شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
گزارش شوشان از یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب خوزستان/ حضور مدیران سابق ارشاد خوزستان در مراسم افتتاحیه/ حضور ٢٦ ناشر کتب عربی در نمایشگاه کتاب استانی/ کتاب و کتابخوانی باید به برند فرهنگی تبدیل شود
یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب خوزستان پنج شنبه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی خوزستان با حضور محمد مهدی احمدی نماینده...



شوشان: یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب خوزستان پنج شنبه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی خوزستان با حضور محمد مهدی احمدی نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ، مدیرکل ارشاد خوزستان ، معاون امنیتی و انتظامی استانداری و جمعی دیگر از مسئولین برگزار شد. 

از حاشیه های جالب مراسم افتتاحیه ، حضور مدیران کل ارشاد خوزستان در سال های اخیر بود و حجت الاسلام سپهر و حجت الاسلام بسی خاسته مدیران اسبق ارشاد خوزستان ، جوروند مدیرکل فعلی ارشاد خوزستان را همراهی می کردند.

در این مراسم مدیرکل امور استان ‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که در بررسی های به عمل آمده مشخص شد که میزان مطالعه تناسبی با فرهنگ غالب ما ندارد؛ این میزان مطالعه آنقدر پایین است که حتی مقام معظم رهبری از آن اظهار نارضایتی می کنند.

حضور ٢٦ ناشر کتب عربی در نمایشگاه کتاب استانی

به گزارش شوشان ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در حاشیه در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه کتاب استانی خوزستان در گفتگو با شوشان ،  با اشاره به نقش نمایشگاه کتاب در گسترش کتابخوانی گفت: نمایشگاه‌ های کتاب بعنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی در عرصه ‌های هدف‌گذاری هر نظام مدرن و پیشرفته می تواند عنصر فعال جذب و افزایش دهنده آمار مطالعه باشد. 

محمد جوروند با اشاره به تعداد ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب خوزستان، تصریح کرد: در یازدهمین نمایشگاه سراسری ‌کتاب در حوزه کتاب های زبان فارسی بیش از 469 ناشر ، در حوزه کتب عربی 26 ناشر حضور دارند که این آمار نسبت به دوره‌های گذشته  افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: تقاضاهای زیادی در زمینه کتاب‌های عربی وجود داشت به همین دلیل امسال از ناشران کتب عربی برای حضور در نمایشگاه دعوت شده به طوری که 26 ناشر در زمینه کتب عربی به صورت تخصصی در این نمایشگاه حضور دارند. 

وی بیان کرد: امسال مبلغ 650 میلیون تومان بن یارانه‌ای به خرید کتاب‌های نمایشگاه اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته 150 میلیون تومان افزایش اعتبار داشته است و  علاقه‌مندان می‌توانند کتاب های نمایشگاه را با تخفیف 20 درصدی خریداری کنند. 

جوروند در ادامه استقبال شهروندان از نمایشگاه را قابل تقدیر خواند و گفت: حضور گستره و استقبال شهروندان خوزستانی از یازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان نشانه‌ ی عشق و ارتباط این شهروندان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وجود کتاب درهرکشوری جایگاه ویژه خود را دارد

در این مراسم ، آیت الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با بیان اینکه کتاب مانند یک رویداد تاریخی که در یاد و خاطره فعالان عرصه‌های مختلف‌ و نسل های آینده می ماند، گفت: کتاب مانند رخدادی است که برای همیشه در ذهن مطالعه کننده‌ می ماند و به هیچ عنوان از ذهن او فراموش نمی شود و لازم است بگوئیم که کتاب یار دیرین هر فرد است. 

آیت الله شفیعی حضور مدیران سابق و فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه را نشانه اتحاد و همدلی میدان مدیران دانست و گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و دعوت از مسئولین سابق ارشاد ، دلیلی بر همفکری و تلاش برای رسیدن به اهداف ترسیم شده دارد.

وی با بیان اینکه کتاب می تواند در ساختن جامعه هوشمند و سالم نقش مهمی را ایفا کند، گفت: باید اهمیت سخنان شهید مطهری با این مضمون که تمام تمدنی که در دنیا وجود دارد و تمام فرهنگ ، امور علمی و عقیدتی به برکت کتاب است که درهر عصر و زمانی به تناسب آن زمان کتابی نوشته شده است را مورد توجه قرار دهیم.

آیت الله شفیعی با اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی در ایران، گفت: کتاب در هر کشوری دارای جایگاه معینی است که بحمدالله در جمهوری اسلامی ایران کتاب بعنوان ذخیره فرهنگی تلقی می شود که این برهان بر جایگاه بلند و مقدس‌کتاب در ایران است.  وی افزود: نابود کردن برخی کتابخانه ها در طول تاریخ نشان می دهد که برخی افراد با آگاهی به قدرت ایجاد تحول توسط کتاب ها به جنگ با آنها رفتند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مسئولان نظام اسلامی فرزندان کتاب هستند و بسیاری از مسئولان ما دارای تالیفاتی هستند که تالیفات امام راحل و برخی بزرگان دین امروز مورد استفاده مردم است .

کتاب و کتابخوانی باید به برند فرهنگی تبدیل شود

همچنین در این مراسم ؛ نماینده ویژه وزیر ارشاد گفت: استان خوزستان دارای پیشینه تاریخی و تمدن بالایی است و تقدیم ١٦ هزار شهید تحت پوشش بنیاد شهید و ٢٣ هزار شهید خوزستانی در سطح کشور و ٣٥ هزار جانباز از افتخارات این استان است.

محمد مهدی احمدی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به نسل آینده منتقل می شود و همه پیشوایان و بزرگان حوزه دین فرهنگ کتاب و کتابت را تشویق کرده و برای جایگاه کتاب اهمیت خاصی قائل هستند.

وی گفت: در طول تاریخ حملات زیادی به‌ کتابخانه‌ها شد که کتب‌های زیادی در آن دوره‌ها از بین رفتند، اما نظر و گرایش مردم نسبت به مطالعه و فرهنگ غنی ایران باعث شد که کتابخانه‌ها مجدداً احیا شوند و کتاب جایگاه خود را دوباره به دست آورد.

مدیرکل امور استان ‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نه تنها کتاب و نویسندگی در تفکر اسلامی و ایرانی ارزش دارد بلکه کتابداری نیز سنت حسنه ای است به طوری که خواجه نصیر الدین طوسی نیز به آن پرداخته و در حوزه دین و فرهنگ ملی کتابداری نیز در کنار کتاب دارای جایگاه است.
 
محمد مهدی احمدی با اشاره به نقش کتابداری در ایران و کشورهای اسلامی دیگر، عنوان کرد: اکثریت علمای دین در نجف و قم در کنار خدمات مذهبی خود با افتخار کتابدار بودند. پس نه تنها نویسندگی در تفکر اسلامی ارزش دارد بلکه کتابداری نیز سنت حسنه‌ای است که جایگاه ویژه‌ای دارد. 

 وی با بیان نارضایتی و گلایه مقام معظم رهبری از کاهش آمار مطالعه در کشور، عنوان کرد: اگرچه کتاب در جامعه مذهبی و عمومی ما دارای ارزش والایی است اما متاسفانه میزان آمار مطالعه کشور بطور نسبی کاهش یافته که در همین راستا مقام معظم رهبری ابراز نارضایتی نمودند.  

مدیرکل امور استان ‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استفاده شهروندان جامعه‌های پیشرفته از کتاب در اتوبوس و متروها، گفت: باتوجه به اینکه شهروندان جامعه‌های مدرن و پیشرفته از وقت خود در مکان های عمومی مانند اتوبوس و مترو در راستای افزایش سطح علمی خود کتاب مطالعه می کنند توانسته اند کتاب را به یک برند فرهنگی تبدیل کنند.   

احمدی در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم کتاب بعنوان یک برند فرهنگی در ایران شناخته شود و بعنوان یک جامعه پیشرفته در میان جامعه‌های بین المللی شناخته شویم باید کتاب را به سبد ارزاق خانواده اضافه کنیم طوری که خانواده احساس کند که مانند غذا به او نیاز دارد. 

احمدی تصریح کرد: نخبگان، اندیشمندان و مسئولان می توانند بستری های را فراهم کنند تا کتاب به عنوان ضرورت جامعه شناخته شود که در همین راستا می توان افزایش میزان مطالعه را در جامعه لمس کرد.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در توسعه فرهنگ مطالعه در بین خانواده‌ها، گفت: آموزش و پرورش بعنوان یک بزرگترین فعال و مرجع فرهنگی می تواند در ایجاد انگیزه مطالعه و کتابخوانی نقش تاثیر گذاری داشته باشد که انتظار می رود در این راستا اقداماتی پیش ببرد. 

احمدی با اشاره به کمک و مساعدت های وزارت ارشاد به خوزستان، افزود: در سه سال گذشته نزدیک به  ٦٦ میلیارد ریال کمک در حوزه فعالیت های فرهنگی از جمله جمایت از مولفین، ناشران، کمک به جشنواره ها و حوزه های ادبی صورت گرفته است که یک میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان به صورت نقدی و اهدای کتاب به استان خوزستان در حوزه های مختلف فرهنگی و در راستای گسترش فرهنگ استان کمک شده و حمایت از حوزه های فرهنگی اولویت نخست وزارت ارشاد می باشد. 







































نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار