شوشان / شاهين يوسفي "> رود خانه های خوزستان
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۴

شوشان / شاهين يوسفي

یک سوم از آبهای سطحی ایران در خوزستان جریان دارد، کارون، کرخه، دز و مارون از مهمترین رودهای خوزستان هستند.

رودخانه کارون با طول 890 کیلومتر از نظر طول رودخانه در ایران در مرتبه سوم قرار دارد این رود از کوه های بختیاری سرچشمه گرفته و با گذشتن از مناطق مختلف به خلیج فارس می ریزد، و شهر اهواز را به دو قسمت باختری و خاوری تقسیم می کند و در شوشتر این شهر را همچون جزیره ای در میان می گیرد. نام این رودخانه در حدود 1400سال پیش (دُجیل) نامیده می شد هم اکنون بروی این رودخانه سدهای بزرگی ایجاد شده.

رودخانه دز با طول 515 کیلومتر از نظر طول رودخانه در کشور در مرتبه نهم قرار دارد، این رودخانه از کوه های بختیاری و اشترانکوه سرچشمه گرفته و از شمال دزفول پس از گذشتن از درون این شهر در منطقه ای بنام بندقیر به کارون می پیوندد، سد دز بروی این رودخانه در شمال دزفول در سال 1341 احداث گردیده این سد از پی با ارتفاع 203 متر یکی از عظیم ترین سدهای کشور است.

رودخانه مارون از کوه های کهگیویه سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از بهبهان و رامهرمز با نام جراحی بطرف شادگان و خلف آباد جریان می یابد.

رودخانه شاوور که سرچشمه آن در حدود 35 کیلومتری شمال شوش دانیال می باشد با گذشتن از میان این شهر تاریخی به کرخه می ریزد، آرامگاه دانیال نبی در کنار این رودخانه واقع است باید خاطر نشان کرد که رودخانه شاوور تاریخ و تمدن شگرفی را در کنار خود پرورانده.

رودخانه کرخه با طول 755 کیلومتر بلحاظ طولی در رتبه پنجم قرار دارد سرچشمه آن از کرمانشاه بوده که با گذشتن از لرستان و ایلام در نهایت به خوزستان می رسد و در قسمت هایی ازاین رودخانه جنگل و بیشه زار زیبایی بچشم می خورد.

رودخانه زهره که از فارس سرچشمه گرفته و به خلیج فارس می ریزد با طول 490 کیلومتر در رتبه دهم قرار دارد.

رودخانه ها در هر زمان از تاریخ یکی از مکان های تجمع انسان ها بوده و رود های خوزستان هم در قرن های متمادی مکانی برای بوجود آمدن تمدنهای بزرگ و کهن بوده اند.

امید است که همه ما اهمیت حیاتی و تاریخی رودخانه های کشورمان را بیشتر بدانیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار