اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۹۰۴
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
تحلیلی بر حضور مجدد استاندار سابق در فضای سیاسی خوزستان
مقتدایی استاندار سابق خوزستان در تاریخ اجتماعی خوزستان دارای نقش و جایگاه خاصی است و نمی توان او را...
 
شوشان / محمد رحمانی : مقتدایی استاندار سابق خوزستان در تاریخ اجتماعی خوزستان دارای نقش و جایگاه خاصی است و نمی توان او را در مراحل مختلف تاریخی استان نادیده گرفت. بی شک تاثیرات حضور وی در کلان استان برای عده ای خوشایند بود و عده ای دیگر ناخوشایند.

 برخی رفتن او را موجب کندی توسعه قلمداد می کنند و عده ای دیگر ماندنش را سدی برای توسعه میدانستند. تاثیرات اخلاقی و مدیریتی مقتدایی قطعا در پوشش دادن به مسائل کلی استان، قاطعانه و با صلابت بود، تحمل مدیران خطا کار و فاقد کارایی را نداشت. در تعاملات و تفاهمات میان احزاب و شخصیت های اصلاحات، یک رابطه دو گانه و پیچیده ای داشت.

عده ای از اصلاح طلبان از او ناراضی بودند و توان و تحمل او را در مسند استانداری نداشتند و برخی دیگر رابطه خوب و عالی با او داشتند و میدانستند شخصیت رفتاری ایشان، میتواند بر پیشبرد توسعه و حفظ جایگاه کلیت احزاب اصلاح طلب در استان کمک کند.

 در زمان او سخنرانی های مختلف چهره های ملی لغو نشد و خود شخصا مسولیت ورود و خروج مهمانان را بر عهده میگرفت، در درون استان، عده ای اعتقاد داشتند بخوبی تقسیم مسئولیت ها را انجام نداده و نتوانسته بر یک سری مطالبات گروهای مختلف اعمال نظر داشته باشد، اما خود شخصا معتقد بود بر چینش مدیران بر مبنای شایسته سالاری اقدام میکنیم و قومیت و زبان برای سیستم اداری و مدیریت استان، از اصول اولیه انتصابات نیست، در تحول و چشم انداز توسعه کلان استان به خوبی نتوانست برنامه های دولت را پیاده کند.

 در دوران صدارتش رابطه صمیمانه ای با مرکز وجود نداشت، دلیل این گسست و نبود رابطه مناسب، در چند موارد همچون خودرو های اروندی و... میتوان قلمداد کرد. مقتدایی در گام نخست خود بعنوان نماینده عالی دولت در استان، میتوانست نسبت به برخی از مسائل، با تامل و عدم شتابزدگی برخورد کند و در برخی مواضع دیگر سرعت عمل داشته باشد، شخصیت رفتاری محکم و با صلابت مقتدایی، ناخودآگاه به خیلی افراد اجازه برخورد و نزدیک شدن با او را نمیداد.

"مقتدایی و انتخابات شورای شهر"

حال امروز در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر و ریاست جمهوری، نام مقتدایی بر زبانها میپیچد. عده ای اعتقاد دارند که وی، بر معادلات شورای شهر تاثیر گذار است و توانایی دارد لیست خود را برای پیروزی در شورای شهر ببندد. شخصیت خاص مقتدایی و نوع گفتمانش براحتی میتواند با عامه مردم ارتباط خوبی برقرار کند و با دوری جستن از دیالکتیک سخت و پیچیده ، بر اعتماد مردم به لیست مورد نظر اهتمام ببخشد.

 وقتی صحبت از تاثیر گذاری مقتدایی در شورای شهر به میان میاید، میتوان این احتمال داد که با برنده شدن لیست نزدیک به ایشان، شانس شهردار شدن کلان شهر اهواز هم دور از دسترس مقتدایی نیست.

شهردار شدن مقتدایی پس از دوره کنونی شورای شهر که بسیار ضعیف و ناکارآمد از آب درآمد، میتواند پایانی بر سهل انگاری ها باشد، چون شخصیت و سابقه اجرایی ایشان به گونه ای است که میتواند بر ضعف ها و خلاء های موجود احاطه داشته باشد و ضعیف ترین شهر از نظر مدیریتی و شورای شهر را به مدل بالاتری در بین سایر شهرها برساند.

احتمال ورود مقتدایی به عرصه انتخابات شورای شهر و دادن لیست، قطعا به برنده شدن حتمی وی ختم خواهد شد چون شاخص ها و توانمندی های افراد حاضر در لیست مورد نظر با سایر لیست ها و گروها متفاوت خواهد بود و یک سِری افراد خاص و توانمند که دارای سابقه اجرایی و شایستگی هستند میتوانند در لیست مورد نظر مقتدایی جا بگیرند.
 عده ای اعتقاد دارند حضور مقتدایی و یارانش به تکثر و داغ شدن رقابت و خروج بسیاری از رقبا از صحنه منجر میشود، چون وقتی لیستی قوی و محکم از طرف یک شخصیت شناخته شده  مثل مقتدایی بسته شود بسیاری از رقبا توان ماندن در صحنه رقابت را در خود نمیبینند و برای جلوگیری از هزینه و زمان، از نامزدی انصراف خواهند داد.

"مقتدایی، داشته ها و نداشته ها"

آنچه بر سیستم و رفتار سیاسی مقتدایی، قابل تحلیل و بیان است، در نوع تعامل و تفاهم با کلیت افراد و گروهای سیاسی است، این فاصله از دیدگاه مختلف، یکی از نقاط ضعف وی محسوب میشود و البته هیچ گاه نتوانست این خلاء کاری و اجرایی خود را اصلاح کند.

 رابطه صحیح با گروهای مختلف اجتماعی اعم از سیاسی و غیر سیاسی در پیشبرد و رسیدن به اهداف کلان ، غیر قابل انکار است، در مقام استاندار یا شهردار، این تعامل نقش پررنگی باید داشته باشد چون حضور گروهای مختلف مردمی مخصوصا کانون های مردن نهاد، موحب سبک تر شدن بار و وظایف محوله خواهد شد، پس مقتدایی اگر همت کند و مقداری تلاش داشته باشد براحتی میتواند بر کرسی شهرداری تکیه زند.شخصیت اجرایی مقتدایی در چشم داشتن به اهداف بلند و سیر کردن در کوه قاف است، در کتاب از کودکی کار تا استاندار ، عینا به شخصیتی برخورد میکنیم که هیچ گاه دست از تلاش بر نداشت و همیشه خود را توانا تر و اقتدارتر از زمانه خویش قلمداد میکرد.

 حس اعتماد به نفس بالا، ایمان به توانایی و پتانسیل مدیریتی از امتیازهای ذاتی او است، شاخص هایی همچون، "رجل سیاسی" را در کارنامه کاری او عینا میتوان مشاهده کرد، نماینده چند دوره مجلس، استاندار دو دوره، دولت اصلاحات و اعتدال ، حضور در مناصب مختلف مدیریتی، از او مدیری ساخته که توان دارد به فراتر از استاندار فکر کند و ترغیب به حضور در کارزار ریاست جمهوری شود، هر چند موفقیت در رقابت ریاست جمهوری، نیاز به وزن اجتماعی بالا در سطح کلان و لایه های مختلف اجتماعی است، و هزینه و ساز و کار قوی و مناسبی را میطلبد، ولی این امید وجود دارد که شخصیت و رفتار خاص مقتدایی، بر برخی از موانع چیره شود.

شاخص های "رجل سیاسی"، شناخت و حضور مردم در دو استان خوزستان و هرمزگان، آشنایی نسبی استان های همجوار از عملکرد او، میتواند تکمیل کننده نقاط مثبت مقتدایی، برای حضور در انتخابات باشد، البته در راه نامزدی ریاست جمهوری کار ساده و آسان نخواهد بود، مسیر رسیدن به پاستور، نیازمند اجماع اصلاح طلبان کشور است که سبد رای تعیین کننده ای برای رییس جمهور آینده محسوب میشوند است که این اجماع براحتی و سادگی بدست نخواهد آمد.

حال با تحلیل درباره حضور مقتدایی در مناسبات شورای شهر و ریاست جمهوری بعنوان یک فرد معادله ساز، این انتظار میرود که توانایی ها و قابلیت های اجرایی وی، بیکار نماند و در عرصه پیشرفت و توسعه همه جانبه استان بکار گرفته شود.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۸
comment
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
comment
3
0
comment درود بر آقای مقتدایی کاش ميومد برا ریاست جمهوری
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
comment
3
1
comment در این عمر ۴۰ ساله ام کمتر کسی را در خوزستان دیدم که درایت و کاردانی دکتر مقتدایی را داشته باشد.
comment
کارشنا مسائل سیاسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
comment
1
4
comment اولا:ایشان وتیم همراهش صاحب خطا بودند طبق مستندات(اگرخطا کارنبود شبانه عزل و اخراج نمی شد)
دوما:اگر ایشان توان پیشبرد داشت، درمجلس شورای اسلامی شکست مفتضحانه از اصولگرایان نمی خورد.
سوما:هدف ایشان از انتخابات شورای شهر ،جز [...] چیز دیگری نیست.
چهارما:باتوجه به اینکه مشارالیه، انسان پرحاشیه، ماجرجو می باشد، کلانشهر اهواز به عقب وحاشیه رانده می شود.
پنجما:از آقا امید حلالی خواهش می کنم، باتوجه به خصوصیات زشت وزننده [...] ، چیزی از ایشان در سایت وروزنامه خوشنام متعلق به خود ، در جهت نفع مردم شریف وزحمتکش استان ننویسد.
والسلام
صادق خدایار
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
comment
1
3
comment متاسفانه در خصوص آقای مقتدایی خیلی اغراق نموده اید.ایشان فردی خود خواه وکینه توز است و به هیج وجه به توانایی افرد توجه ندارد در لاک خود و دوستانش محدود است آیا به انتخاب مدیران و مسولین و معاونین و فرماندارانش توجه نکردید .
comment
فعال اجتماعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
comment
1
2
comment مقتدایی فردی بسیار ناکارآمدی بود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
comment
1
2
comment به نظربنده مقتدایی استانداری بود که درفضا تصمیم می گرفت
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
comment
1
3
comment مقتدایی استانداری بود ،مدام دچار خطای مدیریتی،فرافکنی،کلیشه ای، هاله ای و اسنادی می شد
comment
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
comment
1
2
comment مقتدایی بدرد مدیریت شهری نمی خورد،او فردی خود رای و خود خواه بود
comment
جاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
comment
2
2
comment مقتدایی دارای سیستم مکانیکی و بسته بود،و درخور استانداری نبود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
comment
2
2
comment من فکر می کنم دولت اشتباه کرد ،مقتدایی را بعنوان استاندار منصوب کرد،دلیلش اینست که بعد از ۳سال ایشان را برکنار کرد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
comment
2
2
comment مقتدایی یک خودخواه تمام عیاربود
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
comment
2
3
comment مقتدایی از افراد ناکارآمد استفاده کرد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
comment
0
0
comment مقتدایی مرد بود
comment
amir ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
comment
0
1
comment مقتدایی استراتژی های اشتباهی داشت و از موثرترین این اشتباهات عدم تعامل با مرکز بود و رابطه خوبی با وزرا و کابینه نداشت... به همین دلیل در گرفتن بودجه از مرکز بسیار بسیار به استان لطمه وارد کردند... اسناد موجود است شما به راحتی میتوانید مبلغ بودجه ای که به استان تعلق گرفت در هر سه سال استانداری ایشان مقایسه کنید
comment
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
comment
0
0
comment سلام...به نظر من عملکرد مدیریتی مقتدایی ورژن ۱ و۲ با داشتن حدود ۲۰ مشاور در استانداری خیلی ضعیف بود....اگر از ایشان یک مقاله یا سخنرانی تحلیلی در خلال دوران ۸ساله ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد وجود دارد لطفا اطلاع دهید...ایشان استاد استفاده از فرصتها بود...
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
comment
0
0
comment حیف وصدافسوس که مقتدایی اومد استاندارشما شدوالله [...]نداریدوگرنه چشم بسته نظرنمیدادید
comment
سهیلی کارشناس سیاسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
comment
0
0
comment دکترمقتدایی نترس بودندوهمین باعث شد برخی بزرگان مملکت بخاطرترس ازدست دادن موقعیتوش ایشون روبرکنارکردند دکترمقتدایی مردعمل بود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
comment
0
0
comment درودبررحمانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار