مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در چند سال اخیر خوزستان بالاترین ارتقا در کشور را داشته است، گفت: اگر امروز آموزش و پرورش حال خوبی داشته باشد، جامعه حال خوبی خواهد داشت؛ خیلیها تصور میکنند با جابجایی چند مدیر تمام مشکلات قابل حل است، اما من معتقدم آموزش و پرورش باید یک برنامه علمی و کارشناسی برای توسعه داشته باشد که از سه سال پیش این برنامه آماده و بر مبنای 20 شاخص تدوین شد.
محمد تقیزاده در نشست خبری که امروز، (یکشنبه، 20 فروردینماه) در ادارهکل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: کلیدواژه امروز ما، دانشآموز است که باید بر اساس یک هویت دینی و ملی بخوبی تربیت شود. همواره اعلام کردهام که بارانداز نهایی آموزش و پرورش در خانه کنکور نیست، بلکه در همان هویت دینی، ملی، فرهنگی و اجتماعی ما است.
هدف نهایی آموزش و پرورش کسب هویت ملی است
وی با بیان اینکه آیا میتوانیم دانشآموزی را تربیت کنیم که این مملکت را در مسیر توسعه قرار دهد، گفت: هدف نهایی آموزش و پرورش، کسب این هویت ملی و اولویت اول ما کسب مهارتهای زندگی اجتماعی است. کنکور نیز به عنوان یک اولویت است، اما اولویت اساسی و اول نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: باید حس اعتمادبهنفس اساسی در بین بچهها افزایش یابد تا کرسیهای قابل توجهی در دانشگاه کسب کنند و این شاخص در سطح ملی ارتقا یابد. از تمام دستاندرکاران، خانوادهها و دانشآموزانی که در این مسیر آموزش و پرورش را کمک کردند، بهویژه از استانداری خوزستان قدردانی میکنم.
تدوین برنامه توسعه آموزش و پرورش و ارتقاء رتبه کنکور
تقیزاده با اشاره به اقداماتی که در این راستا انجام شده است، عنوان کرد: اولین اقدامی که سال گذشته صورت گرفت، تدوین برنامه توسعه و ارتقاء رتبه استان در کنکور بود. دو دیدگاه در آموزش و پرورش در سطح استان و ملی حاکم است؛ اول اینکه آموزش و پرورش باید یک برنامه علمی و کارشناسی داشته باشد و بر مبنای آن فعالیتهای خود را دنبال کند که این، نگاه خوبی است اما متأسفانه ضعیف است و چه در خود آموزش و پرورش یا خارج از آن، این نگاه طرفداران زیادی ندارد.
وی ادامه داد: دیدگاه دوم این است که خیلیها تصور میکنند با جابجایی چند مدیر و حذف چند کارشناس در آموزش و پرورش تمام مشکلات قابل حل است، اما من این دیدگاه را نمیپذیرم. من معتقدم آموزش و پرورش باید یک برنامه علمی و کارشناسی برای توسعه داشته باشد که از سه سال پیش این برنامه آماده و بر مبنای 20 شاخص تدوین شد.
کسب رتبه اول در پیشدبستانی و ارتقاء هشت پلهای در کنکور
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه اولین شاخص پیشدبستانی بود، تصریح کرد: معتقدم اگر مشکلات بچهها در دوره پیشدبستانی رفع شود، مشکلات در کنکور هم رفع میشود؛ چراکه خوزستان استانی با اقلیم خاص، محرومیتها و چند زبان است که دچار تأخیرهای تاریخی شده است.
وی تصریح کرد: پس پایه و اساس امروز باید پیشدبستانی باشد که توانستیم در این شاخص رتبه اول را در کشور کسب کنیم و علاوه بر ارتقاء هشت رتبهای در کنکور در بسیاری از شاخصهای توسعه، توانستیم در سطح ملی در صدر جدول قرار بگیریم.
سه اقدام اساسی برای ارتقاء رتبه کنکور خوزستان
تقیزاده ادامه داد: ما نه نیروی اضافی به سیستم تزریق کردیم و نه منابع مالی جدیدی داشتیم، بلکه تنها عامل این موفقیت به نظر من مشخص شدن هدف بود؛ یعنی ظرفیت وجود داشت، اما هدف مشخص نبود که کنکور بهعنوان یکی از شاخصها مشخص شد و بخشی از ظرفیت ما روی آن تنظیم شد.
وی افزود: راهاندازی ستاد ارتقاء کنکور گام دومی بود که در این راستا برداشته شد و گام سوم کشاندن مسأله کنکور به شورای آموزش و پرورش در سراسر استان بود. ما اعلام کردیم که ذهن مسئولان و مردم باید درگیر شاخصهای آموزش و پرورش شود.
مدیرکل آموزش وپرورش خوزستان ادامه داد: در کنار این سه اقدام اساسی، برگزاری همایشها، توزیع کتب و ... اقدامات دیگری بودند که در این راستا انجام شد. درگیر کردن ذهن خانوادهها به این دلیل دنبال شد که مدیریت زمانی توسط خانواده برای دانشآموز و همچنین مدیریت مسائل روانی و ایجاد جوّ سالم در خانه، برای بهبود این شاخص اهمیت داشت.
آموزش و پرورش خوزستان بالاترین ارتقا را در کشور داشته است
تقیزاده گفت: معتقدم اگر این برنامه وجود داشته باشد و ظرفیتها را بهخوبی شناسایی کنیم، همچنین همدلی وجود داشته باشد و پایینترین لایهها در آموزش و پرورش اهداف را بهخوبی درک کنند مشکلی برای دست یافتن به هدف خود نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در طول چند سال اخیر آموزش و پرورش خوزستان بالاترین ارتقا را در کشور داشته است، گفت: شرایط اقلیمی استان با دیگر استانها قابل مقایسه نبوده است. از همه مردم استدعا میکنم با آموزش و پرورش همکاری کنند؛ چراکه اگر امروز آموزش و پرورش حال خوبی داشته باشد، جامعه حال خوبی خواهد داشت.
بکارگیری حداقل هفت هزار نیرو با توسعه پیشدبستانی
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: اگر امروز دانشآموزی اهل درک و شناخت داشته باشیم، در پایینترین لایههای فرهنگی نیز از لحاظ فرهنگی و رفتاری مشکلی نخواهیم داشت. اولویت برای من کسب مهارتهای زندگی اجتماعی است و اگر این امر به خوبی جا بیافتد، در سایر فصول نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.
تقیزاده با اشاره به شاخص پیشدبستانی، گفت: هدف من این نیست که فرزندم را یک سال زودتر وارد مدرسه کنم تا خواندن و نوشتن را یاد بگیرد، بلکه این است که سادهترین مفاهیم زندگی اجتماعی را بیاموزد. ما توانستیم با این رویکرد در چند سال اخیر موفقیتهای خوبی را کسب کنیم و توانستیم حداقل هفت هزار نفر از جوانان استان را به کار بگیریم.
خوزستان در میان سه استان با بالاترین جذب سوادآموزان
وی ادامه داد: بخشی از این تعداد در گام بعدی بهعنوان نیروی حقالتدریس کار خود را در آموزش و پرورش ادامه دادند. در سالهای آینده نیز مربیان پیشدبستانی میتوانند کار خود را بهعنوان معلم در این اداره ادامه دهند؛ یعنی آموزش و پرورش بهخوبی به اشتغالزایی هم ورود پیدا کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان شاخص دیگر را سوادآموزی خواند و عنوان کرد: خوزستان 6 هزار سال قبل از به وجود آمدن دانشگاه آکسفورد، دارای دانشگاه بود و اکنون شایسته نیست که از نظر سوادآموزی آخر جدول باشد. مشکل بیسوادی فقط مربوط به آموزش و پرورش نیست، بلکه مربوط به جامعه است و هر انسان مسئولی در این سرزمین باید در این راستا تلاش کند. آموزش و پرورش توانست در بین سه استانی باشد که در این شاخص بالاترین جذب را داشتهاند.
نگاه ویژه به مداس دخترانه و خدمات رفاهی و درمانی
تقیزاده تصریح کرد: شاخص دیگر توجه به تعلیم و تربیت دختران است؛ زیرا معتقدم دختران ما در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه میتوانند بالاترین نقش را داشته باشند. بر این اساس نگاه ویژهای به مدارس دخترانه در دو زمینه مسائل بهداشتی و تربیتبدنی وجود داشت که به نظر میآید این دو موضوع مغفول واقع شدهاند.
وی گفت: از دیگر شاخصهای اساسی توجه به خدمات رفاهی و درمانی برای دانشآموزان و همکاران فرهنگی بود که توانستیم برای اولینبار بزرگترین و مجهزترین درمانگاه فرهنگیان را در خوزستان راهاندازی کنیم.
مشکل پرداخت اضافهکار تا پایان فروردین رفع میشود
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه به سؤالات خبرنگاران رسانههای گروهی در استان پاسخ گفت. وی در خصوص سؤالی درباره وضعیت پرداختیها اظهار داشت: پرداخت حقوق اضافهکار از مواردی است که با تأخیر انجام شده است، اما با پیگیریهای انجامشده از طریق وزارت آموزش و پرورش، این مشکل تا پایان فروردین حل خواهد شد؛ بیمه طلایی نیز یکی از دغدغههای معلمان بوده که ظاهراً در این مورد صحبتهایی با بیمه ایران انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد.
با تمام توان برای جبران تعطیلات ناخواسته تلاش کردیم
تقیزاده در خصوص تعطیلات ناخواسته مدارس نیز گفت: ما این شرایط را با دغدغه دنبال کردیم و با تمام توان برای جبران این تأخیر در روزهای پایانی سال تلاش کردیم و تیمهای ارزیابی را برای دنبال کردن مسائل آموزشی تا آخرین ساعات سال مستقر کردیم، بهطوری که امر تعلیم و تربیت تا 28 اسفندماه دنبال شد.
تفاهمنامه آموزش و پرورش با صداوسیما در چهار محور
وی ادامه داد: همچنین نشستی با مدیرکل صداوسیمای استان در خصوص چهار محور کنکور، کلاسهای تقویتی و جبرانی، هدایت تحصیلی و امتحانات سال سوم متوسطه برگزار شد و یکی از برنامهها در سطح مناطق، کلاسهای جبرانی و تقویتی است. در خصوص کنکور نیز قول تخصیص اعتبار پنج میلیارد تومانی از سوی استانداری داده شد و بخشی از کارها آغاز شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به طلب این اداره از دیگر دستگاهها، گفت: ما همواره این موضوع را اعلام کردیم و علت اصلی عدم پرداخت این مطالبات، عدم درگیری ذهن مسئولان نسبت به اهمیت آموزش و پرورش است. بخشی از این طلب 180 میلیارد تومانی دریافت شده، اما برای وصول کامل آن نیاز به زمان بیشتری است.
نمره پایانی سال سوم را به عنوان شاخص ارزیابی ملی قبول ندارم
تقیزاده همچنین در پاسخ به سوالی دیگر، تصریح کرد: نمره پایانی سال سوم متوسطه از شاخصهای ارزیابی در سطح ملی است، اما من این شاخص را بهعنوان یک شاخص علمی قبول ندارم. چرا نباید با شاخص مهارتهای زندگی، بهداشت و تربیت بدنی ارزیابی شویم؟ سال 95 منطقه گتوند بالای میانگین کشوری در نمرات پایانی سال سوم، قرار گرفت و برخی از مناطق نیز خود را به میانگین کشوری رساندند.
وی با اشاره به اینکه خانههای کنکور و پژوهشسراها رویدادهای جدیدی هستند، خاطرنشان کرد: نباید همه چیز را سیاه ببینیم و بگوییم که عملکرد این مراکز خوب نبوده است. ما ظرفیتهای لازم را در 40 منطقه فراهم کردیم و برای اولینبار در سطح علمی موفقیتهای پژوهشی کسب کردیم. هر کاری که متکی بر پژوهش باشد، ماندگار خواهد بود و دانشآموزان باید از دوره ابتدایی این امر را یاد بگیرند.