اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری
رقابتی که بیشتر به دوئل شباهت دارد ، دوئلی که با رصد فضای رسانه ای و مجازی کشور براحتی میتوان آن را پیش بینی کرد . تا پیش از این اصولگرایان و جمنا دچار تعدد نامزد بودند که فضا را از دوقطبی شدن خارج میکرد اما بعد از اتفاقات اخیر جمنا و حذف تعدادی از کاندیداها و حرکت بسوی تک نامزدی شدن ، یارگیری ها و صف بندی ها شکل متمرکز تری بخود گرفت .

شوشان :  بعد از نشستهای  اخیر اصلاح طلبان و اعتدالیون از یک سو و همایش جمنا از سوی دیگر ، قطار انتخابات ریاست جمهوری با شتاب بیشتری به ایستگاهای بعدی نزدیک میشود . روزها یکی پس از دیگری سپری میشوند و التهاب رسیدن به بیست و نهم اردیبهشت ماه بطور کاملا محسوسی در فضای سیاسی کشور مشاهده میشود.

صف آرایی ها و یارگیری های مداوم احزاب سیاسی برای تصاحب ریاست دستگاه اجرایی کشور لحظه به لحظه شکل جدی تری به خود میگیرد و حتی بی تفاوت ترین افراد را نیز به واکنش واداشته است . در میان کاندیداهای حتمی و احتمالی که تاکنون نامشان رسانه ای شده شاید مهمترین و پر تنش ترین رقابت بین روحانی و رئیسی باشد.

رقابتی که بیشتر به دوئل شباهت دارد ، دوئلی که با رصد فضای رسانه ای و مجازی کشور براحتی میتوان آن را پیش بینی کرد . تا پیش از این اصولگرایان و جمنا دچار تعدد نامزد بودند که فضا را از دوقطبی  شدن خارج میکرد اما بعد از اتفاقات اخیر جمنا و حذف تعدادی از کاندیداها و حرکت بسوی تک نامزدی  شدن ، یارگیری ها و صف بندی ها شکل متمرکز تری بخود گرفت .

شاید پربیراه نباشد اگر بگوییم در نهایت  اصلاح طلبان و اعتدالیون پشت روحانی و جمنا و اصولگرایان پشت رئیسی جمع خواهند شد تا هرکدام  کفه ی ترازوی نظر مردم را به سمت خود سنگین کنند .

البته نباید از کاندیداهای پشتیبان روحانی برای شرایط ضروری یا کاندیداهای هم طیف رئیسی هم غافل شد . هنوز هم قالیباف ، جلیلی ، عارف و رضایی میتوانند آرای زیادی از گردونه انتخابات را به سمت خود سرازیر کنند .

احمدی نژاد هم در جبهه ی سوم این بازی مشغول سنگر بندی ست . احمدی نژادی که مدتی ست مغضوب اصولگرایی و مردود اصلاحات است هم این بار با دستی در آستین بقایی پا به عرصه ی انتخابات گذاشته تا حامیانش را نا امید نکرده باشد.

با همه ی این اوصاف و حواشی فراموش نکنیم که میزان رآی ملت است و همه ی این صف بندی ها و جناح بندی زمانی شرعا و قانونا به نتیجه مطلوب میرسد که بیش از 51 درصد  افراد واجد شرایط رای به یک گزینه ی واحد رای دهند . با پذیرش این واقعیت ، حامیان همه ی اطیاف باید با پرهیز از تخریب رقبا سعی در معرفی صحیح کاندیدای مطلوب خود کنند . چیزی که متاسفانه این روزها کمتر در جنگ های رسانه ای دیده میشود. در ادامه مروری میکنیم بر اتفاقات چند روز گذشته در سپهر سیاست کشور یا محوریت انتخابات :

 

 

واکنش وزیر اطلاعات به بازداشت فعالان رسانه ای حامی دولت: مدیران کانال های تلگرامی باید آزاد شوند

شش تن از آدمینهای کانالهای تلگرامی حامی دولت دستگیر میشوند . وزیر اطلاعات دولت اعلام میکند از ابتدا با این دستگیری ها مخالف بوده است و همچنان مخالف است. نظر دولت این است که این مساله مسالمت آمیز حل شود و مدیران کانال ها آزاد شوند.

 

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت : قصد نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوري را ندارم.

سيد حسن قاضي زاده هاشمي  با ارسال نامه اي به رئيس سازمان صدا و سيما  ، تاکيد کرد :‌ تنها وظيفه خود و همکارانم تا پايان دوران کاري دولت يازدهم را ادامه مسير خدمت صادقانه به هموطنان عزيز مي دانم. وزير بهداشت در اين نامه ابراز اميدواري کرده است در برنامه هاي انتخاباتي رسانه ملي از به کار بردن نام وي تحت عنوان « يکي نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري» پرهيز شود.

 


دو سوال انتخاباتی از سخنگوی دولت 

خبرنگاران: شنیده شده معاون اول رییس جمهوری برای شرکت در انتخابات استعفا داده اند.

نوبخت: مگر باید استعفا دهند؟

 خبرنگاران: برخی رسانه ها از آقای شریعتمداری به عنوان رییس ستاد انتخاباتی روحانی نام می برند؟

نوبخت: ابتدا باید رییس جمهوری در انتخابات ثبت نام کند تا ستادی تشکیل و بعد رییس ستاد مشخص شود. هر کسی به عنوان رییس ستاد انتخاب شود، باید در چارچوب قانونی عمل کند، اینها همه پیش داوری است.

 


سعید جلیلی، علی نیکزاد، محمد خوش چهره و مصطفی میرسلیم  در جمنا غربال شده اند

 

جلیلی یکی از کاندیداهایی است که حاضر به امضای میثاق نامه جمنا نشده است. سعید جلیلی شرط «جمنا» را نپذیرفت، از لیست ائتلاف حذف شد او مستقل از «جمنا» نامزد می شودعدم موافقت اولیه رئیسی با میثاق نامه ی جمنا هم تشتت را بیشتر کرد تا اینکه بیان شد او نسخه ی خود از میثاق نامه را امضا می کند. ظاهرا رییسی پس از آنکه حاضر نشده تعهد نامه «جمنا» را امضا کند، صرفا گفته شاید بپذیرد که نسخه ی خود از تعهدنامه یا میثاقنامه ای را مطرح و امضا کند. او همچنین به خاطر دارد که هم سعید جلیلی به صورت واضح و مستقیم و هم محمد باقر قالیباف در برخی رسانه هایش نوع عملکرد «جمنا» را قبیله گرایی را لقب داده و اعتراض شدیدی به آن داشته اند.



کاندیداتوری رییسی در انتخابات ریاست جمهوری قطعی شد

 

صولت مرتضوي شهردار مشهد به عنوان نماینده حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: آقای رئیسی با استعفا از حضور در هیات نظارت بر انتخابات؛ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را پذیرفت. با وجود قطعی شدن کاندیداتوری رییسی، برخی چهره ها از جمله سعید جلیلی و برخی دیگر از کاندیداهای اصولگرا، همچنان تمایل به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارند و برخی نیز چون محمدباقر قالیباف در پی کناره گیری برای حضور در دولت رییسی هستند؛ رئیسی در عین استعفا از هیات نظارت بر انتخابات ، هنوز مشخص نیست که آیا از تولیت آستان قدس رضوی استعفا داده یا خیر.

 

رئيس شوراي ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان معرفي شد

مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات، رئيس شوراي ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در شهر تهران شد. مرتضي حاجي در شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و کميته تعامل و رايزني اين شورا عضويت دارد. همچنین روحانی  روز ۲۱ فروردین یعنی یک روز پیش از آغاز ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری با اصحاب رسانه نشست خبری برگزار می‌کند.

 

 

تکذیب ساخت فیلم تبلیغات انتخاباتی توسط اصغر فرهادی

 

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر ساخت فیلم انتخاباتی حسن روحانی، توسط اصغر فرهادی در فضای مجازی منتشر شده بود که دفتر این کارگردان، چنین اخباری را تکذیب کرد.

در اطلاعیه روابط عمومی دفتر فیلمسازی فرهادی تاکید شده است از ابتدا هیچ پیشنهاد، مذاکره و صحبتی درباره ساخت فیلم انتخاباتی هیچ کاندیدایی با این کارگردان سینما مطرح نشده و اخبار مربوط به این موضوع، از اساس کذب محض است.

 

مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا):

آقای قالیباف در مجمع دوم حضور پیدا خواهد کرد چرا که ایشان سازوکار جبهه را نیز پذیرفته‌اند؛ بیانیه آقای قالیباف بنابر انصراف نیست بلکه تأکید کرده بود که بنده هیچ‌گاه خود را نامزد نکرده‌ام که این هم نکته درستی است . بنای ما این بود که بین مجمع اول و مجمع دوم با آقای جلیلی مذاکره کنیم و مذاکرات مفصلی هم صورت گرفت اما با این حال آقای جلیلی سازوکار جبهه را نپذیرفت و به همین دلیل با توجه به قرارهای قبلی آقای جلیلی جزو 10 نفر نهایی که فردا اعلام خواهد شد، نیست .ما در هر صورت به نظرات آقای جلیلی احترام می‌گذاریم و از اینکه او در نهایت با جمنا همکاری کند ناامید نیستیم.

 

نتایج آرای مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری

بنا به اعلام رسمی در دومین مجمع ملی جبهه مردمی ، نتایج آرای انتخابات برگزار شده توسط نمایندگان سراسر کشور برای *کاندیداهای ریاست جمهوری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی * به شرح ذیل است:

کل آرا ماخوذه:  2378

سید ابراهیم رئیسی؛ با 2147 رأی

علیرضا زاکانی ؛ با 1546 رأی

مهرداد بذرپاش ؛ با 1404 رأی

محمدباقر قالیباف ؛ با 1373 رأی

سید پرویز فتاح ؛ با 994 رأی

این جلسه بدون حضور جلیلی انجام شد . سعید جلیلی هیچ تردیدی برای حضور در انتخابات ندارد. او خواهد آمد بدون توجه به ائتلاف اصولگرایان و بدون هراس از عدم حمایت جناح. وقتی لیست ده نفره را به رسانه‌ها دادند نام جلیلی خط خورده بود. در نشست هم فقط این عزت الله ضرغامی بود که یادی از او کرد و گفت باید دغدغه‌های جلیلی را لحاظ کرد و از زیاد شدن جلیلی‌ها جلوگیری کرد.جلیلی خودش اما ساکت است ؛ جز در خفا حرف نزده و اعتراضش را هنوز رسانه‌ای نکرده است.

 


پرویز فتاح رسما از نامزدی در انتخابات کناره گیری کرد

 

اطلاعیه کمیته امداد امام خمینی (ره):با توجه به حسن نظر اعضای مجمع عمومی جبهه مردمی به جناب آقای فتاح ،به استحضار می رساند همانگونه که بارها اعلام شده است ایشان خدمتگزاری به ولی نعمتان و اقشار مستضعف جامعه را از مهمترین رسالتهای نظام اسلامی می داند.ایشان هیچگونه قصد و برنامه ای برای نامزدی در انتخابات نداشته و نخواهند داشت وعدم حضور در جلسه امروز مجمع جبهه نیروهای انقلاب اسلامی نیز به همین دلیل بوده است.

 

 

 

به ایران رأی  بدهیم

 

برای افرادی که فراتر از این دولت و آن دولت، به "منافع کشور" و "آینده فرزندان شان" می اندیشند، مهم تر از روحانی و غیر روحانی، آینده کشورشان است و از این رو، اگر کاندیدایی قوی تر، مجرب تر و کارآمدتر از روحانی بیاید به آن فرد رأی خواهند داد ولی اگر افرادی که کاندیدا می شوند، فاقد "کارنامه و برنامه قوی" باشند و صرفاً به شعار و وعده و وعید بپردازند، ترجیح شان این خواهد بود که به روحانی رأی دهند . ایران دیگر توان آن را ندارد آزمایشگاه افرادی باشد که ای بسا انسان های خوبی هم باشند ولی تازه کار، احساسی، شعارزده و بی تجربه اند. ریاست جمهوری محل آزمون و خطا نیست.



عباس مدحجی

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار