اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
تصميمات شوراي‌عالي اصلاحات به تاييد بزرگان مي‌رسد؟
البته نبايد فراموش كرد كه اين تاييد و تصميم‌ها بر روال آنچه است كه آيت‌ا...‌هاشمي براي كشور مفيد مي‌داند...

مطهره شفيعي: شيوخ اصلاحات اين بار هم نقش اصلي را دارند؛ مانند همه آن انتخابات‌هايي كه پيروزي نتيجه‌اي بود كه عايد اصلاحات شد و برگي بر پرونده موفقيت‌هاي اين جناح افزود. اين بار هم قرار است دو انتخابات در ارديبهشت ماه برگزار شود؛ دو انتخاباتي كه پيروز يكي از آنها به پاستور و پيروز ديگري به بهشت مي‌رود. اصلاح‌طلبان برای پیروزی در اين انتخابات‌ها كه البته به اذعان برخي، از میان این دو، انتخابات رياست‌جمهوري از اهميت بيشتري برخوردار است فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده‌اند. ديروز تركيب شوراي عالي اصلاحات به عنوان نهاد تصميم‌گيرنده نهايي براي اصلاح‌طلبان در امر انتخابات تعيين شد كه احزاب مختلف در آن داراي نماينده هستند. اين شورا از سوي جناح اصلاحات به رسميت شناخته‌شده و همه اعضاي اردوگاه اصلاح‌طلبي خود را موظف به پذيرش تصميمات اتخاذ شده در اين شورا مي‌دانند، اما به نظر مي‌رسد مهر تاييد بر تصميمات شوراي سياستگذاري در جمعي ديگر بايد زده شود، چرا كه اصلاحات همواره خود را وامدار تجربه بزرگان اين جريان و البته جريان اعتدال مي‌داند. پس پر بيراه نيست تاييد نهايي را از آنان دریافت كنند.

 شيوخ بر سر يك ميز
اما شيوخي كه تصور مي‌شود مهر تاييد بر تصميمات شوراي عالي سياستگذاري بزنند، چه شخصيت‌هايي هستند؟ اعضاي اصلي تاييد براي جامعه مشخص هستند و نيازي به معرفي آنان نيست بنابراين به‌طور خلاصه درباره آنها و حضور احتمالي‌شان در نشست تاييد در ادامه توضيح داده خواهد شد.


 تجربه موسوي خوئيني‌ها برگ برنده اصلاحات
نخستين شخصيتي كه نامش براي بررسي و تاييد تصميم شوراي عالي سياستگذاري به ذهن خطور مي‌كند، آيت‌ا...‌موسوي خوئيني‌هاست. او كه سال‌هاست كمتر در مراسم‌ها و عرصه سياست علني حضور يافته است از نقش پررنگي در تصميمات جريان اصلاحات برخوردار است، همانند همان روزهاي دولت اصلاحات كه او به دليل نقش موثر و تاثيرگذارش يكي از سيبل‌هاي هجمه دلواپسان آن دوران بود. آيت‌ا... موسوي خوئيني‌ها لیدر معنوي دانشجويان مسلمان پيرو خط امام بود كه در جريان اشغال سفارت آمريكا نقش مهمي داشت. او نايب رئيسي دوره اول مجلس، عضو شوراي سرپرستي صدا و سيما، دادستاني كل كشور، رياست سازمان حج ايران، نمايندگي دوره اول مجلس خبرگان رهبري، نمايندگي مجلس خبرگان قانون اساسي و عضويت در شوراي بازنگري قانون اساسي را در رزومه كاري خود دارد. بنابراين با اين تجربه بهتر از بسياري سياسيون مي‌تواند تصميم خوبي براي عملكرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ اتخاذ كند.


 صبوري ناطق نوري، رمز پيروزي اعتدال


ناطق نوري هم مي‌تواند بر كرسي ديگر اين گعده شيوخ براي تاييد تصميمات شوراي عالي اصلاحات تكيه بزند. شايد اين سوال مطرح باشد كه ناطق نوري در دايره جريان اصلاحات نمي‌گنجد اما بايد در نظر داشت كه هدف جريان اصلاحات تحقق خواست مردم است و در اين مسير خط قرمزي براي گرايشات ديگر كه چنين اهدافي را دنبال مي‌كنند، ندارد. شيخ نور سال‌هاست كه نشان داده در رسيدن به اين هدف با اصلاح‌طلبان هم پيمان است و هجمه‌هاي دلواپسان مانع توقف حركت او و كاهش اراده‌اش نشده است. از سوي ديگر مشخص است كه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان ميانه‌رو گزينه‌اي جز دكتر حسن روحاني به عنوان كانديداي مورد نظر براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري در ذهن ندارند، بنابراين براي نيل به پيروزي او با آراي بالا بايد اصلاحات و اعتدال بار ديگر با يكديگر همراه شوند تا دلواپسان فرصتي براي خودنمايي نداشته باشند.


 ايستادگي محتشمي‌پور، پاسخ درخوري به دلواپسان


سومين شخصيت روحاني كه تصور مي‌شود در گعده احتمالي اصلاح‌طلبان براي تاييد تصميم شوراي عالي سياستگذاري حضور داشته باشد، حجت‌الاسلام والمسلمین علي اكبر محتشمي پور است كه او هم داراي سوابق اجرايي و با اهميتي دركشور بوده است و به دليل مشي ميانه‌روي كه دارد مورد توجه سیاسيون قرار دارد. محتشمي پور كه از اعضاي ارشد مجمع روحانيون است مانند ناطق نوري و موسوي خوئيني‌ها بارها مورد هجمه دلواپسان قرار گرفته است و ترجيح داده همانند موسوي خوئيني‌ها كمتر در عرصه سياست علني حضور داشته باشد اما از تلاش براي اخذ بهترين تصميمات در اردوگاه اصلاح‌طلبي دريغ نكرده است. نكته قابل تامل و توجه آنجاست كه او هيچگاه آنچنان كه تصور مي‌شد به انتقاد از مخالفان اعتدال و اصلاحات نپرداخته و در چند مورد زماني لب به انتقاد گشود كه شاهد بي احترامي به بيت بنيانگذار انقلاب اسلامي بود. بنابراين دلسوزي او يكي از عوامل مهم در بررسي و تاييد نظر شوراي عالي سياستگذاري است.


 آيت‌ا...‌هاشمي،  پيشتاز تصميم‌گيري
البته نبايد فراموش كرد كه اين تاييد و تصميم‌ها بر روال آنچه است كه آيت‌ا...‌هاشمي براي كشور مفيد مي‌داند. اگر به سخنراني‌هاي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام دقت شود، او بارها به دولت دوم روحاني اشاره داشته است؛ بدين معنا كه از نگاه آيت‌ا...‌هاشمي كه بسيار قبل‌تر نمايان شده بود، روحاني گزينه اول و آخر است و با حضور او مي‌توان برنامه‌هاي پيشرفت و توسعه كشور را سامان داد. بنابراين بسيار پيش از اينكه اصلاح‌طلبان و اعتداليون بر طبل حمايت از روحاني در انتخابات ۹۶ بكوبند، آيت‌ا...‌هاشمي حرف آخر را بيان كرده بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار