چون تحلیل موفقیت لیست امید و اصلاح طلبان خوزستان ، چرایی جدا شدن برخی نمایندگان خوزستان از فراکسیون امید ،بررسی نتایج انتخابات مجلس در برخی شهرستانها ، نگاهی به اظهار نظر نمایندگان در مجلس در خصوص مسائل استان و مسائلی چون عملکرد مدیریت ارشد استان را با وی در میان نهادیم .

زمان زیادی برای تصمیم گیری نداشتیم 

به گزارش شوشان ،اردشیر شجاعی با اشاره به اینکه برای تحلیل میزان موفقیت لیست امید باید شرایط برگزاری انتخابات را مد نظر قرار داد ، اظهار داشت: در دهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی گزینه های اصلی اصلاح طلبان به خصوص در شهرستانها رد صلاحیت شدند و زمان زیادی نیز برای تصمیم گیری وجود نداشت و ما در خیلی از حوزه ها تا آخرین روزها صبر کردیم و منتظر ماندیم تا گزینه های اصلی اصلاح طلبان با اعتراض و پیگیری ، احراز صلاحیت شوند و با این فرصت کم و رد صلاحیت وسیع ،مجبور بودیم حداقل ها را در نظر بگیریم از این رو تصمیماتی که در خصوص انتخاب اعضای لیست امید گرفته شد ،مثل رقیب با دست باز نبود.

رقابتی نابرابر

شجاعی گفت: برای اینکه بگوییم موفق بودیم یا نبودیم باید شرایط کارزار را بین دو طیف اصول گرا و اصلاح طلب با هم مقایسه کنیم رقیب ما از یکسال قبل گزینه های خود را بی ترس و بیم از رد صلاحیت می توانست انتخاب کند اما واقعیت این است که با توجه به شرایطی که برای ما وجود داشت این یک رقابت نابرابر بود .اما همین که مجلس معتدلی در حال حاضر ساخته می توان گفت لیست امید در کل کشور موفق بود و خروجی انتخابات مجلس معتدلی بود ضمن اینکه در اهواز هر سه گزینه ی لیست امید به مجلس راه یافتند.

رد صلاحیت گسترده ،چالش اصلی در انتخابات

وی زمان کم و رد صلاحیت کاندیداهای شاخص اصلاح طلبی را دو چالش مهم در انتخابات مجلس عنوان کرد و گفت: این دو چالش سبب شد تا فرصتی فراهم نشود تا طیف های مختلف اصلاح طلبی به خصوص در شهرستانها بر سر گزینه های پیشنهادی لیست امید اجماع حاصل کنند و این از مشکلات جدی شورای سیاستگذاری در آن برهه به شمار می آمد. 

شجاعی افزود: اگر بخواهیم تیمی یا فردی را منصفانه نقد کنیم باید خود را در آن ظرف و موقعیت زمانی قرار دهیم .در آن شرایط از اصلاح طلبان سراسر استان دعوت شد و در سالن مهتاب کتابخانه ی مرکزی با دعوت از حدود 400 نفر از اصلاح طلبان خوزستان ،انتخاباتی کاملا دموکراتیک برای تعیین اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان برگزار شد و سپس تصمیم گرفته شد که دبیران احزاب نیز به این شورا اضافه شوند و شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان فعالیت خود را آغاز کرد . 

گلایه های اصلاح طلبان 

وی به شوشان گفت : تا جایی که ممکن بود تلاش شد تا تمامی افرادی که در طی این سالها در طیف اصلاح طلبی فعالیت داشتند، دعوت شوند هر چند برخی اظهار گلایه کردند که چرا به آن جلسه دعوت نشدند و دلیل هم این بود که طیف اصلاح طلبی آنقدر وسیع است که اگر به جای 400 نفر 4 هزار نفر هم دعوت می شدند باز هم این گلایه وجود داشت و البته این گلایه ها به این دلیل بود که دوستان خواستار کمک به جریان اصلاح طلبی در برهه ی انتخابات بودند . 

در انتخاب لیست امید دستمان بسته بود

به گزارش شوشان ،شجاعی افزود: برای انتخاب اعضای لیست امید آنقدر دستمان بسته بود که در یکی دو حوزه اصلاگزینه ای نداشتیم و در برخی حوزه ها نیز که گزینه معرفی کردیم ،خودمان می دانستم که شانسی نداریم . در عین حال در بعضی از شهرستانها شخصیت های اصلاح طلبی کاندیدا شده بودند که با انجام نظر سنجی از افکار عمومی مشخص بود که شانسی برای رای آوری ندارند اما به احترام آن افرد از سوی شورای سیاستگذاری گزینه ارائه دادیم .

حمایت از اصولگرایان معتدل یا مستقل ها 

وی با اشاره به استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفت: به دلیل استراتژی " جلوگیری از راهیابی افراد تند رو به مجلس " ، در برخی حوزه ها به دلیل اینکه گزینه ی اصلاح طلبی نداشتیم به سمت افراد مستقل و یا اصول گرای معتدل رفتیم .در عین حالی که استراتژی عالی ما ورود گزینه های اصلاح طلب به مجلس بود اما با شرایطی که وجود داشت، عملا ما نمی توانستیم آن استراتژی را دنبال کنیم بر این اساس شورای سیاستگذاری باید به سمت استراتژی " جلوگیری از راهیابی تند رو ها به مجلس " می رفت . 

اصلاح طلبان تک محور نیستد 

شجاعی در عین حال انتقاد " تک محور بودن " جامعه اصلاح طلبی خوزستان نادرست دانست وتصریح کرد: من به شخصه تک محوری را در کار دکتر کیانوش راد ندیدم و وقتی در انتخاب گزینه های لیست امید بحث و نظر سنجی می شد ایشان هم همانند یکی از اعضای حاضر در شورای سیاستگذاری فقط یک رای داشت و گاهی گزینه هایی نیز در برخی ازحوزه ها انتخاب می شد که مخالف نظر رئیس شورای سیاستگذاری استان خوزستان بود.

در یک حوزه به سختی یک اصولگرای میانه پیدا کردیم ! 

رئیس مجمع فرهنگیان ایران اسلامی شاخه ی خوزستان اضافه کرد: در هنگام معرفی گزینه های لیست امید برای اینکه فضا برای بحث و تبادل نظر باز شود ،قطعا توضیحاتی داده می شدو باید برای دکتر کیانوش نیز به عنوان عضوی از شورای سیاستگذاری حق اظهار نظر را قائل باشیم ولی هیچ وقت سماجتی از ایشان بر روی گزینه ی خاصی ندیدم.هر کس توضیحات خود را ارائه می داد و اعضای شورای سیاستگذاری پس از استماع نظرات مختلف ،در یک فرآیند کاملا دموکراتیک برای رسیدن به گزینه ی مورد نظر رای گیری انجام می دادند . البته در همه ی حوزه ها این امکان وجود نداشت و در یکی از حوزه ها به سختی توانستیم یک گزینه ی اصول گرای میانه را پیدا کنیم.

علت اصلی رای آوری نمایندگان فعلی حضور در لیست امید بود

شجاعی گزینه های لیست امید در اهواز را گزینه های شناخته شده ای نبودند و واقعیت این است که دلیل اصلی رای آوری این دوستان حضور در لیست امید بود که خود نمایندگانی که وارد مجلس شدند نیز به این امر واقف هستند.چون افراد سرشناسی نبودند .البته همه ی دوستان قطعا فعالیت های اجتماعی داشتند که در عرصه ی انتخابات حضور یافتند اما دلیل اصلی رای آوری آنها حضور در لیست امید بود و این یک موفقیت برای اصلاح طلبان به شمار می رود .

جدا شدن نمایندگان از لیست امید باید کالبد شکافی شود

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص جدا شدن برخی از نمایندگان خوزستان مثل نمایندگان ماهشهر و مسجد سلیمان ازفراکسیون امید اظهار کرد: این امر نیاز به کالبد شکافی عمیقی در کل کشور دارد .بیش از 150 نفر از نمایندگان لیست امید به مجلس راه یافتند اما در حال حاضر بر اساس آخرین اطلاعات و آمار از لیست امید، این تعداد به 60 نفر رسیده است .

شجاعی چند دلیل را برای عدم حضور نمایندگان لیست امید در فراکسیون امید ذکر کرد و گفت: وقتی لیست امید بسته شد مبنای اصلاح طلبی نداشت و بعضا در بسته شدن این لیست از نیروهای مستقل و اصول گرای میانه نیز استفاده شد .

رای آوری کامل لیست امید در تهران همه را غافلگیر کرد

وی با اشاره به اینکه رای آوری کامل لیست امید در تهران همه را غافلگیر کرد، بیان کرد: اگر لیست امید را در تهران بررسی کنیم، خواهیم دید که اعضای این لیست نیز همگی اصلاح طلب نبودند و افرادی با تفکر اصول گرایی میانه نیز در لیست امید تهران با آن سطح از فعالیت اجتماعی دیده می شد .البته اگر در تهران می دانستند که مردم اینچنین از لیست امید استقبال می کنند برخی از گزینه ها را در این لیست قرار نمی دادند .

به دلیل ترس از رد صلاحیت نمایندگان در فراکسیون امید حاضر نشدند

شجاعی گفت : اگر سرلیست های "لیست امید" استراتژی های دیگری را اتخاذ می کردند ، دوام لیست امید بیشتر بود. دوستان باید واقعیت های موجود و شرایط حاکم در مجلس را به خوبی تحلیل می کردند . یک هفته قبل از انتخابات هیئت رئیسه ی مجلس جلسه ای در تهران برگزار شد که دکتر عارف اعلام کرد که 110 نفر در آن جلسه حضور یافتند و این در حالی بود که درجلسه ی فراکسیون مقابل ،افراد بیشتری حاضر شدند. شاید خیلی از دوستان به دلیل ترس از رد صلاحیت درانتخابات های آینده از حضور در فراکسیون امید پرهیز می کنند و اگر دوستانی که از لیست امید به مجلس ورود کردند تحلیل واقعی از شرایط داشتند می شد با تعاملی بیشتر ریاست کمیسیون های بیشتری را کسب می کردند.

رایزنی برای انتخاب خادمی یا طباطبایی در ایذه یک امر طبیعی بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای سیاستگذاری در حوزه ی انتخابیه ی ایذه و باغملک در معرفی کاندیدا اشتباه کرد، اظهار کرد: ما در خیلی از حوزه ی دیگر نیز انتخاب کاملا اصلاح طلبی نبود و در بعضی مواقع از روی ناچاری دست به انتخاب زدیم .

شجاعی همچنین لابی گری در سیاست را رایج دانست و گفت: در حوزه ی انتخابیه ی ایذه و باغملک برخی دوستان طرفدار خادمی و برخی حامی طباطبایی بودند و برخی نیز سکوت را ترجیح می دادند. دوستان ما در این زمینه تحلیل های خاص خود را ارائه می کردند و با این تحلیل ها سعی می کردند دیگران را متقاعد کنند و این روند کاملا دموکراتیکی است و از بیرون فشاری در این خصوص وجود نداشت .

اصلاح طلبان نیازمند تحلیل درون گروهی هستند

وی گفت: هر جریانی برای اینکه پویایی خود را حفظ کند نیاز است که به عقب برگردد و فرآیندهایی را که اجرا کرده تحلیل کند.اصلاح طلبان برای اینکه در انتخابات های آینده موفق شوند ، گام های بلندتری را بردارند و موفق تر ظاهر شوند ،نیازمند یک " تحلیل درون گروهی " هستند چون ممکن است هر پروسه ی انسانی دچار اشتباهاتی باشد ، پس هیچ پروسه ای پس از اتمام، نباید مسکوت گذاشته شود و شورای سیاستگذاری نیز از این امر مستثنی نیست و باید نقاط قوت و ضعف خود را بررسی و تحلیل کند.

منتظر تصمیم مرکز نشینان هستیم 

شجاعی اظهار کرد: برای برنامه ریزی در خصوص دو انتخابات مهم آینده منتظر تصمیم مرکز نشینان هستیم تا ببینیم در سطح کلان کشور چه تصمیماتی گرفته می شود و مطمئن باشید که اصلاح طلبان استان خوزستان نیز بر مبنای دیدگاه کلی در کشور، موضع گیری می کنند و فعالیت خود را ادامه می دهند.

نمایندگان لیست امید از حامیان خود مشاوره بخواهند 

وی افزود: برخی از دوستان که در لیست امید قرار گرفتند اعلام کردند که ما حامی دولت هستیم اما اصلاح طلب نیستیم و پس از رای آوری نیز بر این امر تاکید کردند .اما ما انتظاری که داریم این است که دوستانی که به واسطه ی لیست امید به مجلس راه یافتند در حوزه های مختلفی که می خواهد اظهار نظر و موضع گیری کنند ، از حامیان خود وهمچنین از دبیران احزاب و اعضای شورای سیاستگذاری و همه ی کسانی که بانی ورود آنها به مجلس شدند مشاوره بخواهند و اگر می خواهند اظهار نظر تخصصی کنند با افرادی که تخصص و تجارب مربوطه را دارند، مشورت کنند چون این مشورت ها رمز موفقیت این دوستان است . چشم که بر هم بزنیم این چهار سال دوره ی نمایندگی به اتمام می رسد و باز هم به این حمایت ها نیاز دارند . نمایندگان مطمئن باشند کسانی که برای ورود آنها به مجلس تلاش کردند ، دلسوز آنها هستند و هیچگاه گزارش خلاف واقع به آنها نمی دهند . 

اگر نماینده ای می خواهد در امر آموزش و پرورش اظهار نظر کند، مشاوره بخواهد

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر نماینده ای می خواهند در حوزه ی آموزش و پرورش اظهار نظر کنند باید از دوستانی که جزو متخصصین در امر آموزش و پرورش هستند و آنها را مورد حمایت قرار دادند ،مشاوره بخواهد .

شجاعی با اظهار اینکه بسیاری از فرهنگیان خوزستان از اعضای تیم های ستادی و مشاوران نمایندگان در دوره ی انتخابات و به نوعی " موتور محرک" فعالیت های انتخاباتی آنها بودند ، افزود: فرهنگیان به دلایل مختلفی جزو افراد متنفذ جامعه در انتخابات هستند به دلیل اینکه جامعه ی ما معلم ، شخصیت ،دیدگاه ، پایمردی و روح از خود گذشتگی اش را باور دارد و در دور افتاده ترین مناطق مثل " کپرها و سیاه چادرها" که هیچ رسانه ای وجود ندارد، معلم ما حاضر است. به همین دلیل معلم ها رسانه های خوبی هستند .

فرهنگیان جامعه را به سمت خود می کشانند

وی خاطر نشان کرد: همواره طیف فرهنگی به هر سمت و سویی که حرکت کند ،طیف بسیار زیادی از جامعه را به سمت خود می کشد و از نمایندگان نیز انتظار داریم در این زمینه از تیم مشاوره ای که در زمان انتخابات داشتند در خصوص اظهار نظر پیرامون مسائل حوزه ی آموزش و پرورش استفاده کنند و فراموش نکنند که این تیمی که وجود داشت، فرای مسائل قومی و بر مبنای یک تفکرشکل گرفته بود و صادقانه کار می کرد . 

لیست مشکلات آموزش و پرورش تحویل نمایندگان داده شده است

شجاعی در پاسخ به انتقادات جواد کاظم نسب الباجی به عملکرد آموزش و پرورش اظهار کرد :در ابتدای ورود نمایندگان فعلی به مجلس مشکلات پایه ای که آموزش و پرورش با آن روبرو هست از جمله فضای فیزیکی ،کمبود نیروی انسانی ،کمبود تجهیزات و ... به صورت کاملی لیست شد و طی نامه ای برای تک تک نمایندگان مجلس فرستادیم و از همان ابتدا اعلام کردیم که انتظار داریم نمایندگان مجلس در راستای رفع مشکلات، دست آموزش و پرورش را بگیرند و پیگیر مطالبات آموزش و پرورش باشند .

مدارس کپری و کمبود نیرو در آموزش و پرورش مربوط به این سه سال نیست !

وی افزود: اگر امروز قریب به 7 هزار کمبود نیروی انسانی داریم ، مدارس کپری و کانتینری داریم ، زاییده ی عملکرد دو سه سال گذشته نیستند .ما وقتی می خواهیم یک سازمان را نقد کنیم باید خوب بدانیم در این سازمان یکسری شاخص هایی برای ارزیابی هست و هر سازمانی یک راهبرد و استراتژی دارد و برای اینکه پی ببریم یک سازمان چقدر توانسته است به این استراتژی و راهبردها و رسالت برسد باید تمام نقاط قوت و ضعف را با هم ببنیم .

برای بررسی یک مدیر باید شاخص های قبل و بعد را بررسی کرد

وی تاکید کرد: برای بررسی یک مدیر باید جایگاه این شاخص ها را قبل و بعد از این مدیر بررسی کرد و در نظر گرفت که در آموزش و پرورش در بسیاری از شاخص های موجود جزو استان های اول هستیم و وقتی مسائل آموزشی را می خواهیم بررسی کنیم باید از دوره ی پیش دبستانی تا دوره ی متوسطه ی دوم در نظر گرفت و نباید فقط به نتایج امتحانات نهایی اکتفا شود.ضمن اینکه میانگین کلی نمره ی سال سوم ما بالارفته است .اما همه ی کارشناسان تعلیم و تربیت می دانند که حرکت های آموزشی حرکت های لاکپشتی است نه آسانسوری .ما نمی توانیم دست روی یک دکمه بگذاریم و از رتبه ی آخر به اول صعود کنیم !

باید دلیل انتقادات تند را از خود الباجی پرسید 

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا الباجی نماینده ی مردم اهواز در مجلس انتقادات تندی نسبت به مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرده است ،گفت: باید این را از خود ایشان سوال کرد و من موفق نشدم با ایشان صحبت کنم که چرا اینگونه انتقاد کرده اند. اما مطمئنا اگرایشان از افراد با تجربه در سیستم آموزش و پرورش، به عنوان دوستان خود مشاوره می خواست شاید جمع بندی دقیق تری انجام می داد .

امروز زمان وفاق و همدلی است

شجاعی گفت: امروز زمانی است که باید نمایندگان خوزستان چه کسانی که در لیست امید بودند و چه کسانی که نبودند باید با وفاق و همدلی به سمت گرفتن اعتبارات و منابع مالی بیشتر برای خوزستان حرکت کنند .چون در خوزستان بسیاری از زیر ساخت ها در زمان جنگ ویران شد و امروز که سالها از روزگار جنگ می گذرد، هنوز آن ویرانی بر چهره ی خوزستان به چشم می خورد با ایجاد یک وفاق همه جانبه باید به سمت تحقق مطالبات به حق استان خوزستان حرکت کرد .

تعامل خوب استاندار خوزستان 

شجاعی در عین حال استاندار خوزستان را فردی پیگیر در مسائل استان توصیف کرد و افزود: دکتر شریعتی از زمانی که به عنوان استاندار منصوب شد وقت زیادی را برای بازدید از مناطق متعدد استان می گذارد تا مسائل و مشکلات خوزستان را از نزدیک ببیند و رصد کند.

وی افزود: در عین حال استاندار خوزستان با فعالین سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی ،اقتصادی و تشکل ها و رسانه ها برای استفاده از دیدگاه های آنان در حل مسائل استان تعامل خوبی دارد که این امر یکی از نقاط برجسته ی دکتر شریعتی در این 100 روز تصدی است بر استانداری خوزستان به شمار می آید.

دامنه ی مشورتی وسیع 

شجاعی خاطر نشان کرد: دکتر شریعتی برای حل و بررسی مشکلات دستگاه های مختلف نیز زمان زیادی می گذارد و به عنوان یک مدیر کاملا انرژیک به فعالیت ادامه می دهد و در حال جمع بندی و رصد مسائل مختلف استان است و مطمئنا تصمیمات خوبی را خواهد گرفت چون مبنای تصمیماتش بر مشورت با طیف زیادی از فعالین بنا شده است و وقتی دامنه ی مشورت گیری وسیع باشد ، خروجی تصمیم موفق تر است.

نگاه ویژه ی استاندار به احزاب 

وی ادامه داد : دکتر شریعتی به عنوان یک هم فکر با بعد از استاندار شدنش فرقی نکرده است و همان خوش رویی و متانتی که در برخوردها داشت را دارد و همانقدر که قبلا وقت می گذاشت و مسائل را به عنوان یک فرد اصلاح طلب دنبال می کرد امروز نیز به عنوان نفر اول دولت در استان بسیاری از وقت ذهنی خود را درگیر برنامه ریزی برای توسعه ی همه جانبه در استان در همه ی حوزه ها کرده است . همچنین دکتر شریعتی مرتبا جلساتی را با احزاب مختلف برگزار می کند و دنبال راه اندازی خانه ی احزاب است و این نشان می دهد که استاندار جوان به فعالیت احزاب توجه و نگاه ویژه ای دارد .

شریعتی آمده است تا انتخابات برگزار کند و بماند!

شجاعی در خصوص این دیدگاه برخی که می گویند " شریعتی آمده است تا انتخابات برگزار کند و برود " اظهار کرد: اتفاقا دکتر شریعتی آمده است تا انتخابات برگزار کند برای پیشرفت استان در زمینه های متعدد بماند .وی با تجربه و انرژی جوانی که دارد و ادغام این دو با هم و میزان علاقمند بودن و دلسوز بودن نسبت به مسائل استان به عنوان یک فرد بومی ، بستر خوبی برای موفقیت استان را فراهم خواهد کرد . 

شریعتی مورد اجماع اصلاح طلبان، اصول گرایان و اعتدالیون

وی انتصاب دکتر شریعتی را از کارهای خوب دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: دکتر شریعتی هم مورد اجماع طیف های مختلف اصلاح طلبی و اعتدالی بود و هم به عنوان یک شخصیت متین و جاافتاده ،مورد قبول اصول گرایان بود .از این رو گزینه ی بسیار خوبی برای خوزستان به شمار می رود.

حجت شرعی استاندار

به گزارش شوشان ، رئیس مجمع فرهنگیان ایران اسلامی خوزستان در خصوص بحث های عنوان شده توسط استاندار خوزستان درباره ی " حجت شرعی " گفت:فکر می کنم دکتر شریعتی دنبال این است که وقتی دست به انتخاب گزینه ای می زند ، می خواهد به اطمینان بالایی برسد که این گزینه می تواند موفقیت هایی برای استان در بر داشته باشد یا خیر. شاید منظور استاندار این باشد که ضریب موفقیتی که از گزینه ای به دست می آید ،ضریب بالایی باشد .من مطمئن هستم که شریعتی انتصاب های خوبی را خواهد داشت. جدا از اینکه این افراد چه کسانی هستند، به دلیل اینکه دکتر شریعتی دامنه ی مشورتی وسیعی دارد ،خروجی های این انتصاب ها مطلوب است.
مطالب مرتبط
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
محمدحسین
|
United States
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
comment
0
0
comment همین آقای [...] مشخص نیست سابقشون چیه!! چجور وارد شورای سیاست گذاری شدن!! گفته ایشون با برخی دوستان [...] روی هم ریخته بودن!
و یکی عوامل اختلاف شورای سیاست گذاری شخص ایشون هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار