شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان کشور / موسوی: حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند اراده ویژه دولت و مجلس است / عارف:‌ امیدواریم نتیجه انتخابات ریاست جمهوری استمرار مسیر سال ۹۲ باشد / دانش آشتیانی: معیشت و منزلت معلمان در کانون سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد
پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان کشور 184 نفر از اعضای انجمن های استانی از جمله خوزستان حضور داشتند.


شوشان: پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران صبح امروز (پنج‌شنبه) برگزار شد. در این کنگره که با حضور دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد پیام سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور دوران اصلاحات قرائت شد.

موسوی: حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند اراده ویژه دولت و مجلس است

 در ادامه این نشست ، عبدالرزاق موسوی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان بر بحث معیشت و منزلت فرهنگیان و اجرای قانون تاکید کرد و از رئیس جمهور و قوه قضاییه درخواست کرد که براساس اصول قانون اساسی به پیگیری رفع حصر بپردازند.

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران حل مشکلات آموزش و پرورش را نیازمند اراده ویژه دولت و مجلس عنوان کرد. سیدعبدالرزاق موسوی در پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران اظهار کرد: ما معتقدیم اصلاح‌طلبی، رعایت حقوق دیگران، احترام به کرامت انسانی، استقلال قضات و احترام به آزادی‌های فردی است و کشور و انقلاب متعلق به تک تک مردم است.

وی افزود: پایبندی به قانون اساسی و اندیشه و سیره امام (ره) می‌تواند منجر به تقویت و انسجام ملی شود. ما در همین راستا از نظام و دستاوردهای آن حمایت کرده و خواهیم کرد و مواضع خود را شفاف بیان کرده‌ایم.

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران یادآور شد: به اعتقاد ما بدون توجه به آموزش و پرورش مشکلات کشور حل نمی‌شود و حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند اراده دولت و مجلس و همچنین استفاده از ظرفیت فرهنگیان است.

موسوی در ادامه خواستار رسیدگی به موضوع حصر خانگی از سوی روسای جمهوری و رئیس قوه قضائیه شد و گفت: از رهبری نیز تقاضا داریم همچنان که در شرایط سخت گره‌های زیادی از کشور را گشودند این گره را نیز در آستانه سال نو و در آستانه دو انتخابات پیش رو بگشایند.

به گزارش ایسنا، در پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس و همچنین برخی فعالان سیاسی از جمله بهزاد نبوی، محمد سلامتی، ولی‌الله شجاع پوریان و... حضور داشتند.
 
  


عارف:‌ امیدواریم نتیجه انتخابات ریاست جمهوری استمرار مسیر سال ۹۲ باشد

در بخش بعد محمد رضا عارف نماینده ی مردم تهران و رئیس فراکسیون امید به بیان مسائل و مشکلات و جایگاه معلمان و اعلام امادگی فراکسیون امید برای شنیدن راهکارها و برنامه انجمن اسلامی معلمان و ضرورت عزم ملی برای رسیدگی به مشکلات این قشر اشاره کرد و در ادامه به لزوم هماهنگی و همکاری انجمن اسلامی معلمان با تاکید بر عقلانیت و خردجمعی برای حضور فعال  در انتخابات تاکید کرد.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ابراز امیدواری کرد که کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده با قاطعیت در دور دوم در پاستور حضور یابد.

 محمدرضا عارف در پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران، اظهار کرد: ما باید مسیر سال ۹۲ را ادامه دهیم و راهی جز این نداریم. باید ببینیم که دولت برآمده از حماسه سال ۹۲ با چه مشکلاتی روبروست و بعد با نگاه به دستاوردهای دولت کمک کنیم مسیر تداوم یابد و تلاشمان این باشد که نتیجه انتخابات اردیبهشت ماه آینده استمرار مسیر سال ۹۲ باشد.

عارف با ابراز امیدواری نسبت به همدلی و صمیمیت جریان اصلاحات در دو انتخابات پیش‌رو، تصریح کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری هفته آینده تصمیمات خود را درباره انتخابات شوراها اعلام خواهد کرد. ما جلسه‌ای با نمایندگان استان‌ها در این رابطه خواهیم داشت و برنامه‌مان این است که سیاست‌گذاری به شکل متمرکز و اجرا به شکل غیرمتمرکز انجام شود و شورای عالی در هیچ حوزه‌ای دخالت نداشته باشد بلکه خود حوزه‌ها انتخاب کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین گفت: در مورد انتخابات ریاست جمهوری ما برنامه مشارکت و حضورمان را تا پایان سال ارائه خواهیم کرد تا ان‌شاءالله کاندیدای ما با قاطعیت در دور دوم در پاستور حضور یابد.

عارف خاطرنشان کرد: ما در اردیبهشت ماه آینده دو انتخابات مهم در پیش داریم و معتقدیم باید روندی که از سال ۹۲ بر مبنای عقلانیت، خرد جمعی و عبور از منافع گروهی، جبهه‌ای و فردی و ترجیح منافع ملی طی کردیم ادامه دهیم، همانطور که در گام دوم محکم‌تر جلو رفتیم. تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در واقع نشان دهنده درایتی بود که در جریان اصلاحات وجود داشت و ما باید در گام سوم نیز مسیر عقلانیت، آرامش و امید را ادامه دهیم.

وی یادآور شد: راهبرد اصلی ما حضور پای صندوق‌های رأی با رعایت اخلاق و ارزش‌هاست و انتظار داریم فردای رقابت، رفاقت کنیم. ما دست برادری‌مان را به سمت همه جریانات داخل نظام دراز کردیم و در خیلی از موارد از حقوق احزابمان گذشتیم. در انتخابات آینده شوراها نیز باید از تجربه گام دوم استفاده کنیم. محور حرکت در این انتخابات شورای عالی سیاست‌گذاری است. انتخابات شوراها برای ما از نظر جایگاه مردم و شوراها در قانون اساسی اهمیت دارد و اینکه تشکیل شوراها دستاورد دولت اصلاحات است. لذا باید در این انتخابات حضور جدی داشته باشیم و چهره‌های متخصص دردآشنا را انتخاب کنیم تا پارلمان‌های محلی تقویت شود.

رئیس فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود در پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان ایران، معلمان را موثرترین قشر خودنخبه در خدمت انقلاب و پیگیر تحقق آرمان‌های انقلاب توصیف کرد و گفت: این قشر در رویدادهای مختلف بعد از انقلاب نیز تأثیرگذاری زیادی داشتند و نقش کلیدی و مهمی را در تحقق اهداف و برنامه‌های نظام ایفا کردند.

وی افزود: ما امروز با آسیب‌های جدی در حد بحران روبرو هستیم که اگر ریشه‌یابی شود به دوران نوجوانی و جوانی برمی‌گردد که ریشه در تعلیم و تربیت دارد. ما باید موضوع تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش را در برنامه‌های درازمدت ببینیم. در حالی که متأسفانه بخش‌هایی که خروجی کوتاه مدت دارند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند چرا که به هر حال دوره مدیریت‌ها کوتاه و ثبات مدیریت کم است و افراد می‌خواهند گزارشی برای ارائه داشته باشند لذا خیلی به مسائل بلندمدت نمی‌پردازند.

عارف ادامه داد: من معلمی را یک شغل نمی‌دانم بلکه معلمی شغل است. این افراد کمتر به خاطر منافع مادی معلمی را انتخاب کردند بلکه بیشتر به خاطر نگاه بلندمدت به انسان آن را انتخاب کردند که البته این امر تکلیف نهادهای حاکمیتی را برای تأمین معاش معلمان از بین نمی‌برد. آنچه مسأله نظام ما است منزلت و معیشت معلم است که باید آن را حل کنیم و تا زمانی که این مسأله حل نشود نمی‌توانیم در اهداف دراز مدت‌مان موفقتی صددرصد داشته باشیم.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی همه نظامات اداری برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری ما به سمتی رفت که خانواده‌ها در انتخاب شغل فرزندان اولویت اول را معلمی قرار دادند آن وقت می‌توان گفت که راه درستی رفته‌ایم. اما الان با این وضعیت خیلی فاصله داریم. نگاه ما به قشر تأثیرگذار معلم هم بسیار مهم است. من به منزلت بیش از معیشت معلم اهمیت می‌دهم. اما اگر معیشت تأمین نباشد شاید نتواند اثر زیادی داشته باشد لذا باید با اولویت به این مسأله بپردازیم.

وی با اشاره به برنامه ۱۲۶ ماده‌ای فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در پایان دوره چهارساله مجلس گزارش خوبی درباره اجرای این برنامه ارائه کنیم. موضوع معیشت و منزلت معلمان از جهت‌گیری‌های مهم در این برنامه و جزو اولویت‌های ما است و البته ما به دنبال راهکار کوتاه‌مدت نیستیم بلکه معتقدیم راهکار و برنامه پایدار برای مسائل معلمان، منزلت و معیشت آنها در نظر گرفته شود. 
 


دانش آشتیانی: معیشت و منزلت معلمان در کانون سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد
 
 وزیر آموزش و پرورش هم به بحث در خصوص منزلت فرهنگیان با تاکید بر پیگیری حق و حقوق آنها پرداخت.

فخرالدین دانش آشتیانی در پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان، اظهار کرد: هرگامی که در جهت تثبیت و ارتقای نهادهای مدنی برداشته می‌شود، قدمی در راه توانمندسازی جامعه و پیشبرد فرآیند توسعه ملی و اصلاحات همه جانبه است. تلاش شما برای بالا بردن ظرفیت‌های انجمن هم کوششی ملی است که نظام آموزش و پرورش، جریان اصلاحات و نظام از آن سود می‌برند.

دانش آشتیانی افزود: انجمن اسلامی معلمان برای من که توفیق همراهی و همکاری با شهید رجایی را داشتم و امروز افتخار همکاری با بسیاری از اعضای آن را دارم، نهادی ناشناخته نیست. از قدیم با  ظرفیت‌های آن ‌آشنا بودم و اکنون هم به حمایت‌ها،مساعدت ها، نقدها و راهنمایی های شما پشت گرم و نیازمندم.

وی ادامه داد: از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و دوره های بعد آن در تلخ و شیرین وقایع کشور بسیار با هم بوده ایم وامید داریم که آرمان های والای انقلاب و اندیشه های بلند حضرت امام «ره» را در مسیراعتلای ایران اسلامی و ارتقای نظام آموزش وپرورش کشور را با هم پی بگیریم؛ و براین باوریم که برای ساختن ایرانی آباد و سربلندکاری ضروری تر و بنیادین تر از «پرورش» فرزندان این سرزمین و «آموزش» آنان نیست.

وزیر آموزش و پرورش نهاد آموزش و پرورش را بنا و مدار توسعه همه جانبه کشور توصیف کرد و گفت: هرگونه سرمایه‌گذاری برای مدرسه، معلم و دانش‌آموز، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای توسعه و پیشرفت کشور و بهبود و اصلاح همه جامعه است. ما معتقدیم مبدأ و محل همه تحولات اساسی کشور، نظام آموزش و پرورش است و این محدود به یک دستگاه اجرایی نیست، بلکه مسئله آموزش وپرورش، مسئله محوری جامعه، نظام و دولت است که هر گشایشی در آن، گشایش در سایر بخش‌ها و هر تنگنایی در آن، تأثیرگذار در همه زمینه‌ها است.

دانش آشتیانی با بیان اینکه ضرورت بهبود وضعیت معلمان و تعلیم و تربیت فرزندان محدود به وزارت آموزش و پرورش و حتی دستگاه‌های حاکمیتی نیست، اضافه کرد: مسئله امروز و فردای جامعه ما،مسئله مدرسه،مسئله معلم،مسئله دانش آموز و ضرورت بهبود و ارتقای وضعیت معلمان و مدارس و آموزش و پرورش فرزندان کشور از جمله مسائل ملی جامعه است.

عضو کابینه تدبیروامید اضافه کرد:  پس باید بهینه‌سازی نظام آموزش و پرورش دغدغه عام و ملی باشد. ما نیاز داریم با نگاهی نو و ‌آینده‌نگرانه، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی آموزش و پرورش را ببینیم و با عزم ملی، راه‌های نپیموده و ظرفیت‌های جدید را برای حل مسائل این بخش پیدا کنیم و به کار بندیم.

وی با بیان اینکه تبدیل آموزش و پرورش و مسائل مربوط به آن به گفتمان غالب کشور، راه را برای خروج از تنگناهای این حوزه باز می‌کند، گفت: مسائل این حوزه از جمله معیشت و منزلت معلم باید در کانون سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های رسمی و اجرایی قرار گیرد. در این مسیر توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری، حمایت رئیس جمهور و بسیاری از دستگاه‌ها به خصوص ریاست مجلس و نمایندگان و همچنین نهادهای صنفی و علمی، سرمایه‌های بزرگی برای گشودن راه‌های جدید در ارتقای این بخش هستند.

عضوکابینه تدبیر و امیدخاطرنشان کرد: مسئله اقتصاد آموزش و پرورش، مسئله محرومیت، مسئله کهنگی و ناکارآمدی رویکردها و شیوه های آموزش کودکان ونوجوانان،مسئله معیشت و منزلت معلم، مسئله فرسودگی مدرسه و دورافتادگی از نیازها و ضرورت های زندگی و ده ها مسئله دیگر، باید در مرکز بحث ها وگفتگوهای همگانی و تخصصی و در کانون سیاست گذاری ها وبرنامه ریزی های رسمی و اجرایی قرارگیرد. 

دانش آشتیانی خطاب به اعضای نهادها و تشکل های صنفی،علمی و فرهنگی معلمان در سراسرکشور گفت:  صمیمانه می خواهم که برادران و خواهران مسئولتان در وزارت آموزش وپرورش را کمک کنید تا دراین رویکرد و راه نویی که در آن هستیم، بتوانیم گام هایی بلندتر و استوارتر برداریم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دولت فارغ از ظرفیت‌های گسترده نهادهای مدنی و شبکه‌های اجتماعی و بدون حمایت و هدایت علما، اندیشمندان و اصحاب رسانه و به دور از مشارکت فعال معلمان و دانش آموزان، نمی‌تواند قدم‌های موثر در بهسازی اساسی نظام آموزش و پرورش بردارد و معلمان و فرهنگیان به عنوان مهمترین گروه مرجع، نه تنها در آموزش وپرورش، بلکه در انجام تحولات عمیق و پر دامنه فرهنگی و اجتماعی وسیاسی موثر خواهند بود.

وی با بیان اینکه دانش آموزان، موتور محرکه اصلی و مایه ایجاد شور ونشاط و امید در کشور هستند، تصریح کرد: مدرسه  نیز هم به لحاظ کالبدی و هم به لحاظ معنوی، کانون تحولات اساسی در جامعه هستند.

دانش آشتیانی در پایان گفت:‌ در این مقطع حساس تاریخی نهادها و تشکل‌های مدنی به عنوان میراث‌ داران انقلاب اسلامی و پیش برندگان اصلاحات و اعتدال، دولت را مجدانه کمک کنند تا ان‌شاءالله آینده‌ای بهتر از امروز داشته باشیم و بزرگترین سرمایه این سرزمین که سرمایه انسانی است را ارتقا بخشیم.
 
در این دوره 184 نفر از اعضای انجمن های استانی از جمله خوزستان حضور داشتند. تعداد داوطلبان عضویت در شورای مرکزی 38 نفر و داوطلبان عضویت در شورای نظارت و داوری 10نفر میباشد.















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار